Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
učí žáky výstižně a správně komunikovat (sdělovat myšlenky) ústně i písemně, a to především v často se vyskytujících životních a pracovních situacích. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Pracují s texty různého charakteru, aby si upevnili a zlepšili čtenářské dovednosti a uměli pracovat s informacemi. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence – myslí se tím schopnost učit se, pracovat na své budoucnosti, žít s jinými lidmi atp.
Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy.
Součástí českého jazyka je i budování základní mediální gramotnosti žáků. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům (programům televize, rozhlasu, k internetu, tisku,…), schopnost hledat si v nich hodnotnou zábavu nebo poučení a nenechat se jimi ovládat.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin lidí), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a kultuře jiných národů.
Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.
Žáci se setkají s jedním cizím jazykem ve výuce a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělávání. Pouze v oboru vzdělání kuchař-číšník je zařazen i druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí jen na nejzákladnější úrovni.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
vede žáky k porozumění společnosti, v níž žijí, aby se do ní dovedli dobře začlenit, a k porozumění politice, aby ji dokázali v zájmu svém a v demokratickém smyslu ovlivnit. Doplňuje jejich nejpotřebnější poznatky o právu a hospodářství, učí je rozlišovat dobro od zla a rozhodovat se uvážlivě a odpovědně. Vysvětluje jim, co pro ně znamená demokracie, jaké má zásady, co od nich demokratické jednání vyžaduje, jak mohou hájit svá práva nebo jaké jsou jejich občanské i lidské povinnosti.
Vede žáky k tomu, aby neměli předsudky vůči jiným lidem, národům, rasám, náboženstvím atp. Učí je uvážlivě nakládat s penězi a řešit jejich finanční a sociální záležitosti (finanční gramotnost). Cvičí dovednost žáků orientovat se v nabídce masových médií (tisk, rozhlas, televize, internet), kriticky k nim přistupovat a nenechat se jimi ovládat (mediální gramotnost).
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody, využívat přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromí, tak hlavně v budoucí profesi. Vede žáky k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje. Skládá se z fyzikální, chemické a biologicko-ekologické složky.
V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, ale v RVP všech oborů vzdělání kategorie H je uvedena jen jedna, a to nejnižší úroveň jednotlivých složek přírodovědného vzdělávání. Pokud obor vzdělání vyžaduje v některé ze shora uvedených složek hlubší vzdělání, předpokládá se, že škola v příslušném ŠVP rozšíří přírodovědné vzdělávání na potřebnou míru.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na potřebnou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit praktické problémy, rozvíjí schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat s finančními prostředky (vytváří jejich finanční gramotnost).
Matematické vzdělávání je předpokladem pro případnou budoucí rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.
Základ matematického vzdělávání, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejich žáků v odborných vyučovacích předmětech.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky rozumět kráse v jejích nejrůznějších podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k hodnotám lidské práce a k talentu, který je obsažen v umění. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění a dobrou zábavu od té nabídky, která lidi neobohacuje, naopak jim může výrazně uškodit.
Základem obsahů vzdělávání je především umělecká literatura a práce s textem; žáci se učí vyjadřovat své prožitky, interpretovat texty (vyjadřovat se k jejich obsahové i formální stránce a k různým souvislostem textů).
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
si klade za cíl vybavit žáky co nejlépe poznatky důležitými pro preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, vést je ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Vzdělávání pro zdraví zahrnuje jednak vlastní tělesnou výchovu a sport, jednak vědomosti a dovednosti týkající se péče o zdraví: biologie člověka, zdravá výživa, prevence onemocnění, apod. Pozornost se věnuje také výchově proti závislostem a proti médii prosazovanému obrazu lidské krásy, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitou součástí této oblasti vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě dbát na bezpečnost při jakékoli činnosti a být odpovědní za své jednání, aby neohrozili vlastní zdraví i zdraví druhých osob.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
poskytne žákům základní odborné znalosti z oblasti ekonomiky, které jim umožní efektivní jednání a hospodárné chování. Žáci se naučí orientovat se v ekonomických souvislostech a osvojí si ekonomický způsob myšlení.
Žáci jsou připravováni na možnost samostatného podnikání v oboru. Získají poznatky o možnostech podnikání v oboru a o povinnostech podnikatele. Získávají základní znalosti o hospodaření podniku, naučí se vypočítat mzdy a pojištění, zorientují se v daňové soustavě.
Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
UMĚLECKO-HISTORICKÁ A VÝTVARNÁ PŘÍPRAVA
Učivo obsahového okruhu vede k získání základního přehledu o historickém vývoji výtvarného a užitého umění a uměleckého řemesla. Objasňuje žákům základní souvislosti dějin výtvarného a užitého umění a vývojových etap společnosti, seznamuje je s tvorbou významných osobností konkrétních historických období. Poskytuje znalosti a dovednosti potřebné pro názorné vyjadřování, rozvíjí estetický cit a výtvarnou zkušenost, přispívá k pochopení kulturního dědictví. Žáci se naučí ovládat základní výtvarné vyjadřovací techniky a získají výtvarnou průpravu především pro praktické činnosti. Kreslí a malují studie a kompozice podle předlohy i z představy, kreslí a konstruují písmo, modelují kopie zdobných prvků, vytvářejí výtvarné studie z oboru a vlastní návrhy výrobku.
TECHNIKY A TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA
Učivo obsahového okruhu poskytuje žákům vědomosti a dovednosti potřebné pro zhotovování uměleckořemeslných prací v aplikaci na jednotlivá zaměření oboru vzdělání, a to na zaměření umělecký kovář a zámečník a na zaměření umělecký pasíř. Žáci se naučí používat odbornou terminologii, kreslit technické výkresy, pracovat s výkresovou dokumentací a získají ucelený přehled o výrobních technologiích a jednotlivých technikách vytváření výrobků z oboru. Seznámí se s druhy a vlastnostmi základních surovin a materiálů, technologickými postupy a technikami ručního a strojního obrábění kovů, ručního a strojního tváření kovů za studena i za tepla, tepelného zpracování kovů, provádění povrchové úpravy. Získají vědomosti o pájení naměkko a natvrdo, o svařování v ochranné atmosféře, svařování balenou elektrodou a svařování technickými plyny. Naučí se rozhodovat o volbě a přípravě vhodného technologického postupu ve vazbě na materiál, výtvarné záměry a vlastní realizaci uměleckořemeslného výrobku. Osvojí si vědomosti a dovednosti potřebné pro obsluhu a běžnou údržbu strojů a zařízení, pro používání nástrojů a pomůcek. V zaměření umělecký pasíř se seznámí se základy elektrotechniky.
REALIZACE UMĚLECKOŘEMESLNÝCH PRACÍ
Učivo obsahového okruhu má komplexní charakter zahrnující převážně praktickou přípravu pro zhotovování uměleckořemeslných výrobků podle tradičních technologických postupů, tzn. odborná praktická příprava probíhá ve dvou základních zaměřeních: v zaměření umělecký kovář a zámečník a v zaměření umělecký pasíř.
V zaměření umělecký kovář a zámečník se naučí realizovat stanoveným technologickým postupem podle výkresové dokumentace výtvarných návrhů nebo původních vzorů mříže, brány, stavební a nábytkové kování, zábradlí, zámky, zavírací mechanizmy, svícny, plastiky, krbové nářadí včetně provedení povrchové úpravy, dále se učí provádět rekonstrukci a zhotovovat repliku historického zámku a mříže.
V zaměření umělecký pasíř se naučí realizovat stanoveným technologickým postupem podle výkresové dokumentace, výtvarných návrhů nebo původních vzorů písmena, konstruovaná svítidla, mříže, nádoby, svícny, schránky, plastiky včetně provedení povrchové úpravy, a učí se provádět rekonstrukci a zhotovovat repliku pasířské práce.
V obou zaměřeních se učí opravovat a obnovovat poškozené části původních prací s dodržením původních technologických postupů, aplikovat vhodné způsoby konzervování, dodržovat předpisy a požadavky z oblasti památkové péče, zpracovat prvotní i následnou dokumentaci ke konkrétní práci a ovládat pracovní postupy vedoucí k získání oprávnění pro svařování kovů v ochranné atmosféře nebo pro svařování balenou elektrodou nebo pro svařování technickými plyny v rozsahu příslušného základního kurzu.
V průběhu přípravy si žáci osvojí souvislosti a návaznosti jednotlivých pracovních technik a pracovních operací, získávají a rozvíjejí si manuální zručnost a učí se respektovat historizující a estetická hlediska významná pro uměleckořemeslnou práci. Jsou vedeni k dodržování technologických postupů a technologické kázně včetně dodržování předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a k hospodárnému a ekologickému nakládání s materiály. Důraz se klade na získání dovedností a návyků samostatné práce a odpovědnosti za její kvalitu.