Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

82-46-P/02 Současný tanec

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 13. 11. 2012, č. j. 49829/2012-212


CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ


Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE

rozvíjí a doplňuje vzdělání žáků v českém jazyce na úroveň středního vzdělání s maturitní zkouškou tak, aby žáci dokázali psát a mluvit kultivovaně, aby byli schopni používat jazyk jako spolehlivý nástroj svého myšlení i komunikace (sdělování) s jinými lidmi. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence. Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy, a to především v uměleckých textech. Součástí českého jazyka je i budování mediální gramotnosti žáků, která je založena na poznatcích o jazyce a publicistice. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům, schopnost rozeznat způsoby práce jednotlivých masových médií (tisk, televize, rozhlas) a učí je odolávat mediálnímu ovlivňování.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE

připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin a komunit), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a o kultuře jiných národů. Učí žáky vnímat zvláštnosti myšlení, vyjadřování a chování příslušníků jiných národů a reagovat na ně, tyto zvláštnosti náležitě tolerovat a oceňovat.

Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.

Žáci se ve výuce setkají minimálně s jedním cizím jazykem a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělání. V některých oborech půjde i o druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí na nižší úrovni.


SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

připravuje žáky na soukromý a hlavně veřejný aktivní a odpovědný život. Vede je k hlubšímu pochopení světa: k porozumění společnosti, v níž žijí, a politice – v jejích projevech na domácí půdě i v zahraničí. Kultivuje historické a právní vědomí žáků a rozvíjí jejich vnímání, rozlišování a posuzování dobra, zla, práva a morálky. Žáci se učí rozumět zásadám a principům demokracie, jejímu chápání lidských práv a uvědomovat si také problémy demokracie v současnosti – v době globalizace. Jsou vedeni ke kritické toleranci, ke kritickému myšlení, k tomu, aby se zbavovali předsudků vůči jiným lidem, komunitám nebo sociálním skupinám. Usiluje se o to, aby si žáci vážili života, materiálních i duchovních hodnot, vytvořených v dnešní době i v dobách minulých.

Společenskovědní vzdělávání se podílí významnou měrou na budování mediální gramotnosti žáků, tzn. vede je k tomu, aby byli schopni odolávat mediální manipulaci a vhodně využívat masová média pro svou zábavu i poučení.


PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ

učí žáky hlouběji rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody. Skládá se ze tří složek – fyzikální, chemické, biologické a ekologické.

Směřuje k tomu, aby žáci spolehlivě využívali přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromé sféře, tak hlavně v jejich budoucí profesi. V technických oborech je připravuje na možnost dalšího celoživotního vzdělávání, založeného na přírodovědných nebo technických vědních disciplínách. Vede je k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje.

V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, takže jsou zpracovány různé jeho varianty pro vzdělávání fyzikální (celkem 3 varianty) a chemické (2 varianty). Škola zvolí pro tvorbu školního vzdělávacího programu tu variantu vzdělávání, která je uvedena v poznámkách v rámcovém rozvržení obsahů vzdělání příslušného RVP. Může volit i variantu náročnější, méně náročná varianta, než obor vzdělání vyžaduje, není přípustná.


MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na náležitou středoškolskou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky jako nástroje pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit náročnější problémy, rozvíjí nástroje jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky).

Matematické kompetence jsou v neposlední řadě nezanedbatelným předpokladem pro rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.

Základ středoškolského matematického vzdělávání v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejích žáků jak v profesi, pro niž se připravují, tak i v nárocích dalšího vzdělávaní.


ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

výrazně kultivuje osobnost žáků, učí je rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k materiálním a duchovním hodnotám, k lidské práci a k talentu v nich obsaženým. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění od konzumního braku a nehodnotné produkce různých masových médií.

Základem obsahů vzdělávání je především slovesné umění; žáci se učí interpretovat literární texty různých žánrů (vyjadřovat se o svých prožitcích, o obsahu a formě, o různých souvislostech textů), včetně vybraných děl náročnějších, tvořících součást klasického fondu domácí literatury i literatury světové.

Jiné složky umění zařazuje škola do obsahů ŠVP v různém rozsahu a obsahu podle svých specifických záměrů a rovněž v souvislosti s daným oborem vzdělání.


VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ

má co nejvíce rozvinout a podpořit takové postoje a jednání žáků, které povedou ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.

Významnou složkou tohoto rámce je vlastní tělesná výchova, která směřuje k pozitivnímu prožívání pohybu i sportování a kultivuje projevy žáků v této oblasti.

Žáci se učí náležitě vnímat a respektovat potřeby svého těla v jeho tělesné, duševní a sociální jednotě a rozumět tomu, jak působí výživa, životní prostředí, hygiena, pohybové aktivity, kladné city, nepříjemné prožitky, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy atp. na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem a proti médii prosazovanému kultu krásného těla, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.

Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitými obsahy této složky vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě pečovat o bezpečnost při každé své činnosti být odpovědný za své jednání.


VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH

má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.

Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).

Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.


ODBORNÝ ZÁKLAD

Obsahový okruh poskytuje žákům vědomosti a intelektové a praktické dovednosti, které tvoří nezbytný základ odborného vzdělávání v oboru. Směřuje k získání ucelené orientace v oblasti tanečního umění, jeho zákonitostí a vazeb na další druhy umění, rozvíjí jejich vnímání ve všech potřebných souvislostech a přispívá k formování osobnosti, která je schopna prezentovat svoji uměleckou profesionalitu.

Charakter tohoto obsahového okruhu je teoreticko-praktický. Část zaměřená převážně teoreticky směřuje k získání základní orientace ve vývoji tance v kontextu s vývojem společnosti, jejím kulturním vývojem a vývojem dalších druhů umění. Žáci získají komplexní přehled o vývoji tanečního umění a jeho společenské funkci v jednotlivých historických epochách po současnost. Seznámí se s tanečními specifickými formami, styly a trendy, inscenačními postupy, naučí se hodnotit interpretační pojetí tanečního repertoáru významných uměleckých osobností. Jsou vedeni k respektu k rozmanitosti tanečně-kulturních tradic, k návyku aktivně vyhledávat zdroje informací, nalézat v umělecké tvorbě zdroje inspirace a prakticky je využívat při své činnosti. Pozornost je rovněž věnována vývoji divadelního, hudebního a výtvarného umění a jejich souvislostem s tanečním uměním. Dále žáci získají základní poznatky z hudební teorie nezbytné pro pochopení stěžejních zákonitostí hudby a pro rozvíjení praktických hudebních dovedností. Vzhledem k charakteru oboru si rovněž osvojí potřebné vědomosti z anatomie a fyziologie lidského těla a naučí se je důsledně aplikovat v taneční praxi a pro podporu svého zdraví.

V části zaměřené převážně prakticky žáci získají základní technické a interpretační dovednosti ve hře na hudební nástroj (varianta 1) a ve zpěvu (varianta 2) v rozsahu potřebném pro obor. Ve školním vzdělávacím programu lze rozpracovat a konkretizovat budˇ obě varianty, nebo jednu z nich; výsledky vzdělávání a učivo stanovené pro hru na hudební nástroj se rozpracují v závislosti na druhu hudebního nástroje, který škola volí s ohledem na specifické potřeby realizovaného zaměření odborné přípravy. V této souvislosti lze školní vzdělávací program rovněž rozšířit o další praktické dovednosti (herecké, výtvarné apod.), které žáci dále využívají v rámci realizované odborné přípravy.

Žáci jsou také vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu praktických činností a k požární prevenci.

Vhodným doplňkem vzdělávání v tomto obsahovém okruhu jsou návštěvy baletních, tanečních a divadelních představení, koncertů, výstav, expozic muzeí souvisejících s oborem, odborných knihoven apod. Žáci průběžně využívají prostředky informačních a komunikačních technologií k získávání aktuálních informací o vývojových trendech v oboru.

Obsahový okruh je provázán s oblastmi společenskovědního vzdělávání, estetického vzdělávání a vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích; těsné vazby má zejména s obsahovými okruhy Taneční techniky a Taneční tvorba.


TANEČNÍ TECHNIKY

Obsahový okruh je zaměřen převážně prakticky. Soustřeďuje se zejména na technickou odbornou přípravu v oboru odpovídající individuálním talentovým předpokladům a schopnostem žáků. Žáci postupně získávají žádoucí technickou vybavenost pro vlastní interpretační a tvůrčí uměleckou činnost a jsou směřováni k profesionálním uměleckým výkonům.

Průběžné rozvíjení technických dovedností a interpretačních schopností se uskutečňuje prostřednictvím skupinové a individuální výuky. Vzdělávání v tomto obsahovém okruhu poskytuje žákům znalosti a pohybové dovednosti v oblasti tanečních technik a rozvíjí schopnosti pro jejich využití v umělecké praxi. Žáci jsou vedeni k pochopení obecných principů a zákonitostí tanečních technik, k jejich respektování a uvědomělému využívání. Důraz je kladen na důsledné uplatňování znalostí z anatomie a fyziologie lidského těla při tanečním výkonu jako základního předpokladu pro dlouhodobou profesionální činnost. Dále jsou žáci vedeni k tomu, aby dokonalé zvládnutí taneční techniky nepovažovali za cíl, ale za prostředek k vlastní umělecké práci.

V obsahovém okruhu jsou zařazeny jednotlivé taneční techniky - klasická taneční technika, techniky současného a moderního tance, technika lidového tance. Techniky současného a moderního tance představují těžiště odborné přípravy. Jejich dokonalé zvládnutí je nutným předpokladem pro výkon komplexních činností v oboru. Lidový tanec jako neoddělitelná součást tanečního vzdělávání rozšiřuje taneční rejstřík žáků, rozvíjí jejich muzikálnost, cit pro poetiku lidového umění a přispívá k vytváření pozitivního vztahu k národnímu kulturnímu dědictví. Klasická taneční technika představuje nezbytný základ pro osvojení potřebných pohybových dovedností. Stanovené výsledky vzdělávání a učivo se ve ŠVP rozpracují a konkretizují v souladu se specifickými potřebami odborné přípravy v oboru.

V průběhu vzdělávání jsou žáci vedeni k používání správných zdravotních a hygienických návyků, ke schopnosti koncentrace a ke zvládnutí fyzické a psychické zátěže při uměleckém výkonu.

Obsahový okruh je provázán s oblastmi společenskovědního vzdělávání a estetického vzdělávání; těsné vazby má zejména s obsahovými okruhy Taneční tvorba a Odborný základ.


TANEČNÍ TVORBA

Obsahový okruh má komplexní charakter směřující k rozvoji tvůrčí aktivity žáků, jejich individuálních invenčních schopností a interpretačních dovedností nezbytných pro profesionální činnost v oboru. Okruh je zaměřen převážně prakticky. Žáci jsou vedeni k uplatňování vlastní kreativity, využívání tvůrčí fantazie, rozvoji tanečního myšlení a hledání inspiračních zdrojů potřebných pro umělecký výkon a tvorbu.

Průběžné osvojování odborných dovedností a rozvíjení tvůrčích schopností se uskutečňuje prostřednictvím skupinové a individuální výuky.

Obsahový okruh rozvíjí schopnosti žáků jasně formulovat ideový záměr a jeho obsahovou náplň ve vztahu k výstavbě kompozice. Rozšiřuje a prohlubuje orientaci žáků ve vývoji v oboru a v jeho současných trendech, rozvíjí jejich schopnost vnímat a analyzovat specifické rysy těchto trendů, hledat netradiční přístupy k řešení zadaných úkolů. Významnou součástí obsahového okruhu je rozvíjení smyslu pro profesionální etiku, schopnosti sebereflexe, kázně, tvůrčí pokory a zdravé ctižádosti v umělecké práci. Pozornost je rovněž věnována kultivovanému profesionálnímu vystupování a rozvoji dovednosti pracovat v týmu.

Stanovené výsledky vzdělávání a učivo se ve školním vzdělávacím programu rozpracují a konkretizují podle specifických potřeb realizované odborné přípravy.

Obsahový okruh je provázán s oblastmi společenskovědního vzdělávání a estetického vzdělávání; těsné vazby má zejména s obsahovými okruhy taneční techniky a odborný základ.


UMĚLECKO-PEDAGOGICKÁ PŘÍPRAVA

Obsahový okruh poskytuje žákům vědomosti a intelektové a praktické dovednosti, které představují nezbytný základ umělecko-pedagogického vzdělávání potřebného pro výkon pedagogických činností. Formuje pedagogické myšlení žáků a přispívá k celkovému rozvoji jejich osobnosti.

Charakter tohoto obsahového okruhu je teoretický i praktický. V části zaměřené převážně teoreticky si žáci osvojí soubor základních poznatků z oblasti metodiky tanečních oborů, pedagogiky, didaktiky a psychologie. Seznámí se se specifickými rysy tanečního vzdělávání a uplatňovanými pedagogickými přístupy včetně specifik práce se žáky s mimořádným nadáním.

Část obsahového okruhu zaměřená převážně prakticky směřuje k rozvoji dovedností žáků ve výběru a uplatňování vhodných vzdělávacích strategií pro taneční výuku, její řízení a hodnocení a k získání zkušeností z vyučovacího procesu formou umělecko-pedagogické praxe. V konkrétních pedagogických situacích jsou žáci vedeni k uvědomělé aplikaci osvojených teoretických vědomostí, uplatňování tvůrčích přístupů k rozvoji individuálních talentových předpokladů jim svěřených žáků i k motivaci pro pedagogickou činnost.

Stanovené výsledky vzdělávání a učivo se ve školním vzdělávacím programu zařazují do posledních ročníků.

Obsahový okruh je provázán s oblastmi jazykového vzdělávání a komunikace, společenskovědního vzdělávání a estetického vzdělávání; těsné vazby má zejména se všemi obsahovými okruhy odborného vzdělávání.

Zpět