Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
82-51-L/06 Uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVÁNÍ
Všeobecné vzdělávání navazuje na vzdělávání na základní škole podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zahrnuje tyto vzdělávací oblasti: vzdělávání a komunikace v českém jazyce, vzdělávání a komunikace v cizím jazyce, společenskovědní vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, matematické vzdělávání, estetické vzdělávání a vzdělávání pro zdraví.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE
rozvíjí a doplňuje vzdělání žáků v českém jazyce na úroveň středního vzdělání s maturitní zkouškou tak, aby žáci dokázali psát a mluvit kultivovaně, aby byli schopni používat jazyk jako spolehlivý nástroj svého myšlení i komunikace (sdělování) s jinými lidmi. Žáci si rozšiřují slovní zásobu, doplňují znalosti mluvnice českého jazyka a zlepšují své slohové dovednosti. Rozvíjejí se také jejich osobnostní a sociální kompetence. Rovněž se učí vnímat jazyk jako nositele umění a krásy, a to především v uměleckých textech. Součástí českého jazyka je i budování mediální gramotnosti žáků, která je založena na poznatcích o jazyce a publicistice. Mediální gramotnost znamená schopnost žáků zaujímat kritický přístup k mediálním obsahům, schopnost rozeznat způsoby práce jednotlivých masových médií (tisk, televize, rozhlas) a učí je odolávat mediálnímu ovlivňování.
VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE
připravuje žáky na život v multikulturní společnosti (společnost složená z různorodých skupin a komunit), na komunikaci s lidmi hovořícími cizími jazyky, učí je kriticky využívat cizojazyčné zdroje pro jejich soukromý a hlavně i pro profesní život. Rozšiřuje jejich znalosti o světě a o kultuře jiných národů. Učí žáky vnímat zvláštnosti myšlení, vyjadřování a chování příslušníků jiných národů a reagovat na ně, tyto zvláštnosti náležitě tolerovat a oceňovat.
Vede žáky k celoživotnímu jazykovému vzdělávání a zdokonalování, které je jednou ze základních potřeb člověka dnešní doby.
Žáci se ve výuce setkají minimálně s jedním cizím jazykem a naváží v něm na to, co si již osvojili v základním vzdělání. V některých oborech půjde i o druhý cizí jazyk, který si žáci osvojí na nižší úrovni.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
připravuje žáky na soukromý a hlavně veřejný aktivní a odpovědný život. Vede je k hlubšímu pochopení světa: k porozumění společnosti, v níž žijí, a politice – v jejích projevech na domácí půdě i v zahraničí. Kultivuje historické a právní vědomí žáků a rozvíjí jejich vnímání, rozlišování a posuzování dobra, zla, práva a morálky. Žáci se učí rozumět zásadám a principům demokracie, jejímu chápání lidských práv a uvědomovat si také problémy demokracie v současnosti – v době globalizace. Jsou vedeni ke kritické toleranci, ke kritickému myšlení, k tomu, aby se zbavovali předsudků vůči jiným lidem, komunitám nebo sociálním skupinám. Usiluje se o to, aby si žáci vážili života, materiálních i duchovních hodnot, vytvořených v dnešní době i v dobách minulých.
Společenskovědní vzdělávání se podílí významnou měrou na budování mediální gramotnosti žáků, tzn. vede je k tomu, aby byli schopni odolávat mediální manipulaci a vhodně využívat masová média pro svou zábavu i poučení.
PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
učí žáky hlouběji rozumět jevům, dějům, principům a zákonům vybraných oblastí živé i neživé přírody. Skládá se ze tří složek – fyzikální, chemické, biologické a ekologické.
Směřuje k tomu, aby žáci spolehlivě využívali přírodovědných znalostí a dovedností jak v soukromé sféře, tak hlavně v jejich budoucí profesi. V technických oborech je připravuje na možnost dalšího celoživotního vzdělávání, založeného na přírodovědných nebo technických vědních disciplínách. Vede je k odpovědnosti a k jednání podle zásad udržitelného rozvoje.
V jednotlivých oborech vzdělání jsou rozdílné nároky na jednotlivé složky přírodovědného vzdělávání, takže jsou zpracovány různé jeho varianty pro vzdělávání fyzikální (celkem 3 varianty) a chemické (2 varianty). Škola zvolí pro tvorbu školního vzdělávacího programu tu variantu vzdělávání, která je uvedena v poznámkách v rámcovém rozvržení obsahů vzdělání příslušného RVP. Může volit i variantu náročnější, méně náročná varianta, než obor vzdělání vyžaduje, není přípustná.
MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má v odborném školství dvojí funkci: rozvíjí na náležitou středoškolskou úroveň matematické kompetence (tj. vědomosti, dovednosti, návyky a postoje) pro uplatnění v praktickém soukromém životě, ale také poskytuje matematické poznatky jako nástroje pro osvojení vědomostí a dovedností v odborné složce vzdělávání. Rovněž učí žáky myslet, řešit náročnější problémy, rozvíjí nástroje jejich finanční gramotnosti (tj. schopnosti uvážlivě, výhodně, odpovědně a realisticky nakládat se svými finančními prostředky).
Matematické kompetence jsou v neposlední řadě nezanedbatelným předpokladem pro rekvalifikaci a celoživotní vzdělávání.
Základ středoškolského matematického vzdělávání v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou, který je uveden v RVP příslušného oboru vzdělání, může škola doplnit tak, aby to odpovídalo jejím specifickým záměrům, koncepci daného ŠVP a potřebám jejích žáků jak v profesi, pro niž se připravují, tak i v nárocích dalšího vzdělávaní.
ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
výrazně kultivuje osobnost žáků, učí je rozumět kráse v nejrůznějších jejích podobách – od krásy živé přírody, neživé přírody až po krásu v umění a v užitém umění, včetně krásy techniky a kulturní krajiny. Rozvíjí kladný vztah žáků k materiálním a duchovním hodnotám, k lidské práci a k talentu v nich obsaženým. V neposlední řadě učí žáky rozlišovat a oceňovat skutečné a hodnotné umění od konzumního braku a nehodnotné produkce různých masových médií.
Základem obsahů vzdělávání je především slovesné umění; žáci se učí interpretovat literární texty různých žánrů (vyjadřovat se o svých prožitcích, o obsahu a formě, o různých souvislostech textů), včetně vybraných děl náročnějších, tvořících součást klasického fondu domácí literatury i literatury světové.
Jiné složky umění zařazuje škola do obsahů ŠVP v různém rozsahu a obsahu podle svých specifických záměrů a rovněž v souvislosti s daným oborem vzdělání.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ
má co nejvíce rozvinout a podpořit takové postoje a jednání žáků, které povedou ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za zdraví.
Významnou složkou tohoto rámce je vlastní tělesná výchova, která směřuje k pozitivnímu prožívání pohybu i sportování a kultivuje projevy žáků v této oblasti.
Žáci se učí náležitě vnímat a respektovat potřeby svého těla v jeho tělesné, duševní a sociální jednotě a rozumět tomu, jak působí výživa, životní prostředí, hygiena, pohybové aktivity, kladné city, nepříjemné prožitky, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy atp. na zdraví. Důraz se klade na výchovu proti závislostem a proti médii prosazovanému kultu krásného těla, který mnohdy ohrožuje zdraví mladých lidí.
Rovněž ochrana lidí za mimořádných situací a první pomoc jsou důležitými obsahy této složky vzdělávání. Žáci se učí cílevědomě pečovat o bezpečnost při každé své činnosti být odpovědný za své jednání.
VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH
má naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi.
Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti).
Dále se žáci naučí efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí internetu.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je dále rozšiřováno jednak podle specifik oboru, v němž je žák připravován, jednak podle aktuálních vzdělávacích potřeb, jejichž příčinou mohou být změny na trhu práce, vývoj informačních a komunikačních technologií apod.
EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
má rozvíjet ekonomické myšlení žáků a umožnit jim pochopit mechanismus fungování tržní ekonomiky, porozumět podstatě podnikatelské činnosti a principu hospodaření podniku.
Žáci získají předpoklady pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit a naučí se orientovat v právní úpravě podnikání. Součástí je učivo o marketingu a managementu a využití jejich nástrojů při řízení provozu hospodářských subjektů různých úrovní. Důležitá je také znalost fungování finančního trhu, národního hospodářství a EU. Žáci jsou vedeni k praktickému využívání osvojených poznatků v oboru.
Vzdělávací oblast je úzce propojena s průřezovým tématem Člověk a svět práce a se standardem finanční gramotnosti pro střední vzdělávání.
UMĚLECKO-HISTORICKÁ, HUDEBNÍ A VÝTVARNÁ PŘÍPRAVA
Obsahový okruh poskytuje žákům vědomosti a dovednosti, které představují nezbytný obecný základ odborného vzdělávání v daném oboru vzdělání. Učivo obsahového okruhu vede k získání základní orientace v oblasti vývoje společnosti a její kultury, vede žáky k chápání vzájemných souvislostí vývoje historických slohů a jejich vlivu na vývoj hudebního umění a hudebních nástrojů. Žáci získají ucelený přehled o dějinách evropské hudby, seznámí se s tvorbou významných osobností konkrétních historických období a s historickými proměnami jednotlivých skupin hudebních nástrojů. Obsahový okruh dále poskytuje žákům komplexní vědomosti o akustických jevech a procesech včetně základů hudební nauky, jejichž znalost je nutná pro stavbu hudebních nástrojů. Žáci jsou vedeni k rozvoji hudební představivosti, formování hudebního vkusu, chápání problematiky zvukových nároků stylových období a k vlastní hudební aktivitě. Část obsahového okruhu zaměřená na výtvarnou přípravu vede k získání dovedností potřebných pro názorné vyjadřování a rozvíjí estetické cítění žáků. Žáci se naučí ovládat výtvarné vyjadřovací techniky a získají výtvarnou průpravu pro praktické činnosti.
TECHNOLOGICKÁ A VÝROBNÍ PŘÍPRAVA
Učivo obsahového okruhu poskytuje žákům vědomosti a intelektové a praktické dovednosti potřebné pro stavbu hudebních nástrojů v aplikaci na jednotlivá zaměření oboru, a to na zaměření strunné nástroje, na zaměření klávesové nástroje a na zaměření dechové a bicí nástroje. Žáci se naučí používat odbornou terminologii, pracovat s výkresovou dokumentací, seznámí se s konstrukcí hudebních nástrojů v oboru, a to jak v jejich historickém vývoji, tak v soudobém designu; naučí se samostatně zpracovat kompletní technickou dokumentaci ke stavbě hudebního nástroje. Získají ucelený přehled o druzích, vlastnostech a vhodnosti použití materiálů, o technikách a technologických postupech stavby hudebního nástroje a jeho estetickém ztvárnění. Naučí se posuzovat a určovat vhodnost technologických postupů a technik pro dané pracovní operace a připravit výrobu konkrétního hudebního nástroje podle návrhu. Seznámí se s technologií oprav hudebních nástrojů z oboru. Získávají manuální zručnost při ručním opracování a strojním obrábění materiálů určených ke stavbě hudebních nástrojů a osvojí si vědomosti a dovednosti potřebné pro obsluhu a běžnou údržbu strojů a zařízení, pro používání nástrojů a pomůcek.
STAVBA HUDEBNÍCH NÁSTROJŮ
Učivo obsahového okruhu má komplexní charakter zahrnující převážně praktickou přípravu pro uplatnění absolventů v oblasti stavby hudebních nástrojů podle tradičních technologických postupů, tzn. odborná praktická příprava probíhá ve třech daných základních zaměřeních. Žáci se naučí uplatňovat a dodržovat pracovní a technologické postupy při stavbě, montáži a opravách příslušných hudebních nástrojů, osvojí souvislosti a návaznosti jednotlivých pracovních technik a pracovních operací, rozvíjejí si manuální zručnost a učí se respektovat historizující a estetická hlediska významná pro uměleckořemeslnou práci. Jsou vedeni k dodržování technologické kázně včetně dodržování předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a k hospodárnému a ekologickému nakládání s materiály. Důraz se klade na získání dovedností a návyků samostatné práce a odpovědnosti za její kvalitu.
V zaměření pro strunné nástroje žáci zhotovují základní díly strunných nástrojů podle výkresové dokumentace a stanoveného technologického postupu, vyrábějí konstrukční spoje strunných hudebních nástrojů, naučí se stavět vhodnými technologickými postupy školní, polokoncertní a koncertní strunné nástroje nebo koncertní smyčce: houslový, violový, čelový, basový a učí se opravovat strunné nástroje nebo smyčce.
V zaměření pro klávesové nástroje provádějí půdování, kování, okližování dílců nástroje, potahují struny, tónují, ladí, provádějí povrchovou úpravu, sesazují části a součásti klavíru včetně regulace mechaniky, provádějí závěrečnou montáž dílců nástroje a jeho regulaci. Učí se opravovat klávesové nástroje.
V zaměření pro dechové a bicí nástroje zhotovují a připravují díly nástrojů, provádějí montáž podsestav nástrojů, zhotovují části mechaniky, zhotovují snižce. Učí se používat další speciální techniky a postupy dle výběru školy pro realizaci nátrubkových nástrojů, strojiv nebo jazýčkových a retných nástrojů.