Přeskočit navigaci

Vzdělávací program:  91-11-N/01 Ochrana vojsk a obyvatelstva při krizových situacích


Obor vzdělání: 91-11-N/.. Ochrana vojsk a obyvatel


Škola: Vojenská střední škola a Vyšší odborná škola Ministerstva obrany, Jevíčská 7, Moravská Třebová



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Cílem studia je připravit absolventy pro výkon náročných činností v AČR i státní správě při řešení krizových situací. Jedná se především o činnosti teoreticky i prakticky vybavených specialistů ochrany vojsk a obyvatelstva při řešení krizových situací, které upravuje zákon 222/1999 Sb., o zajišťování obrany ČR.

Vyšší odborné studium musí poskytnout svým absolventům potřebný systém odborných znalostí a naučit je novým dovednostem potřebným pro jejich praktickou aplikaci. Důraz bude kladen na rozvoj dovedností nezbytných k flexibilnímu využívání teoretických znalostí při praktickém řešení úkolů ochrany vojsk a obyvatelstva v krizových situacích. Jedná se především o činnosti v oblasti prevence a obnovy. Metody praktického výcviku budou zaměřeny i na zvýšení odolnosti absolventů vůči psychické zátěži spojené s krizovými situacemi a na rozvoj dovedností řešit úkoly/problémy podle konkrétní potřeby v týmu nebo samostatně a efektivně i ve stresových podmínkách. Velké úsilí bude věnováno získání odpovídajících dovedností pro využívání informačních systému pro řešení krizových situaci. Soustavná cílená pozornost pak bude směřovat k vypěstování pracovních a lidských dovedností a návyků posluchačů pro výkon funkcí vojenských profesionálů a zaměstnanců resortu obrany v oblasti krizového řízení.

Studium je zaměřeno i na cílené prohloubení znalostí a dovedností studentů v oboru psychologie a pedagogiky a rozvoji kompetencí nezbytných pro participaci absolventů na výuce a vzdělávání dospělých.

Důležitou součástí studia je jazyková příprava v rozsahu běžné komunikace v anglickém jazyce a u denního studia v dalším výběrovém cizím jazyce, včetně znalosti odborné terminologie. Důraz bude kladen i na zvýšení fyzické zdatnosti.


Charakteristika vzdělávacího programu včetně podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví

Po ukončení studia budou studenti umět analyzovat rizika existenčního ohrožení obyvatelstva a ozbrojených složek státu, organizovat účinnou prevenci těchto rizik, podílet se na efektivním řešení mimořádných a krizových situací a následném obnovení normálního stavu. Pro tyto dovednosti připraví škola studenty jak teoreticky tak prakticky.

Obsah výuky je strukturován do následujících oblastí: společensko-vědní; všeobecná; státní a veřejná správa a mezinárodní vztahy; krizové řízení; odborná praxe. Na přípravu v teoretických disciplínách naváže praktická výuka, která bude realizována především na letním a zimním soustředění.

V průběhu praktické výuky získají studenti potřebné odborné dovednosti a návyky, dojde i ke zvýšení odolnosti studentů vůči fyzické a psychické zátěži při řešení úkolů ochrany vojsk a obyvatelstva v krizových situacích.

Úkoly jednotlivých vzdělávacích oblastí:


Společensko - vědní oblast

V úvodní oblasti se studenti seznámí se základy filosofie, které jim poskytnou nezbytnou výbavu o morálních aspektech lidského chování. Získané znalosti v tomto oboru zvýší schopnosti samostatného uvažování studentů a usnadní samostatné získávání znalostí z jiných oborů. Zvláštní pozornost věnujeme etice a modernímu filosofickému vnímání světa.

V sociologii se naučí hodnotit společenské prostředí a charakter společenských skupin, osvojí si poznatky o fungování malých i velkých skupin, způsoby jejich analýzy, ovlivňování, mechanizmy destabilizace a prostředky jejich konsolidace. Studenti si také osvojí základy sociologie mravnosti a sociologie kultury.

V předmětu „Psychologie a vzdělávání dospělých“ si studenti rozšíří získané středoškolské znalosti základů psychologie a pedagogiky, výuka se zaměří především na vybrané části psychologie osobnosti a pato psychologie. Osvojí si základní poznatky o změnách chování v krizových a extrémních situacích a způsobech předcházení psychickým traumatům, zmírnění nebo odstranění jejich následků. Výuka jim poskytne základní orientaci v příčinách a důsledcích psychických selhání. Studenti si osvojí základy didaktiky dospělých.

Základy demografické statistiky ve společensko-vědních oborech umožní studentům, aby se orientovali ve statistických údajích a využívali je pro objektivní závěry v rozhodovacím procesu.

V „Mediální komunikaci“ studenti získají základní poznatky o využití médii při řešení krizových situací.

V předmětu „Prevence sociálně nežádoucích jevů“ se studenti naučí rozpoznávat první příznaky těchto jevů a využívat účinné metody k  jejich prevenci. Budou umět snižovat riziko negativních dopadů při výskytu sociálně nežádoucích jevů.

Oblast všeobecných předmětů

Prioritou tohoto bloku bude zvýšení úrovně základních znalostí informačních technologii, schopnosti pracovat s osobním počítačem a běžně rozšířenými aplikacemi. Zde se zaměříme na počítačové modelování, počítačové sítě, zásady psaní textů, tvorbu tabulek, grafů a databázových systémů. Oblast dále obsahuje předmět „Informatika“, který bude základem ke zvládnutí bloku „Krizové řízení“.

Nedílnou součástí této oblasti je výuka anglického jazyka v rozsahu STANAG 6001 SLP 2 a dalšího povinně volitelného jazyka, kterým může být jazyk francouzský, ruský nebo německý v rozsahu STANAG 6001 SLP1.

V předmětu „Dějiny vojenství“ budeme u studentů formovat vojenskohistorické povědomí, rozšíříme a prohloubíme jejich vojensko-teoretického myšlení a vojensko odborný rozhled. Jádrem bude studium národních dějin vojenství. Schopnost základní orientace v krizových oblastech ve světě poskytne studentům „Vojensko politický zeměpis“.

Fyzická zdatnost, odolnost organizmu proti zátěžím, prohloubení základních pohybových dovedností a rozvoj specifických dovedností při speciální tělesné přípravě bude úkolem tělesné výchovy a částečně i dvou letních a jednoho zimního soustředění v rámci odborné praxe.

Oblast Státní a veřejná správa a mezinárodní vztahy

Studenti se v tomto bloku seznámí se základními právními normami ozbrojených sil doma i v zahraničí, s organizací a řízením státní a veřejné správy a s bezpečnostní politikou státu. Absolventi budou schopni aplikovat vojenské právo ČR a EU při řízení a řešení konkrétních krizových situací vojenského a nevojenského charakteru. Součásti předmětu bude “Mezinárodní humanitární právo“; zde se studenti naučí aplikovat zásady stanovené v právních normách do každodenní činnosti příslušníků ozbrojených složek a úředníků veřejné správy. Prioritou bude řešení vojenských, ekologických, ekonomických a společenských krizových situací. 

Předmět „Organizace státní a veřejné správy ČR“ vybaví studenty základními znalostmi v této oblasti, aby se mohli orientovat v organizaci a úkolech státní a veřejné správy.


Oblast Krizové řízení

Představuje vyvrcholení přípravy studentů na výkon funkcí v oboru ochrana vojsk a obyvatelstva v krizových situacích. Výuka je rozdělena do devíti předmětů, jejichž absolvováním studenti získají potřebné vědomosti a dovednosti pro zastávání pozic v AČR, státní a veřejné správě vyjmenovaných v „Možnostech uplatnění absolventa“. 

„Ochrana vojsk a obyvatelstva“ je vstupním předmětem do studia celého oboru. Studenti se rámcově seznámí se základy problematiky oboru.

V předmětu „Živelní pohromy“ se studenti seznámí s jejich příčinami, průběhem a dopady. Budou též teoreticky i prakticky vybaveni pro předcházení těmto krizovým situacím.

Cílem výuky předmětu „Terorismus“ je naučit studenty hodnotit cíle teroristů, dopady teroristických činů na obyvatelstvo a posluchači si dále osvojí způsoby předcházení tomuto nejzávažnějšímu nevojenskému riziku a možnosti obrany vůči tomuto nebezpečí.

V předmětu „Základy krizového řízení“ studenti zvládnou zásady řízení a plánování za krizových situací, jejich modelování, metody a nástroje vhodné k řešení krizových  situací. Budou umět analyzovat rizika vzniku krizových situací. Naučí se řešit modelové krizové situace na trenažérech a při taktických cvičeních. Studenti budou znát charakteristiky jednotlivých krizových situací a krizových stavů včetně mimořádných události a mimořádných situací, jejich klasifikaci, druhy a typy možných následků krizových situací. Při řešení krizových situací budou umět aplikovat typizované postupy. Budou seznámeni se zásadami krizového plánování a řízení, nejčastěji používanými metodami analýzy rizik a organizací prevence, záchranných a likvidačních prací. Studenti budou také znát organizaci a techniku ochrany vojsk a obyvatelstva, systémy varování a vyrozumění, způsoby a realizaci ukrytí, evakuace, individuální a kolektivní ochrany a nouzového přežití.


V předmětu „Psychologie krizového řízení“ se studenti seznámí s psychologickými charakteristikami krizových situací, naučí se analyzovat psychické faktory komunikace a proces rozhodování v krizových situacích a získají základní orientaci ve způsobech individuální personální konsolidace.


Oblast odborné praxe

Odbornou praxi a další praktická vyučování budou studenti absolvovat u vybraných útvarů a zařízení Armády České republiky vybavených špičkovou technikou pro ochranu vojsk a obyvatelstva. Součástí praktických vyučování bude i pobyt u útvarů a zařízení Integrovaného záchranného systému. Smyslem odborné praxe bude upevnit u studentů získané praktické návyky, dovednosti, pracovní postupy a naučit je praktické týmové spolupráci. Plánované exkurze do špičkových zařízení IZS poslouží k hlubší orientaci v nejnovější technice a postupech při odstraňování následků krizové situace. Dvě letní a jedna zimní odborná praxe poslouží k získání praktických dovedností podle stanovených cílů.

První letní odborná praxe poskytne studentům znalosti ze základů zdravovědy a jejího praktického využití při záchraně lidských životů.


Organizace výuky

Výuka bude probíhat formou denního, dálkového a kombinovaného studia. Rozsah obou forem studia bude tři roky tj. šest období. V denní formě studia bude výuka v jednotlivých obdobích od 26 do 30 hodin v týdnu. Odborná praxe proběhne v rozsahu 720 hodin tj.18 týdnů po 40 hodinách podle přiložené učební osnovy u vojenského útvaru nebo zařízení, se kterým bude podepsána písemná dohoda a naplněna ostatní nezbytná opatření podle vyhlášky o vyšším odborném vzdělávání. V dálkové formě proběhne výuka v jednotlivých obdobích v rámci soustředění. Předpokládaná doba samostudia je na jednu vyučovací hodinu konzultací (úvodních přednášek) tři hodiny samostudia u anglického jazyka čtyři hodiny. Odborná praxe bude organizována v pátém období studia v trvání 120 hodin ve čtyřech týdnech u vybraných útvarů a zařízení AČR a v Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč. V kombinované formě v prvním období posluchači  absolvují 128 hodin předmětu informatika denní formou, tj. 4 týdny. Ve druhém období je zařazen předmět jazyk anglický v rozsahu 442 hodin formou denního studia tj. 16 týdnů. Odborná praxe u kombinovaného studia bude organizována v pátém období studia v trvání 200 hodin v pěti týdnech u vybraných útvarů a zařízení AČR a v Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč. Další praxi budou studenti dálkového studia absolvovat u svých kmenových útvarů. Předpokládaná doba samostudia u kombinované formy samostudia u předmětu informatika a jazyk anglický je na jednu hodinu výuky jedna hodina samostudia, u všech dalších předmětů je předpoklad na jednu hodinu konzultací (úvodních přednášek) tři hodiny samostudia. Individuální konzultace proběhnou i mimo plánovaná soustředění na základě dohovoru studenta s učitelem. Kmenové útvary a zařízení vytvoří svým příslušníkům - studentům VOŠ MO optimální podmínky pro plnění studijních úkolů. Velitele útvarů, od nichž budou posluchači pocházet, budou seznámeni s učebním plánem svých podřízených.

Metodické postupy

Teoretická příprava u denní formy studia se uskuteční metodami přednášek, samostudiem, zpracováním literatury, přípravou na semináře, zpracováním seminárních písemných prací, přípravou do diskuse a aktivní účasti v diskusi. Znalosti studentů budou průběžně prověřovány v průběhu období písemnými testy. Součástí průběžného hodnocení bude práce s literaturou a aktivita na seminářích. Doplňkovou formou přednášek rozšiřující probíranou tématiku budou fakultativní akce v době určené pro samostudium. Na pomoc studentům při studiu budou sloužit konzultace.

Odborná praxe bude prováděna metodou názorně demonstrační, předvedením činností, ukázkami činností, exkurzemi a praktickým vyučováním. Při praktických cvičeních na učebnách a v terénu bude využívána metoda “Brainstromingu“. Využívány budou také cvičení simulující krizové situace s procvičováním jejich optimálního řešení.

V dálkové formě studia budou využívány různé metodické postupy, a to přednáška, konzultace, samostudium, zpracování literatury a zpracování seminárních písemných prací. Konzultace budou organizačně zabezpečeny podle rozvrhu na období a navíc na základě individuálního dohovoru studenta s vyučujícím. Základní metodou komunikace mezi studenty a vyučujícími bude vedle klasických forem vyučování také podpůrná forma prostřednictvím Informačního systému Vyšší odborné školy MO. Pro tuto formu vzdělávání má škola i studenti odpovídající zázemí a škola i personální podmínky. Důležitou formou uplatnění metody diskuse budou semináře a cvičení. Na seminářích budou vyučujícími zadávána témata seminárních písemných prací, které budou součástí průběžného hodnocení. V době soustředění budou pro posluchače organizovány fakultativní výukové akce.

V dálkové formě studia bude odučeno 659 kontaktních hodin, a to následujícím způsobem:

·       539 hod. dálkovou formou (konzultace, přednášky, semináře) v rámci jednotlivých studijních soustředění

·       120 hod. odborné praxe

Předpoklad nekontaktních hodin je 1709, které budou realizovány formou samostudia.

V  kombinované formě studia budou využívány různé metodické postupy, a to přednáška, konzultace, samostudium, zpracování literatury a zpracování seminárních písemných prací. Konzultace budou organizačně zabezpečeny podle rozvrhu na období a navíc na základě individuálního dohovoru studenta s vyučujícím. Základní metodou komunikace mezi studenty a vyučujícími bude vedle klasických forem vyučování také podpůrná forma prostřednictvím Informačního systému Vyšší odborné školy MO. Pro tuto formu vzdělávání má škola i studenti odpovídající zázemí a škola i personální podmínky. Důležitou formou uplatnění metody diskuse budou semináře a cvičení. Na seminářích budou vyučujícími zadávána témata seminárních písemných prací, které budou součástí průběžného hodnocení. V době soustředění budou pro posluchače organizovány fakultativní výukové akce.

V kombinované formě studia bude odučeno 1150 kontaktních hod., a to následujícím způsobem:

·       570 hod. denní formou (442 hod. Anglický jazyk, 128 hod. Informatika)

·       380 hod. dálkovou formou (konzultace, přednášky a semináře k ostatním předmětům v rámci jednotlivých studijních soustředění)

·       200 hod. odborné praxe

Dále je stanoveno 1684 nekontaktních hod., které budou realizovány formou samostudia.


Vstupní předpoklady studentů

·       Voják z povolání a občanský zaměstnanec

·       Úplné střední vzdělání

·       Úspěšné splnění prověrky fyzické zdatnosti

·       Odpovídající výsledky psychodiagnostického vyšetření (důraz na testování pod psychickou zátěží a zátěží času)

·       Test obecné erudovanosti

·       Zdravotní způsobilost - u vojáků zdravotní klasifikace A, občanských zaměstnanců – schopen studia


Personální zabezpečení

Studenti z řad VZP a o. z. MO budou ke studiu na VOŠ MO vysíláni PeR služebního orgánu, po dobu studia zůstanou v komplexní materiální, personální a finanční péči svého kmenového – vysílajícího vojenského útvaru nebo zařízení. Studenti si budou platit stravu a ubytování dle platných norem resortu MO AČR.

Pedagogové – většina pedagogů z řad stávající VSŠ a VOŠ MO, specializované a odborné předměty za využití externích lektorů z civilních škol, úřadů a institucí. Určitou měrou budou využiti odborníci UO Brno.

Organizační zabezpečení

VOŠ MO je organizačně zabezpečena stávající organizační strukturou VSŠ a VOŠ MO.

Zpět