Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
16-02-M/01 Průmyslová ekologie
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- ovládali odbornou terminologii;
- posuzovali vliv jednotlivých technologií na životní prostředí;
- rozpoznali a hodnotili nežádoucí vlivy lidské činnosti na životní prostředí a navrhovali opatření k jejich eliminaci;
- identifikovali největší zdroje znečištění, jejich vliv na životní a pracovní prostředí a uvedli metody vedoucí k jejich omezení;
- preferovali postupy prevence vzniku průmyslových havárií a v případě jejich vzniku uplatňovali postupy odstraňování jejich následků.
- analyzovali vzorky vody, vzduchu a půdy;
- posuzovali fyzikální vlivy lidské činnosti na životní prostředí;
- dokumentovali stav vybraného krajinného celku;
- vyhodnocovali výsledky rozborů, zpracovávali protokoly a na jejich základě navrhovali příslušná opatření;
- hodnotili pracovní prostředí z hlediska hygieny a bezpečnosti práce.
- pracovali s technickou dokumentací;
- popsali principy funkce vybraných strojů a zařízení;
- vysvětlili základní technologické postupy nejčastěji používané v průmyslových odvětvích hospodářství;
- popsali základní operace a funkce nejdůležitějších technologických zařízení a aplikovali tyto poznatky při posuzování průběhu technologického procesu;
- aplikovali v praxi poznatky o nových alternativních zdrojích energie a surovin a dovedli nalézt možnosti pro jejich efektivní využívání;
- prosazovali principy environmentálního managementu a využívání progresivních technologií šetrných k životnímu prostředí ve vazbě na normy jakosti, bezpečnosti práce a požární ochrany.
- orientovali se v oborové legislativě, uplatňovali v praxi zákony týkající se životního prostředí a efektivně využívali normy týkající se ochrany životního prostředí;
- dodržovali limity pro znečišťující látky a uplatňovali sankce za znečišťování a poškozování životního prostředí.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní jako ekolog v průmyslových podnicích i podnikatelském sektoru, ve státní správě a samosprávě jako pracovník na odborech a referátech životního prostředí nebo na odborech územního plánování a stavebního řízení. Ve sféře výroby, služeb a samostatného podnikání může být zaměstnán jako pracovník ve firmách, které se zabývají hospodařením s odpady, energiemi, ve společnostech poskytujících služby v oblasti vodního hospodářství a v zařízeních pečujících o čistotu ovzduší. V neposlední řadě se může absolvent uplatnit při osvětové a vzdělávací činnosti v environmentální oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji.