Vzdělávací program: 82-47-N/01 Herectví a moderování
Obor vzdělání: 82-47-N/.. Dramatické umění
Škola: Vyšší odborná škola herecká, Hadovitá 1023/7, Praha 4
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Program všestranně připravuje studenty pro herecké a moderátorské činnosti. Vzdělávání herců se ubírá spíše tradičními cestami s cílem vychovat herce pro klasické činoherní divadlo. K tomuto vymezení nás vedla stávající praxe výchovy herců na DAMU, JAMU a na konzervatořích. Těžiště výuky herectví na těchto školách se více či méně posunulo od tradičního herectví přes autorské divadlo až k alternativnímu herectví. Jako jediná herecká škola v ČR se VOŠ herecká věnuje výchově a vzdělávání moderátorů, speakerů a hlasatelů. Směrování této koncepce se jeví jako výhodné, zejména vzhledem k uplatnění absolventů školy na trhu práce.
V rámci lepšího uplatnění absolventů v praxi bylo vzdělávání rozšířeno o oblast tvořivé dramatiky a pedagogiky. Naše východiska se opírají o nedostatek umělecky vzdělaných metodiků pro základní umělecké školy, jiná volnočasová centra, případně pro terapeutickou asistenci ve zdravotních zařízeních. V současné době ověřujeme tvořivou dramatiku formou nepovinného předmětu za velkého zájmu studentů.
Program se zaměřuje na vzdělávání:
· pro činoherní herectví
· v kontextu divadla jednoho herce
· v kontextu interpretace poetických i prozaických textů
· pro televizní, rozhlasové a pódiové moderování a konferování
· pro televizní a rozhlasové hlasatelství
· pro oblast metodické činnosti v oboru tvořivé dramatiky
· pro oblast produkčních pracovníků v kultuře
· v oblasti pohybové kultury
· v oblasti hudební a pěvecké přípravy
Od středoškolského a vysokoškolského studia v příbuzných oborech se program odlišuje:
· v úplných praktických a teoretických znalostech v oboru moderování, konferování a hlasatelství; ucelená množina předmětů teoretických i praktických k výchově moderátora (autorský seminář a stylistika, ortoepie, hlasová výchova, práce s mikrofonem, rétorika, moderování jako samostatný předmět)
· v úplných praktických a teoretických znalostech v oboru tvořivé dramatiky, ve specifickém způsobu využití herectví a moderování pro výchovnou činnost (průpravné hry a cvičení, dramatické improvizace, dramatické strukturování, specifické metody a techniky, divadlo ve výchově, divadlo hrané s dětmi, divadlo fórum)