V odborné přípravě převažuje praktická složka. Žáci získají širokou škálu uměleckořemeslných dovedností nezbytných pro realizaci stavby varhan z jednotlivých dílů pro různá prostředí, včetně jejich ladění. Samostatně vypracovávají návrh zpracování a realizují výrobu vybraných dílů nebo částí varhan, vyrobí historický nástroj (flašinet, portativ) podle technické dokumentace nebo hrací skříň podle vlastního výtvarného návrhu. Provádějí retuše a opravy poškozených částí varhan. K tomu si osvojí všechny tradiční i současné technologické postupy a techniky, naučí se rozeznávat, posuzovat, správně volit, vhodně zpracovávat i kombinovat odpovídající materiály a používat příslušná zařízení, stroje, nástroje, pomůcky a nářadí. Využívají při tom získané výtvarné dovednosti a znalosti z dějin výtvarného umění a uměleckého řemesla, dějin varhanní hudby a historického vývoje varhan. Žáci jsou vedeni k přesné a pečlivé práci, k odpovědnost za její kvalitu a k dodržování předpisů BOZP. Žáci běžně využívají informační technologie a pracují s příslušným programovým vybavením. Podmínkou přijetí ke vzdělávání v oboru je úspěšné vykonání talentové zkoušky.
Pro vzdělávání v tomto oboru jsou významné vyučovací předměty (vzdělávací oblasti) základní školy:
Výtvarná výchova, Hudební výchova, Fyzika
Učivo uvedených předmětů je důležité pro tento obor a bude na střední škole rozvíjeno a prohlubováno.
Absolventi jsou připraveni uplatnit se v širokém spektru činností při zhotovování varhan. Uplatní se při zhotovování varhanních dílů, ručním zhotovování píšťal, soustružení slohových dílců, montáži a seřizování klaviatury, propojování elektronických celků, provádění oprav a rekonstrukcí varhan s použitím starých technologií. Uvedené činnosti mohou vykonávat buď v dílnách a firmách zabývajících se výrobou varhan, nebo samostatně. Absolventi mohou pokračovat ve studiu na vyšších odborných školách nebo vysokých školách, a to zejména v uměleckých oborech, ale i v oborech pedagogických a společenskovědních.