Vzdělávací program: 82-42-N/01 Restaurování kovů
Obor vzdělání: 82-42-N/.. Konzervátorství a restaurátorství
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Střední uměleckoprůmyslová škola a Vyšší odborná škola, Skálova 373, Turnov
Vyšší odborná škola restaurátorská s.r.o., Alšovo nám. 75, Písek
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Ve vzdělávacím programu jsou studenti připravováni pro široké spektrum činností souvisejících s restaurováním a konzervováním kovů. Studium vede k poznání uměleckohistorických souvislostí, chápání významu určení chemicko-technologických příčin a důsledků chování materiálů, ke zvládnutí vysoké kvality a náročnosti umělecko-řemeslné práce. Výukový proces rozvíjí osobnosti absolventů k estetickému a kulturnímu vidění světa, pozitivnímu vztahu k přijímání potřebných informací, k tvůrčímu odpovědnému přístupu k řešeným úkolům, samostatné individuální i týmové tvorbě a pozitivnímu mravnímu a společenskému postoji.
Osou praktické části studia jsou tři samostatné práce, které jsou koncipovány tak, aby kvalitní absolvent mohl na jejich základě a po získání příslušné praxe podat žádost Ministerstvu kultury České republiky o Povolení k restaurování umělecko-řemeslných děl z kovů.
Cílem programu je vychovat absolventy ve vysoce kvalifikované, humanitně, technicky i mistrovsky řemeslně vzdělané specialisty s přehledem v oblasti restaurování kovů, schopné jak samostatné uměleckořemeslné záchrany kulturní památky, tak týmové spolupráce v rozsáhlejších záměrech památkové péče. S předpokladem intenzivního sebevzdělávání souvisejícího s rozvojem hloubky poznávání historických dějů, pochopení a aplikace chemicko-technologických metod i látek a s předpokladem náročného sebe zdokonalování v řemeslných dovednostech, schopné také uměleckořemeslné tvorby, renovace, vytváření kopií a rekonstrukcí památek.
Vzdělávací program motivuje osobní seberealizaci, vlastní aktivní účast související s tvořivou produktivní a zodpovědnou činností ostatních lidí na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí v regionu i v celém světě. Studenty vede ke zdravé soutěživosti v konkurenčním prostředí a připravuje je očekávat rizika a nejistoty při nalézání cest svého profesního uplatnění a profesní připravenosti adaptovat se na změny situace na trhu práce.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávací program Restaurování kovů má povahu mezioborového studia, klade důraz na náročnou praktickou přípravu ve speciální oblasti restaurátorských a konzervátorských činností, na dosažení vysoké profesionální úrovně umělecko-řemeslných dovedností včetně ovládnutí historických technologií a technik, na získání teoretických a praktických poznatků pro řešení deformací tvaru, v dějinách uměleckých řemesel a pomocných vědách, osvojení cizího jazyku a na získání hlubokých znalostí a dovedností chemicko-technologických podmíněností konzervo-vání a restaurování.
Výuka vede k návyku důsledného respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany i tvorby a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturnost práce a pracovního prostředí.
Obsah vzdělání
V prvním ročníku je posílena teoretická výuka s ohledem na doplnění a vyrovnání rozdílné vstupní úrovně znalostí a dovedností studentů přicházejících z různých středních škol. Následně postupně přibývá cvičení specializovaných na nejrůznější aspekty naléhavé nutnosti zvládnout teoreticky i prakticky komplexně procesy konzervace a restaurování. Po celou dobu trvání studia se studenti vzdělávají po stránce jazykové, v problematice chemicko-technologické, v dějinách uměleckého řemesla a souvisejících pomocných věd a výtvarných dovednostech.
Cizí jazyk poskytuje studentům poznatky o jazykových prostředcích a jevech tohoto zvoleného cizího jazyka, rozšiřuje slovní zásobu o sféru odborných specifických výrazů a pojmů, přibližuje reálie země, kultury a životního stylu jejích obyvatel. Do budoucna umožňuje samostatnou aktivní komunikaci v běžných situacích i v profesní oblasti.
Dějiny uměleckých řemesel, navazující na znalosti dějin výtvarné kultury v jejich historické společenské náboženské a hospodářsko-politické podmíněnosti, sledují výtvarné slohové proměny jednotlivých období se zaměřením rozvíjení schopnosti přesně určit a zařadit dané uměleckořemeslné dílo a vyhledávání potřebných srovnávacích materiálů, zejména z okruhů zpracování kovů a broušení drahých kamenů.
Pomocné vědy: Ornamentika, Heraldika, Ikonografie, Tvarová typologie, Základy památkové péče, Filosofie a etika, poskytují prohloubené poznání souvislostí historického a společensky podmíněného vývoje umění a jeho lidské různorodé výpovědi. Doplňují souvislosti a podmíněnosti uměleckého řemesla a zákonitosti ochrany památek.
Anatomie rozvíjí dosažené teoretické znalosti a grafické dovednosti hlubšího pochopení problematiky organické výstavby kostry a svalových tkání jako skrytých zákonitostí forem lidské figury. Je předpokladem pro praktické osvojování v plastické anatomii, pro rekonstrukci a doplňování chybějících částí restaurované památky. Je zaměřena na teoretické a grafické zvládnutí problematiky.
Výtvarná dokumentace rozvíjí dosažené výtvarné dovednosti a schopnosti uměleckého myšlení a estetického cítění studentů a zvyšuje tak plynule úroveň jejich výtvarného vyjadřování. Zaměřuje se na detailní grafické a technologické studie unikátních významných historických slohově typických uměleckořemeslných památek minulosti a rozvíjí profesionální schopnosti tvaroznalectví a podrobné orientace v kombinaci používání historických technologií i řemeslných technik pro praxi restaurování, zajišťuje postupné zvládnutí profesionálního vedení dokumentace restaurované památky. Rozvíjí vizuální osvojování příkladů z ornamentiky, heraldiky, ikonografie a tvarové typologie.
Odborné modelování rozvíjí dosažené schopnosti a dovednosti, pečlivý a přesný přístup k detailu restaurované památky. Prakticky umožňuje dotvářet a rekonstruovat chybějící části nebo vytvořit kvalitní kopii nebo analogii v dobovém cítění.
Plastická anatomie rozvíjí dosažené výtvarné dovednosti a schopnosti uměleckého ztvárňování drobných figurálních motivů na uměleckořemeslných památkách z kovů a v glyptice. Po důkladném dlouhodobém studiu anatomie a fyziognomie zákonitostí výstavby znázorňované lidské postavy či figury zvířete v daném měřítku v grafické a plastické studii připravuje možnost realizace v tepání, odlévání, cizelování nebo řezáním a rytím v daném materiálu. Studuje se zejména aplikovaná problematika v reliéfu a plastice na památkách z kovů nebo drahokamech, kosti a slonovině.
Speciální chemie poskytuje studentům ucelený soubor vědomostí o chemických jevech a pojmech, o systému chemických prvků, anorganických a organických sloučenin, o chemických zákonitostech a o nejdůležitějších látkách a metodách z hlediska jejich využití při vstupních průzkumech památky a celkově v konzervátorské a restaurátorské práci.
Technologie konzervování a restaurování poskytuje studentům vědomosti a dovednosti k provádění záchrany a stabilizace poškozeného povrchu a hmoty materiálu, rozvíjí znalost faktorů prostředí ovlivňujících narušení, korozi, degradaci tvaru, stanovuje celý rozsah konzervačních metod spjatých s ošetřováním povrchů i stavby hmoty. Obsah vyučovacího předmětu prostupují hlediska komplexních vědomostí o respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce, protipožární ochrany i tvorby a péče o životní a pracovní prostředí.
Praktická cvičení v restaurování v sobě determinují náplň ostatních odborných předmětů; umožňují ověřovat si při vykonávání praktické činnosti teoretické vědomosti, poznávat pracovní postupy a metody jednotlivých dílčích pracovních operací, spojovat souvislosti poznatků a dovedností ze speciální chemie, z technologie, výtvarné dokumentace, odborného modelování, plastické anatomie i dějin uměleckých řemesel se zvládnutím uměleckořemeslných technik. Směřují k pochopení principů klasických rukodělných technik starého uměleckého řemesla v intenci rozvíjení dovednosti poškozenou památku rekonstruovat a případně vytvořit kopii.
Výuka je organizována jako tříleté denní studium, přičemž první ročník má charakter základní průpravy ve zdokonalování praktických dovedností a v získávání teoretických znalostí v odborné oblasti. Je tak vytvářen hluboký vztah k profesnímu zaměření absolventa. Ve druhém ročníku se rozšiřuje a prohlubuje systém speciálních praktických dovedností a teoretických vědomostí na úroveň odpovídající potřebám realizace v praxi. Třetí ročník vyúsťuje do realizace konkrétních úkolů, při nichž student bezprostředně prokazuje své schopnosti ve využívání všech vědomostí a dovedností osvojených v průběhu dosavadního studia. V letním období třetího ročníku probíhá odborná praxe a současně vzniká absolventská práce, jejíž součástí je ověření úrovně praktických dovedností. V rámci samostatného provádění odborných činností se dále prohlubují a rozšiřují poznatky ve speciálních oblastech technik restaurátorských a konzervátorských.
Odborná praxe umožňuje finální prokázání symbiózy všech dosažených vědomostí, dovedností a schopností ze všech předmětů. Na různých speciálních pracovištích přibližuje současné nejprogresivnější technologické možnosti, otevírá kontakt s potenciálními zaměstnavateli i zákazníky. Na studenty při praktické přípravě se vztahují ustanovení zákoníku práce, která upravují pracovní dobu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, péči o zaměstnance a pracovní podmínky žen a mladistvých.
Obsah vzdělání je profesně určen zákonem č. 20/1987 Sb. (Památkový zákon) Příloha č. 3:
Teoretické a praktické oblasti, které tvoří obsah vzdělání a přípravy vyžadované v České republice pro výkon činnosti restaurování:
a) dějiny a filosofie umění a uměleckého řemesla, včetně ikonografie, se zaměřením na české země a Evropu,
b) dějiny architektury se zaměřením na české země a Evropu,
c) heraldika se zaměřením na české země a Evropu,
d) teorie a metody památkové péče ve vztahu k restaurování, výkon památkové péče podle platné právní úpravy,
e) estetika a etika restaurování,
f) metody prezentace děl výtvarných umění a uměleckořemeslných prací,
g) muzejnictví, restaurování a konzervace sbírkových předmětů a předmětů kulturní hodnoty,
h) fyzikální a chemické metody restaurátorského průzkumu díla, interpretace výsledků a komplexní vyhodnocení průzkumu pro stanovení vhodného technologického postupu při restaurování,
i) chemické, biologické a fyzikální procesy, způsobující poškozování děl výtvarných umění a uměleckořemeslných prací, odpovídající restaurátorské a konzervační metody,
j) historické techniky a technologie restaurování,
k) současné techniky a technologie restaurování,
l) restaurátorské a konzervační materiály,
m) chemie se zaměřením na restaurátorskou problematiku,
n) mineralogie (petrografie) se zaměřením na restaurování,
o) výtvarná příprava (figurální a nefigurální kresba a malba, modelování),
p) provádění kopií děl výtvarných umění a uměleckořemeslných prací,
q) metody dokumentace restaurování, odborná fotografie,
r) využití výpočetní a jiné soudobé techniky v oboru restaurování,
s) odborná praxe pod dohledem kvalifikované osoby při restaurování v příslušné specializaci,
t) samostatně a komplexně provedené restaurování děl výtvarných umění nebo uměleckořemeslných prací v příslušné specializaci, včetně obhajoby před odbornou komisí,
u) závěrečná vědecká nebo jiná odborná písemná práce v oboru restaurování,
v) český jazyk, popřípadě jeden světový jazyk.
Organizace výuky
Denní forma výuky tříletého vyššího odborného vzdělávání je organizovaná pravidelně každý den v pětidenním vyučovacím týdnu v průběhu školního roku. Ve školním roce je dělena na zimní (1. září‑30. ledna) a letní (1. února‑31. srpna) období. Školní výuka v každém období trvá 16 týdnů (v letním období III. ročníku 14 týdnů), 3 týdny jsou určeny pro samostatné studium a k získání hodnocení v řádném termínu (zkouškové období, zařazeno vždy na závěr období), 1 týden tvoří časová rezerva. Týdenní dotace je stanovena na 32 hodin. Vyučovací hodina trvá 45 minut, při odborné praxi trvá vyučovací hodina 60 minut.
Po dobu školních prázdnin jsou zařazovány odborné praxe, povinné kurzy a po dohodě zkoušejícího či zkušební komise se studentem lze konat i zkoušky. Volný čas studentů v době školních prázdnin nesmí být zkrácen na dobu kratší než 4 týdny.
Začátek a konec školní výuky v zimním a letním období, období pro samo-statné studium a k získání hodnocení v řádném termínu, školních prázdnin, případně další členění školního roku stanoví v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem ředitel školy.
Teoretická příprava se uskutečňuje formou přednášek, seminářů, konzultací, cvičení a exkurzí v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem. Praktická příprava se uskutečňuje formou praktického vyučování ve škole nebo formou odborné praxe na specializovaných pracovištích, je zajišťována řádnou smlouvou, která obsahuje odkazy na příslušnou legislativu (zákoník práce), na požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Další pravidla organizace vyššího odborného vzdělávání (zápis ke vzdělávání, doklad o vzdělávání, přestup na jinou VOŠ, změna oboru, přerušení studia, opakování ročníku, zanechání studia) upravuje § 97 a § 98 zákona č. 561/2004 Sb.,
Povinné předměty:
Výuka předmětu: cizí jazyky se dělí na skupiny: Anglický jazyk a Německý jazyk. Vedle gramatiky se dává důraz na odbornou konverzaci.
Výuka předmětů: Výtvarná dokumentace, Odborné modelování, Plastická anatomie se odehrává v ateliérech.
Výuka předmětů: Dějiny uměleckých řemesel, Pomocné vědy (Ornamentika, Heraldika, Ikonografie, Tvarová typologie, Základy památkové péče, Filosofie a etika), Anatomie, Speciální chemie, Technologie konzervování a restaurování probíhá v učebně s videoprojekcí. Laboratorní cvičení v předmětech Speciální chemie a Technologie konzervování a restaurování jsou ve specializovaných laboratořích.
Volba zaměření a specializace na počátku 1. ročníku je ovlivněna předcházející průpravou, praxí a zvládnutím daného okruhu uměleckořemeslných dovedností. Specializace v jednotlivých zaměřeních se v průběhu studia podporuje zadáváním a řešením individuálních seminárních a ročníkových prací.
Do studia oboru Restaurování kovů vstupují studenti z nejrůznějších oborů uměleckořemeslného zpracování kovů. V předmětu Praktická cvičení v restaurování si student ke svým dovednostem osvojuje další umělecko-řemeslné techniky zejména s ohledem na volbu zaměření a specializace.
Rozlišující kompetence se odvozují z předcházejícího dosažení umělecko-řemeslných dovedností, které se během studia souběžně s procesy restaurování (doplňování chybějících částí, rekonstrukce, zhotovení kopie) rozšiřují a prohlubují.
Povinně volitelné předměty: odlišné specializace v jednotlivých zaměřeních řeší student volbou z povinně volitelných předmětů: Praktická cvičení v restaurování, Technologie konzervování a restaurování.
Kompetence pro zaměření: 1) Restaurování a konzervování obecných kovů, drahých kovů a kovů platinových rozlišují specializace:
Kompetence pro zaměření: 2) Restaurování a konzervování kovů železných rozlišují specializace:
Kompetence pro zaměření: 3) Restaurování a konzervování broušených a rytých přírodních, organických a syntetických materiálů rozlišují specializace:
Praktická cvičení v restaurování se uskutečňují ve školních patřičně vy-bavených dílnách a formou odborné praxe na specializovaných restaurátorských pracovištích kulturních institucí, která mají smluvní vztah se školou:
Podmínky pro přijímání studentů
Ke vzdělávání v oboru Restaurování kovů se přijímají uchazeči, kteří ukončili střední vzdělání s maturitní zkouškou. Vzhledem ke specifickým vysokým nárokům na umělecké vnímání je podmínkou přijetí ke vzdělávání v tomto oboru úspěšné vykonání talentové zkoušky (kresba dle předlohy, modelování dle předlohy), zkoušek z teoretických předmětů (test z chemie, test z dějin výtvarné kultury) a prokázání znalosti nejdůležitějších uměleckořemeslných dovedností a technik dané specializace. Přihlíží se orientačně k dobrým předcházejícím výsledkům studia cizího jazyka, k osvojeným základům práce s počítačem a pozitivnímu vztahu k této profesi. Uchazeč musí prokázat zdravotní způsobilost.
Přijímání do prvního ročníku VOŠ upravuje § 94 zákona č. 561/2004 Sb., přijímání do vyššího ročníku VOŠ upravuje § 95 zákona č. 561/2004 Sb.
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje nositele speciální odborné kvalifikace nutné pro realizace restaurátorských a konzervátorských zásahů na uměleckořemeslných kulturních památkách České republiky, jenž jsou vytvořeny z drahých, obecných a barevných kovů, litiny a cínu.