Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 82-42-N/02 Řezbářství a restaurování dřeva


Obor vzdělání: 82-42-N/.. Konzervátorství a restaurátorství


Škola: Vyšší odborná škola uměleckoprůmyslová a Střední uměleckoprůmyslová škola, Žižkovo náměstí 1300/1, Praha 3



Charakteristika vzdělávacího programu


Vzdělávací program Řezbářství a restaurování dřeva je obsahově, výtvarně, řemeslně a technicky velmi náročný. Jeho studium vyžaduje osvojení mnoha teoretických vědomostí a dostatečně dlouhou dobu praktického cvičení. Výchozím stupněm je výtvarně řemeslná příprava, tvořivá schopnost, znalost historických souvislostí a historického vývoje oboru. Studium vychovává odborníky zaměřené na oblast řezbářské tvorby, konzervování, oprav a restaurování dřevěných plastik a historického mobiliáře, včetně zlacení a polychromie. Zaměření studia je koncipováno tak, aby absolventi byli schopni práce v kolektivu dílny i samostatné práce, aby byli schopni samostatně přistupovat k jednotlivým úkolům, spojeným s volbou technik, metod a postupů, včetně případného vypracování restaurátorské zprávy. Absolventi by měli být schopni odpovědně se rozhodnout, zda zadaný úkol vyřeší sami nebo zda se jedná o úkol, jehož závažnost překračuje rámec jejich kompetence. Ale i v tomto případě musí být schopni spolupráce jako kvalifikovaní řemeslníci. Důraz kladený na řezbářské řemeslo je podstatný v tom, že na vysokých uměleckých školách speciální obor orientovaný na řezbu neexistuje.


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Koncepce vzdělávacího programu je zaměřena na rozvoj osobnosti studenta v estetické a kulturní oblasti, vede k tvůrčímu a odpovědnému přístupu k zadaným úkolům, zvládání zátěžových situací v samostatné i týmové práci, pozitivnímu mravnímu a společenskému postoji. Cílem vzdělávacího programu je připravit vysoce kvalifikované odborníky, vybavené ucelenými odbornými vědomostmi a dovednostmi i uměleckým cítěním pro správnou orientaci v oblasti uměleckořemeslné tvorby, oprav, restaurování, a konzervování dřevěných objektů a artefaktů a tvorby jejich kopií a replik.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Struktura vzdělávacího programu sleduje proporční vyvážení všech složek obsažených v didaktické skladbě discipliny. Výuka cizího jazyka a specifického, převážně odborně teoretického vzdělávání průběžně prostupuje celé studium. Kvalitní teoretická příprava je důsledně provázána s praktickými cvičeními a ateliérovou tvorbou, které představují těžiště vzdělávání v oboru.


Cizí jazyk rozšiřuje a prohlubuje znalosti nezbytné pro samostatnou aktivní komunikaci v běžných situacích i v profesní oblasti.


Nauka o slohu prohlubuje středoškolské znalosti z dějin umění a uměleckého řemesla a rozšiřuje obecný uměleckohistorický přehled o historii a vývoj řezbářství.


Technologie poskytuje studentům kompletní vědomosti o současných i historických pracovních a technologických postupech, materiálech, způsobech zpracování, nástrojích a strojích při práci řezbáře, konzervátora a restaurátora dřevěných objektů a artefaktů.

Chemie prohlubuje vzdělání získané středoškolským studiem předmětu chemie a rozšiřuje je o odborné znalosti a vědomosti potřebné pro konzervování a restaurování dřevěných objektů a artefaktů v návaznosti na předmět technologie.


Ateliérová praxe je nosným předmětem oboru. Učivo převážně praktického charakteru je úzce provázáno s ostatními odbornými předměty. Zaměřuje se na praktické osvojení současných i historických technologických a pracovních postupů. Vede studenty k samostatnému tvůrčímu řešení zadaného úkolu s cílem dosáhnout vysoké uměleckořemeslné úrovně. Jednotlivá témata jsou soustředěna do celků, které vede odborný specialista na danou problematiku.


Figurální kreslení je zaměřeno na rozvoj uměleckého cítění a výtvarného vyjadřování. Cvičení jsou orientována na studie portrétu a aktu (také studie zvířat) při realistickém zobrazování i v následné stylizaci, na rozvoj tvarového a prostorového vnímání a schopnosti vyjádřit odpovídajícími prostředky výraz, charakter, proporce, anatomii a pohyb. Předmět je úzce provázán s předmětem ateliérová praxe.


Modelování je zaměřeno na rozvíjení tvarového a prostorového vnímání, prostorové představivosti a invenčního myšlení, schopnosti a dovednosti vyjadřovat se plasticky v různých materiálech. Studium obsahuje jak modelování figurální, tak i nefigurativní. Předmět je úzce provázán s předmětem ateliérová praxe.


Doprovodné teorie doplňují vzdělání v souvislosti se zaměřením oboru o nezbytné znalosti základních pojmů a názvosloví architektonických prvků, o znalost antické a křesťanské mytologie, jejich ikonografie a symboliky.

Dále jsou studenti připravováni pro budoucí ekonomické činnosti, a to jak v zaměstnaneckém poměru, tak i v samostatném podnikání.


Organizace výuky


Vzdělávání je organizováno v souladu se školským zákonem, podle platných předpisů resortu školství. Výuka se uskutečňuje prostřednictvím přednášek, odborných seminářů a praktických cvičení. Praktické vyučování probíhá v ateliérech, dílnách a specializovaných pracovištích školy, která jsou dostatečně vybavena tak, aby splňovala potřebná kritéria. V učebním plánu činí cca 70%. Souvislá odborná praxe není naplánována na určité období, studenti však během studia pracují i na konkrétních zakázkách pod dohledem přizvaných odborníků. Tím je zajištěn potřebný kontakt s reálnými podmínkami práce v oboru.


Metodické přístupy


Při vzdělávání se upřednostňují aktivizující metody pedagogické práce, zejména metody problémové. Z hlediska organizace vzdělávacího procesu je pro tento obor vzdělání charakteristická vysoká míra praktického vyučování v odborných učebnách, školních dílnách, ateliérech a specializovaných pracovištích a individuální práce učitele se studentem. Ve většině cvičení se uplatňuje názorná praktická demonstrace kombinovaná a metodami tvořivého objevování, motivující studenty k bližšímu vztahu k oboru.


Podmínky pro přijímání studentů


Ke vzdělávání jsou přijímáni uchazeči, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou. Vzhledem k vysokým specifickým nárokům na umělecké estetické vnímání a na poučenou schopnost výtvarné tvořivosti je podmínkou přijetí ke studiu úspěšné vykonání talentové zkoušky. V souvislosti s vysokou řemeslnou náročností tohoto oboru vzdělání jsou pro přijetí ke vzdělávání potřebné alespoň elementární řezbářské dovednosti. Ke vzdělávání nemohou být přijímání uchazeči s TZP, (práce v dílnách) a s alergií na prach a těkavé chemické látky (barvy, rozpouštědla a p.). Škola nemá bezbariérový přístup.

Zpět