Vzdělávací program: 82-42-N/03 Konzervování a restaurování textilií
Obor vzdělání: 82-42-N/.. Konzervátorství a restaurátorství
Škola: Vyšší odborná škola textilních řemesel a Střední umělecká škola textilních řemesel, U Půjčovny 9, Praha 1
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Jádrem vzdělávacího programu je praktická příprava studentů ve speciální oblasti konzervátorských a restaurátorských úkolů na různých druzích textilií při dodržování správných metodických postupů. Restaurátorské zásahy směřující k prodloužení životnosti jsou pevně spjaté s udržovacími a rekonstrukčními zásahy, při nichž se využívá tradičních textilních uměleckých řemesel, tedy ručně paličkované krajky, šité krajky, ruční výšivky, ručního tkaní. Studenti se zároveň seznamují s možnostmi použití nejmodernějších tiskových postupů, fotografie, nových textilních materiálů, barviv, tmelů a lepidel a širokého spektra čisticích a konzervačních prostředků.
Program je koncipován tak, aby rozvíjel estetické cítění studentů, smysl pro přesnost a preciznost v rukodělné práci, cit pro používané materiály. Učí respektovat celkové výtvarné vyznění památky, sledující nerušený divácký zážitek a poskytující představu o původním vzhledu památky. Seznamuje studenty s dalšími památkami a rozvíjí vztah k našemu kulturnímu dědictví. Připravuje pro výkon restaurátorských činností v oblasti textilní tvorby.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah vzdělávacího programu, který zahrnuje složku teoretickou, praktickou a výtvarnou, je koncipován tak, aby se jednotlivé oblasti vzájemně prolínaly a doplňovaly. Teoretická oblast je zaměřena na památkovou péči a textilní umění z hledisek chemicko-technologických, uměleckých a historických. Formou seminářů vede studenty k samostatné práci s odbornou literaturou. Výuka cizího jazyka prostupuje celé studium a seznamuje studenty s odbornou terminologií. Výtvarná oblast rozvíjí výtvarné myšlení a invenční schopnosti pro tvůrčí výtvarný projev. Specifická praktická příprava je v prvním ročníku zaměřena zejména na dokonalé zvládnutí řemeslných textilních technik a ve vyšších ročnících se její těžiště přesouvá do oblasti komplexního zvládnutí konzervátorských a restaurátorských činností.
Ve školních učebnách, ateliérech a dílnách řeší podstatnou část bezpečnosti a ochrany zdraví při práci požadavky na zdravotní způsobilost uchazečů o studium. Všichni studenti jsou seznámeni s předpisy, týkajícími se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a s požárními směrnicemi školy a při praktické výuce ještě speciálně proškoleni v obsluze strojů, zařízení a pracovních pomůcek, s nimiž budou zacházet. Totéž platí pro užití chemikálií. Vzhledem k charakteru praktické výuky je velká pozornost věnována hygieně pracovního prostředí, především úrovni osvětlení. Studenti jsou poučováni o chování člověka v mimořádných situacích.
Organizace výuky
Výuka se uskutečňuje denní formou tak, jak ji definuje odst. 2, bod a) § 25 Zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, v rozsahu a formami, které stanoví § 3 Vyhlášky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 10/2005 Sb. o vyšším odborném vzdělávání.
Spektrum forem a metod vyučování je uplatněno v nejširším rozsahu od interaktivní přednášky po individuálně vedenou ateliérovou tvorbu. Důraz je kladen na stimulaci týmové i individuální kreativity a samostatné práce.
Vybavení školy umožňuje realizovat všechny praktické formy vyučování v jejích dílnách, ateliérech a depozitáři. Součástí výuky jsou četné exkurze v textilních a oděvních provozech, restaurátorských dílnách a ateliérech, uměleckořemeslných a etnografických sbírkách.
Podmínky pro přijímání studentů
Vzhledem ke specifickým vysokým nárokům na umělecké a estetické vnímání je podmínkou přijetí ke studiu úspěšné složení talentové přijímací zkoušky s částí výtvarnou, praktickou a teoretickou. Zdravotní způsobilost je doložena potvrzením příslušného registrujícího praktického lékaře.
Zdravotně způsobilí nejsou ti uchazeči, jimž by zdravotní omezení bránilo ve výkonu profesí, na jejichž výkon vzdělávání ve studijním programu připravuje. Týká se to především smyslových poruch (poruchy zrakového vnímání a barvocitu), postižení nedovolujících jemnou manuální manipulaci, alergických a chronických zánětlivých onemocnění dýchacích cest a kůže, přecitlivělosti na textilní materiály a chemikálie, používané k jejich zušlechťování, úpravě, barvení a ošetřování, a na materiály užívané k výtvarné tvorbě.
Překážkou ve studiu nejsou jiné druhy zdravotního postižení, především vady sluchu a ztráta hybnosti dolních končetin. Vzdělávací program počítá s individuální integrací studentů ve smyslu vyhlášky MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.