Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

82-42-M/01 Konzervátorství a restaurátorství

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23


CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ


Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE

rozvíjí a doplňuje vzdělání žáků v českém jazyce na úroveň středního vzdělání s maturitní zkouškou tak, aby žáci dokázali psát a mluvit kultivovaně, aby byli schopni používat jazyk jako spolehlivý nástroj svého myšlení i komunikace (sdělování) s jinými lidmi. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence. Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy, a to především v uměleckých textech. Součástí českého jazyka je i budování mediální gramotnosti žáků, která je založena na poznatcích o jazyce a publicistice. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům, schopnost rozeznat způsoby práce jednotlivých masových médií (tisk, televize, rozhlas) a učí je odolávat mediálnímu ovlivňování.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE

připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin a komunit), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a o kultuře jiných národů. Učí žáky vnímat zvláštnosti myšlení, vyjadřování a chování příslušníků jiných národů a reagovat na ně, tyto zvláštnosti náležitě tolerovat a oceňovat.

Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.

Žáci se ve výuce setkají minimálně s jedním cizím jazykem a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělání. V některých oborech půjde i o druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí na nižší úrovni.


SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

připravuje žáky na soukromý a hlavně veřejný aktivní a odpovědný život. Vede je k hlubšímu pochopení světa: k porozumění společnosti, v níž žijí, a politice – v jejích projevech na domácí půdě i v zahraničí. Kultivuje historické a právní vědomí žáků a rozvíjí jejich vnímání, rozlišování a posuzování dobra, zla, práva a morálky. Žáci se učí rozumět zásadám a principům demokracie, jejímu chápání lidských práv a uvědomovat si také problémy demokracie v současnosti – v době globalizace. Jsou vedeni ke kritické toleranci, ke kritickému myšlení, k tomu, aby se zbavovali předsudků vůči jiným lidem, komunitám nebo sociálním skupinám. Usiluje se o to, aby si žáci vážili života, materiálních i duchovních hodnot, vytvořených v dnešní době i v dobách minulých.

Společenskovědní vzdělávání se podílí významnou měrou na budování mediální gramotnosti žáků, tzn. vede je k tomu, aby byli schopni odolávat mediální manipulaci a vhodně využívat masová média pro svou zábavu i poučení.


PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ

učí žáky hlouběji rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody. Skládá se ze tří složek – fyzikální, chemické, biologické a ekologické.

Směřuje k tomu, aby žáci spolehlivě využívali přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromé sféře, tak hlavně v jejich budoucí profesi. V technických oborech je připravuje na možnost dalšího celoživotního vzdělávání, založeného na přírodovědných nebo technických vědních disciplínách. Vede je k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje.

V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, takže jsou zpracovány různé jeho varianty pro vzdělávání fyzikální (celkem 3 varianty) a chemické (2 varianty). Škola zvolí pro tvorbu školního vzdělávacího programu tu variantu vzdělávání, která je uvedena v poznámkách v rámcovém rozvržení obsahů vzdělání příslušného RVP. Může volit i variantu náročnější, méně náročná varianta, než obor vzdělání vyžaduje, není přípustná.


MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na náležitou středoškolskou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky jako nástroje pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit náročnější problémy, rozvíjí nástroje jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky).

Matematické kompetence jsou v neposlední řadě nezanedbatelným předpokladem pro rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.

Základ středoškolského matematického vzdělávání v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejích žáků jak v profesi, pro niž se připravují, tak i v nárocích dalšího vzdělávaní.


ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

výrazně kultivuje osobnost žáků, učí je rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k materiálním a duchovním hodnotám, k lidské práci a k talentu v nich obsaženým. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění od konzumního braku a nehodnotné produkce různých masových médií.

Základem obsahů vzdělávání je především slovesné umění; žáci se učí interpretovat literární texty různých žánrů (vyjadřovat se o svých prožitcích, o obsahu a formě, o různých souvislostech textů), včetně vybraných děl náročnějších, tvořících součást klasického fondu domácí literatury i literatury světové.

Jiné složky umění zařazuje škola do obsahů ŠVP v různém rozsahu a obsahu podle svých specifických záměrů a rovněž v souvislosti s daným oborem vzdělání.


VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ

má co nejvíce rozvinout a podpořit takové postoje a jednání žáků, které povedou ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.

Významnou složkou tohoto rámce je vlastní tělesná výchova, která směřuje k pozitivnímu prožívání pohybu i sportování a kultivuje projevy žáků v této oblasti.

Žáci se učí náležitě vnímat a respektovat potřeby svého těla v jeho tělesné, duševní a sociální jednotě a rozumět tomu, jak působí výživa, životní prostředí, hygiena, pohybové aktivity, kladné city, nepříjemné prožitky, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy atp. na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem a proti médii prosazovanému kultu krásného těla, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.

Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitými obsahy této složky vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě pečovat o bezpečnost při každé své činnosti být odpovědný za své jednání.


VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH

má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.

Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).

Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.


EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

má rozvíjet ekonomické myšlení žáků a umožnit jim pochopit mechanismus fungování tržní ekonomiky, porozumět podstatě podnikatelské činnosti a principu hospodaření podniku.

Žáci získají předpoklady pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit a naučí se orientovat v právní úpravě podnikání. Součástí je učivo o marketingu a managementu a využití jejich nástrojů při řízení provozu hospodářských subjektů různých úrovní. Důležitá je také znalost fungování finančního trhu, národního hospodářství a EU. Žáci jsou vedeni k praktickému využívání osvojených poznatků v oboru.

Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.


UMĚLECKO-HISTORICKÁ A VÝTVARNÁ PŘÍPRAVA

Obsahový okruh poskytuje žákům vědomosti a intelektové a praktické dovednosti, které představují nezbytný obecný základ odborného vzdělávání v daném oboru vzdělání. Je společný pro obě zaměření oboru.

Charakter tohoto obsahového okruhu je teoreticko-praktický. Část věnovaná umělecko-historické přípravě je zaměřená převážně teoreticky. Směřuje k získání ucelené orientace v oblasti dějin výtvarné kultury od jejího vzniku až po současnost. Žáci si osvojí soubor základních poznatků z teorie umění a výtvarné tvorby v příslušných společensko-historických souvislostech. Naučí se identifikovat výtvarný projev jednotlivých historických slohových období podle jeho základních znaků a rozeznávat významné představitele výtvarného umění minulosti i současnosti a jejich typická díla. Seznámí se rovněž s vývojem a současnými tendencemi v přístupech k restaurování a konzervování kulturních památek. Jsou vedeni k návyku aktivně vyhledávat zdroje informací, nalézat v umělecké tvorbě zdroje inspirace a využívat je jako předpokladu pro následnou restaurátorskou a konzervátorskou činnost.

Část obsahového okruhu, která je zaměřena převážně prakticky, je věnovaná výtvarné přípravě. Směřuje k získání širokého základu výtvarného vzdělání nezbytného pro navazující realizační tvorbu. Žáci jsou vedeni k rozvoji výtvarného myšlení, výtvarné paměti, tvořivosti a fantazie, ke kultivaci výtvarného vidění a vyjadřování. Naučí se využívat výrazové možnosti výtvarných prvků v různých kombinacích a souvislostech při výstavbě kompozice, v různých technikách tvoří věcné studie rostlinných, živočišných aj. motivů (tj. kreslí, malují, modelují), ovládnou postupy stylizace a abstrakce. Získají rovněž základní vědomosti a dovednosti v psaní a kreslení písma a v zobrazení částí lidského těla a lidské figury v aktu a kostýmu, které jsou návazně rozvíjeny a prohlubovány vzhledem k potřebám zaměření oboru.


TECHNOLOGICKÁ A TECHNICKÁ PŘÍPRAVA

Obsahový okruh poskytuje žákům základní vědomosti a intelektové a praktické dovednosti jednak z oblasti materiálů a technologií používaných při zhotovování produktů v příslušném zaměření oboru, jednak z oblasti odpovídajících restaurátorských a konzervačních materiálů a postupů. Žáci se naučí určovat základní materiály a hodnotit jejich vlastnosti, poznají podstatu jednotlivých technologických postupů a technik a možnosti jejich kombinací, získají přehled o druzích odpovídajících zařízení, strojů, nástrojů a pomůcek, jejich funkcích a způsobech použití. Dále se seznámí s chemickými, biologickými a fyzikálními procesy způsobujícími poškozování děl výtvarného umění a daných uměleckořemeslných prací a se základními fyzikálními a chemickými metodami restaurátorského průzkumu díla. Zorientují se v druzích restaurátorských a konzervačních materiálů, naučí se posuzovat jejich vlastnosti a vhodné kombinace, osvojí si teoretické základy historických a současných technologických postupů a technik konzervování a restaurování v příslušné specializaci. Naučí se rovněž provádět orientační zkoušky složení materiálu, stupně jeho destrukce a na základě komplexního vyhodnocení restaurátorského průzkumu navrhnout a zdůvodnit technologický postup restaurování konkrétní kulturní památky. Seznámí se rovněž s náležitostmi zprávy o postupu restaurátorských prací a procvičí si zhotovování fotodokumentace stavu poškozeného předmětu před restaurováním, v průběhu restaurátorské zásahu a po jeho dokončení. Organickou součástí obsahového okruhu je využívání prostředků výpočetní techniky při řešení zadaných úkolů.

Součástí obsahového okruhu jsou základy technického zobrazování, jehož cílem je poskytnout žákům vědomosti a dovednosti účelného grafického řešení geometrických úloh rovinných i prostorových a jejich aplikace v technické a výtvarné praxi.


SPECIÁLNÍ VÝTVARNÉ A REALIZAČNÍ TECHNIKY

Obsahový okruh je zaměřen převážně prakticky. Vybavuje žáky vědomostmi a dovednostmi z oblasti speciálních metod výtvarné tvorby v příslušném zaměření oboru na úrovni současného výtvarného názoru i v historickém kontextu; v realizační fázi rozvíjí specifické uměleckořemeslné dovednosti žáků. Při zpracovávání zadaných témat rozvíjí schopnosti jasně formulovat obsahovou náplň výtvarného záměru ve vztahu k technickým a technologickým možnostem jeho realizace. Žáci si rovněž osvojí specifické výtvarné techniky pro reprodukci historické předlohy. V odborných dílnách pak realizují výtvarné návrhy v materiálu, tvoří kopie historických předmětů, rekonstrukce tvaru apod. Naučí se obsluhovat odpovídající zařízení a stroje, pracovat s nástroji a pomůckami, využívat tradiční a nové materiály, technologické postupy a techniky. Výtvarné vnímání, myšlení a vyjadřování i realizační dovednosti jsou rozvíjeny se zřetelem na potřeby restaurátorských a konzervátorských činností. Důraz je kladen na pečlivou a přesnou práci, k odpovědnosti za její kvalitu, dodržování technologické kázně včetně předpisů BOZP a uplatňování ekonomických hledisek realizace finálního produktu. Součástí obsahového okruhu je práce s odpovídajícím programovým vybavením při řešení zadaných úkolů.


KONZERVOVÁNÍ A RESTAUROVÁNÍ

Rovněž tento obsahový okruh je zaměřen převážně prakticky. Žáci se dle zaměření oboru naučí provádět a vyhodnocovat potřebné restaurátorské průzkumy díla a na jejich základě stanovit vhodný technologický postup restaurování a konzervování odpovídající současným přístupům. Naučí se rovněž organizovat svou práci na jednotlivých pracovištích, obsluhovat příslušné zařízení a stroje, používat vhodné nástroje, nářadí a pomůcky. V rámci jednotlivých pracovních operací si žáci osvojí odpovídající technologické postupy a techniky restaurování a konzervování včetně způsobů používání vhodných konzervačních a restaurátorských materiálů. Obsahový okruh rozvíjí cit pro zpracování materiálu a finální vyznění restaurovaného předmětu. Při řešení zadaných úkolů jsou žáci vedeni k jasnému pochopení obsahové náplně výtvarného záměru historického předmětu a jeho souvislostí s použitými realizačními technologiemi a technikami. Získají rovněž základní informace o platné právní úpravě výkonu památkové péče ve vztahu k restaurování a ke specializacím restaurátorských prací dle platného třídníku. V závěru studia jsou schopni samostatně provádět komplexní technicky a technologicky náročné restaurátorské úkoly, tzn. včetně vypracování úplné restaurátorské dokumentace. Jsou vedeni dodržování předpisů BOZP, technologické kázni, pečlivé a přesné práci a k odpovědnosti za její kvalitu. Součástí obsahového okruhu je využívání informačních technologií a práce s odpovídajícím programovým vybavením.


Zpět