Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23


CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ


Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE

rozvíjí a doplňuje vzdělání žáků v českém jazyce na úroveň středního vzdělání s maturitní zkouškou tak, aby žáci dokázali psát a mluvit kultivovaně, aby byli schopni používat jazyk jako spolehlivý nástroj svého myšlení i komunikace (sdělování) s jinými lidmi. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence. Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy, a to především v uměleckých textech. Součástí českého jazyka je i budování mediální gramotnosti žáků, která je založena na poznatcích o jazyce a publicistice. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům, schopnost rozeznat způsoby práce jednotlivých masových médií (tisk, televize, rozhlas) a učí je odolávat mediálnímu ovlivňování.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE

připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin a komunit), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a o kultuře jiných národů. Učí žáky vnímat zvláštnosti myšlení, vyjadřování a chování příslušníků jiných národů a reagovat na ně, tyto zvláštnosti náležitě tolerovat a oceňovat.

Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.

Žáci se ve výuce setkají minimálně s jedním cizím jazykem a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělání. V některých oborech půjde i o druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí na nižší úrovni.


SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

připravuje žáky na soukromý a hlavně veřejný aktivní a odpovědný život. Vede je k hlubšímu pochopení světa: k porozumění společnosti, v níž žijí, a politice – v jejích projevech na domácí půdě i v zahraničí. Kultivuje historické a právní vědomí žáků a rozvíjí jejich vnímání, rozlišování a posuzování dobra, zla, práva a morálky. Žáci se učí rozumět zásadám a principům demokracie, jejímu chápání lidských práv a uvědomovat si také problémy demokracie v současnosti – v době globalizace. Jsou vedeni ke kritické toleranci, ke kritickému myšlení, k tomu, aby se zbavovali předsudků vůči jiným lidem, komunitám nebo sociálním skupinám. Usiluje se o to, aby si žáci vážili života, materiálních i duchovních hodnot, vytvořených v dnešní době i v dobách minulých.

Společenskovědní vzdělávání se podílí významnou měrou na budování mediální gramotnosti žáků, tzn. vede je k tomu, aby byli schopni odolávat mediální manipulaci a vhodně využívat masová média pro svou zábavu i poučení.


PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ

učí žáky hlouběji rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody. Skládá se ze tří složek – fyzikální, chemické, biologické a ekologické.

Směřuje k tomu, aby žáci spolehlivě využívali přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromé sféře, tak hlavně v jejich budoucí profesi. V technických oborech je připravuje na možnost dalšího celoživotního vzdělávání, založeného na přírodovědných nebo technických vědních disciplínách. Vede je k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje.

V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, takže jsou zpracovány různé jeho varianty pro vzdělávání fyzikální (celkem 3 varianty) a chemické (2 varianty). Škola zvolí pro tvorbu školního vzdělávacího programu tu variantu vzdělávání, která je uvedena v poznámkách v rámcovém rozvržení obsahů vzdělání příslušného RVP. Může volit i variantu náročnější, méně náročná varianta, než obor vzdělání vyžaduje, není přípustná.


MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na náležitou středoškolskou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky jako nástroje pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit náročnější problémy, rozvíjí nástroje jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky).

Matematické kompetence jsou v neposlední řadě nezanedbatelným předpokladem pro rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.

Základ středoškolského matematického vzdělávání v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejích žáků jak v profesi, pro niž se připravují, tak i v nárocích dalšího vzdělávaní.


ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

výrazně kultivuje osobnost žáků, učí je rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k materiálním a duchovním hodnotám, k lidské práci a k talentu v nich obsaženým. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění od konzumního braku a nehodnotné produkce různých masových médií.

Základem obsahů vzdělávání je především slovesné umění; žáci se učí interpretovat literární texty různých žánrů (vyjadřovat se o svých prožitcích, o obsahu a formě, o různých souvislostech textů), včetně vybraných děl náročnějších, tvořících součást klasického fondu domácí literatury i literatury světové.

Jiné složky umění zařazuje škola do obsahů ŠVP v různém rozsahu a obsahu podle svých specifických záměrů a rovněž v souvislosti s daným oborem vzdělání.


VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ

má co nejvíce rozvinout a podpořit takové postoje a jednání žáků, které povedou ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.

Významnou složkou tohoto rámce je vlastní tělesná výchova, která směřuje k pozitivnímu prožívání pohybu i sportování a kultivuje projevy žáků v této oblasti.

Žáci se učí náležitě vnímat a respektovat potřeby svého těla v jeho tělesné, duševní a sociální jednotě a rozumět tomu, jak působí výživa, životní prostředí, hygiena, pohybové aktivity, kladné city, nepříjemné prožitky, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy atp. na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem a proti médii prosazovanému kultu krásného těla, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.

Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitými obsahy této složky vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě pečovat o bezpečnost při každé své činnosti být odpovědný za své jednání.


VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH

má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.

Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).

Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.

Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.


EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

má rozvíjet ekonomické myšlení žáků a umožnit jim pochopit mechanismus fungování tržní ekonomiky, porozumět podstatě podnikatelské činnosti a principu hospodaření podniku.

Žáci získají předpoklady pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit a naučí se orientovat v právní úpravě podnikání. Součástí je učivo o marketingu a managementu a využití jejich nástrojů při řízení provozu hospodářských subjektů různých úrovní. Důležitá je také znalost fungování finančního trhu, národního hospodářství a EU. Žáci jsou vedeni k praktickému využívání osvojených poznatků v oboru.

Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.


UMĚLECKO-HISTORICKÁ A VÝTVARNÁ PŘÍPRAVA

Obsahový okruh poskytuje žákům vědomosti a dovednosti, které představují nezbytný obecný základ odborného vzdělávání v daném oboru vzdělání.

Charakter tohoto obsahového okruhu je teoreticko-praktický. Část, zaměřená převážně teoreticky, směřuje k získání ucelené umělecko-historické orientace v oblasti vývoje společnosti a její výtvarné kultury od jejího vzniku až po současnost. Žáci si osvojí soubor poznatků z filozofie umění, teorie umění a výtvarné tvorby v příslušných společensko-historických souvislostech včetně historického vývoje užitého umění, především ve vztahu ke studovanému oboru; seznámí se s tvorbou významných osobností konkrétních historických období.

Část obsahového okruhu, zaměřená převážně prakticky, vede k získání základu výtvarného vzdělání, spočívajícího především v osvojení si výtvarných vyjadřovacích technik. Žáci jsou vedeni k rozvoji výtvarného myšlení, výtvarné paměti a fantazie, ke kultivaci výtvarného vidění a vyjadřování; získají průpravu a výtvarné dovednosti pro vlastní praktické činnosti. Naučí se využívat výtvarné výrazové možnosti při výstavbě kompozice, v různých technikách tvoří věcné studie rostlinných, živočišných aj. motivů (tj. kreslí, malují, modelují), učí se ovládat postupy stylizace a abstrakce. Získají rovněž základní vědomosti a dovednosti v psaní a kreslení písma a v zobrazování částí lidského těla a figury.


TECHNOLOGICKÁ A VÝROBNÍ PŘÍPRAVA

Učivo obsahového okruhu poskytuje žákům vědomosti a intelektové a praktické dovednosti potřebné pro zhotovování uměleckořemeslných prací v aplikaci na jednotlivá zaměření oboru vzdělání, a to na zaměření práce truhlářské, na zaměření práce řezbářské a na zaměření práce čalounické a dekoratérské. Žáci se naučí používat odbornou terminologii, pracovat s výkresovou dokumentací, seznámí se zásadami konstruování výrobků a konstrukční přípravou výroby, historií a technikami uměleckořemeslného zpracování dřeva. Získají přehled o konstrukčním řešení typických a atypických druhů výrobků podle zaměření oboru, a to jak v jejich historickém vývoji, tak v soudobém designu; naučí se samostatně zpracovat kompletní technickou dokumentaci k uměleckořemeslnému výrobku. Žáci získají ucelený přehled o druzích, vlastnostech a vhodnosti použití základních surovin a materiálů, o technologických postupech a technikách vytváření, zdobení a provádění oprav uměleckořemeslných prací z oboru. Učí se připravit výrobu uměleckořemeslného výrobku podle návrhu, zhotovit repliku nebo kopii dobové práce; rozhodovat o volbě a přípravě vhodného technologického postupu ve vazbě na materiál, výtvarné záměry a vlastní realizaci uměleckořemeslné práce. Osvojí si vědomosti a dovednosti potřebné pro obsluhu a běžnou údržbu strojů a zařízení, pro používání nástrojů a pomůcek. Postupně získávají manuální zručnost při ručním opracování a strojním obrábění materiálů na polotovary určené k výrobě užitných a dekorativních předmětů. Dále se naučí vhodně aplikovat speciální uměleckořemeslné techniky do konkrétních pracovních postupů.


REALIZACE UMĚLECKOŘEMESLNÝCH PRACÍ

Učivo obsahového okruhu má komplexní charakter zahrnující převážně praktickou přípravu pro uplatnění absolventů v oblasti výroby uměleckořemeslných výrobků podle tradičních technologických postupů, tzn. odborná praktická příprava probíhá ve třech daných základních zaměřeních. Žáci se naučí uplatňovat a dodržovat pracovní a technologické postupy při výrobě, montáži a opravách příslušných výrobků, osvojí souvislosti a návaznosti jednotlivých pracovních technik a pracovních operací, získávají a rozvíjejí si manuální zručnost a učí se respektovat historizující a estetická hlediska významná pro uměleckořemeslnou práci.

V zaměření pro práce truhlářské se naučí vyrábět kusový nábytek podle výkresové dokumentace a stanoveného technologického postupu, zhotovovat historické prvky a spoje, vytvářet vhodnými technologickými postupy základní zdobné techniky nábytku a dalších výrobků, dokončovat povrchy ploch uměleckořemeslnými zdobnými technikami a moderními způsoby dokončování, zvolit druh kování a provést jeho osazení, zhotovit dobový nábytek s dodržením postupů původních technik výroby, provést montáž a sestavení výrobků určených pro interiér a exteriér.

V zaměření pro práce řezbářské se naučí vyřezat řezbářské ornamentální motivy, slohové prvky, ornamentální celky, zvětšovat a zmenšovat modely sochařské reprodukce a provést způsoby jejich osazování, vytvářet vhodnými technologickými postupy a technikami ornamentální a figurální intarzie, inkrustace a marketerie, zhotovovat užitkové předměty, dekorativní předměty, zdobné součásti nábytku a interiéru podle výkresové dokumentace, výtvarného návrhu, původního vzoru nebo modelu.

V zaměření pro práce čalounické a dekoratérské se naučí volit vhodnou skladbu jednoduchého a složitého čalounění, vyrábět konstrukci čalounění, zpracovávat potahové materiály, vyrábět čalounění jednoduchých a složitých dobových výrobků, provádět dekoratérské práce v současném a dobovém interiéru a exteriéru, zhotovovat kopie dobových prací.

Ve všech třech zaměřeních se učí opravovat a obnovovat poškozené části původních prací s dodržením původních technologických postupů, aplikovat vhodné způsoby konzervování, dodržovat předpisy a požadavky z oblasti památkové péče, zpracovat prvotní i následnou dokumentaci ke konkrétní práci. Jsou vedeni k dodržování technologické kázně včetně dodržování předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a k hospodárnému a ekologickému nakládání s materiály. Důraz se klade na získání dovedností a návyků samostatné práce a odpovědnosti za její kvalitu.


Zpět