Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-44-J/01 Ladění klavírů a kulturní činnost
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: Jazykové vzdělávání – český jazyk, občanský vzdělávací základ, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání, biologické a ekologické vzdělávání, vzdělávání pro zdraví a vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích.
Výuka cizího jazyka není v těchto oborech povinná, škola však může do ŠVP cizí jazyk zařadit.
JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ – ČESKÝ JAZYK
prohlubuje jazykové a komunikační (sdělovací) dovednosti žáků, jejich schopnost číst s porozuměním různé texty (tzn., že dále rozvíjí čtenářskou gramotnost žáků). Učí je komunikovat (sdělovat myšlenky) ústně i písemně, a to především v často se vyskytujících základních a potřebných životních a pracovních situacích. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Pracují s texty různého charakteru, především jako se zdroji informací. V souvislosti s rozvíjením jazykových dovedností se zlepšují i osobnostní a sociální způsobilosti žáků – myslí se tím schopnost učit se, pracovat na své budoucnosti, žít s jinými lidmi atp.
Součástí českého jazyka je i budování základní mediální gramotnosti žáků, to znamená dovednosti kriticky přistupovat k informacím z tisku, televize, rozhlasu, internetu apod., schopnost hledat si v těchto a jiných médiích hodnotnou zábavu nebo poučení a nenechat se jimi ovládat.
OBČANSKÝ VZDĚLÁVACÍ ZÁKLAD
připravuje žáky na soukromý i aktivní veřejný život (zapojení do společenského dění a do politiky). Vede je tedy k začlenění do společnosti, v níž žijí, a pomáhá jim porozumět politice. Doplňuje jejich nejpotřebnější poznatky o právu a hospodářství, učí je rozlišovat dobro od zla a rozhodovat se uvážlivě a odpovědně. Vysvětluje jim, co pro ně znamená demokracie, jaké má zásady, co od nich demokratické jednání vyžaduje, jak mohou hájit svá práva nebo jaké jsou jejich občanské i lidské povinnosti.
Vede žáky k tomu, aby neměli předsudky vůči jiným lidem, národům, rasám, náboženstvím atp. Učí žáky uvážlivě nakládat s penězi a řešit jejich finanční a sociální záležitosti (finanční gramotnost). Cvičí dovednost správně se orientovat v různých informacích a ověřovat si je.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má dvojí funkci: rozvíjí na potřebnou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) použitelné v praktickém soukromém životě a zároveň poskytuje matematické poznatky, které jsou důležité pro zvládnutí odborných vědomostí a řešení odborných problémů.
Učí žáky myslet, řešit praktické problémy, rozvíjí jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky). Je východiskem pro případnou budoucí rekvalifikaci.
Žáci si především procvičují numerické počítání, převádění jednotek, učí se rozumět grafům nebo tabulkám, údajům a informacím z různých zdrojů.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách. Rozvíjí dobrý vztah žáků k věcem a dílům (stavbám, obrazům, rostlinám, předmětům, k hudbě, …), k hodnotám lidské práce a talentu v nich obsaženým. Učí je zajímat se o umění a využívat kulturní nabídku v daném regionu a alespoň v hrubých rysech rozlišovat, co je hodnotné a zaslouží si pozornosti, co naopak lidskou osobnost ničím nemůže obohatit, ale spíše ji poškodit.
Estetické vzdělávání zahrnuje především slovesné umění, tj. uměleckou literaturu a práci s literárním textem. Žáci se učí číst a interpretovat umělecké texty (tj. vyjadřovat se k jejich obsahové i formální stránce a k různým souvislostem textů), vybírat si literaturu podle druhu, tematického zaměření apod., sledovat kulturní novinky apod. Škola může ve školním vzdělávacím programu rozšířit estetické vzdělávání o další druhy umění a různé esteticko-výchovné aktivity podle zájmu žáků a svých možností.
BIOLOGICKÉ A EKOLOGICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky využívat přírodovědných poznatků v občanském i profesním i životě, přemýšlet o okolním světě a aktuálních jevech týkajících se přírodovědných problémů, zvl. životního prostředí a udržitelného rozvoje. Přírodovědné vzdělávání nemůže být nahrazeno pouhou znalostí vybraných faktů, pojmů a procesů.
Žáci se učí využívat přírodovědné poznatky a dovedností v praktickém životě ve všech situacích, které souvisejí s přírodovědnou oblastí, porozumět základním ekologickým souvislostem a postavení člověka v přírodě, zdůvodnit nezbytnost udržitelného rozvoje, přemýšlet o přírodovědných problémech, se kterými se v životě setkávají a hledat na ně odpověď a pracovat s informacemi o ekologických problémech.
Biologické a ekologické vzdělávání může škola realizovat jako samostatný vyučovací předmětech, jako součást jiných vyučovacích předmětů i různými dalšími aktivitami. V rámci disponibilních předmětů může biologické a ekologické vzdělávání doplnit o vybrané jevy z fyziky nebo chemie.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
si klade za cíl vybavit žáky co nejlépe poznatky důležitými pro preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, vést je ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak vlastní tělesnou výchovu a sport, jednak vědomosti a dovednosti týkající se péče o zdraví: biologie člověka, zdravá výživa, prevence onemocnění, apod. Pozornost se věnuje také výchově proti závislostem a proti médii prosazovanému obrazu lidské krásy, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitou součástí této oblasti vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě dbát na bezpečnost při jakékoli činnosti a být odpovědní za své jednání, aby neohrozili vlastní zdraví i zdraví druhých osob.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
Úroveň osvojení výsledků vzdělávání v tomto oboru odpovídá nižší hodinové dotaci a studijním předpokladům žáků.
HUDEBNÍ PŘÍPRAVA
Obsahový okruh poskytuje žákům vědomosti a dovednosti, které představují nezbytný obecný základ odborného vzdělávání v daném oboru vzdělání.
Charakter tohoto obsahového okruhu je teoreticko-praktický. Část, zaměřená převážně teoreticky, směřuje k získání základní orientace v hudební teorii, která je nezbytná pro rozvíjení praktických hudebních dovedností.
Část obsahového okruhu, zaměřená převážně prakticky, rozvíjí sluchové dispozice žáků prostřednictvím tonálních a intervalových cvičení a sluchové analýzy jednoduchých skladeb. V zaměření na ladění klavírů se žáci naučí hrát na klavír v takovém rozsahu, který jim umožňuje na potřebné úrovni prezentovat výsledky své práce. V zaměření na kulturní činnost je věnován rozvoji praktických hudebních dovedností větší prostor. Žáci se naučí hrát na klavír a na další hudební nástroj tak, aby zvládali základní improvizovaný doprovod, příp. mohli sami veřejně vystoupit s vlastní, nepříliš náročnou, hudební produkcí. Naučí se rovněž používat základní programové vybavení k záznamu a reprodukci hudby. Podle individuálních talentových předpokladů a zájmu mohou být místo hry na další hudební nástroj připravováni v sólovém zpěvu. Pozornost je rovněž věnována rozvíjení schopností profesionálního vystupování.
TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA
Rovněž tento obsahový okruh má teoreticko-praktický charakter. Poskytuje žákům základní vědomosti a dovednosti o materiálech používaných při výrobě klavírů, o základním konstrukčním řešení klavírů, činnosti jednotlivých mechanik a jejich částí. Žáci se naučí používat odbornou terminologii, seznámí se s příčinami běžných závad u klavírů, způsoby jejich zjišťování a odstraňování. Opět zde se šířka a hloubka osvojených vědomostí a dovedností liší podle potřeb zaměření oboru, tj. v souladu s odbornými kompetencemi absolventa příslušného zaměření. To znamená, že oproti zaměření na kulturní činnost, kde si žáci osvojí pouze základní technologické poznatky, je v zaměření na ladění klavírů věnován technologické přípravě větší prostor.
LADĚNÍ A OPRAVÁRENSTVÍ
Tento obsahový okruh je zaměřen převážně prakticky; vybavuje žáky vědomostmi a dovednostmi z oblasti základních ladičských a opravárenských úkonů u klavírů. Rozvíjí sluchové a manuální schopnosti žáků, vede je k pečlivé a přesné práci a k odpovědnosti za její kvalitu. I když se žáci naučí provádět zejména základní ladičské a opravárenské činnosti, jejich rozsah a charakter se i v tomto případě liší v závislosti na potřebách jednotlivých zaměření oboru. V zaměření na ladění klavírů je širší, v zaměření na kulturní činnost se soustřeďuje pouze na dílčí a méně náročné úkony.