Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

21-42-M/01 Geotechnika

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Pracovat s báňskými předpisy, zajišťující bezpečnost práce a provozu hornické činnosti a činností prováděných hornickým způsobem, tzn. aby absolventi:

-     používali právní normy vztahující se k jejich hierarchii (bezpečnost práce, horní zákon, vyhlášky, nižší právní normy, předpisy, organizační normy, technické a jakostní normy apod.);

-     analyzovali příčiny havárií a pracovali s analýzami závažných havárií většího rozsahu za účelem vyhledávání a prevence rizik;

-     ovládali kompetence související se specifiky regulovaných povolání (hornická činnost a činnosti prováděné hornickým způsobem) a samostatně aktualizovali jejich platnost a podmínky platnosti.

b)      Pracovat s měřicími a laboratorními přístroji, tzn. aby absolventi:

-     prováděli fyzikální, technické a technologické zkoušky hornin a naměřené výsledky zkoušek vyhodnocovali;

-     vyměřovali tvar důlních děl a děl prováděných hornickým způsobem;

-     měřili zemský plášť novými technologiemi a moderními měřicími přístroji;

-     zaznamenávali výsledky měření s ohledem na ukládání a protokolování naměřených dat;

-     udržovali a kalibrovali měřicí přístroje;

-     odhadovali možné výsledky měření.

c)      Poznávat geologické a geodetické poměry, tzn. aby absolventi:

-     chápali geologické procesy vzniku a přeměny hornin;

-     znali původ vzniku hornin, jejich základní vlastnosti;

-     rozpoznávali minerály, jejich krystalickou stavbu a taxonomii;

-     ovládali způsoby znázornění Země na mapách v analogové i digitální podobě a měli přehled o tvaru a velikosti Země a jejích přírodních oblastech;

-     pracovali s mapami (zemského pláště, katastrálními mapami apod.);

-     osvojili si metody geologického průzkumu;

-     znali geomechanické příčiny a podstatu geologických destruktivních činností (zemětřesení, sesuv, zborcení, apod.) v lomech a dolech.

d)      Aplikovat vhodné technologie u hornické činnosti a činností prováděných hornickým způsobem, tzn. aby absolventi:

-     získávali údaje z technické dokumentace;

-     volili vhodné technologické prostředky v souvislosti s naměřenými vlastnostmi hornin, ekonomickými parametry a environmentálními aspekty;

-     při návrhu dobývacích technologií (např. parametry strojů, komponenty, optimalizační kriteria, environmentální důsledky) související s těžbou nerostných surovin vycházeli z požadavků na maximální spolehlivost a bezpečnost;

-     zaznamenávali, vyhodnocovali a ukládali data měření složitých technologických postupů;

-     sledovali vývoj technologií a jejich technické a environmentální parametry jednotlivých komponent i celých technologických celků;

-     projektovali jednoduché technologické linky.

e)      Řídit a organizovat chod strojů a zařízení při hornické činnosti a činnostech prováděných hornickým způsobem, tzn. aby absolventi:

-     znali vlastnosti konstrukčních materiálů strojů a zařízení;

-     vyčetli z normativně technické dokumentace a technologických schémat potřebné údaje;

-     chápali fyzikální a mechanickou podstatu strojů a zařízení a jejich základních uzlů;

-     rozlišovali stroje a zařízení pro činnosti prováděné hornickým způsobem;

-     znali technické parametry strojů a zařízení;

-     řídili, organizovali nebo operativně zajišťovali chod strojů a zařízení;

-     řídili údržbu strojů a zařízení včetně diagnostikování technického stavu;

-     využívali prostředky informačních a komunikačních technologií pro podporu efektivní práce.

f)       Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

g)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

h)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi vzdělávacích programů konstruovaných na základě tohoto RVP se uplatní především při řízení výrobních procesů a technologií v oblastech hornických činností a činností prováděných hornickým způsobem, v těžbě a v primárním zpracování nerostných surovin (hornin), a to především v povoláních: závodní lomů do 500 tisíc tun roční těžby, báňský projektant, báňský technik, důlní měřič, geolog.

Mohou se také uplatnit jako střelmistři, vrtmistři, vedoucí závodních báňských záchranných stanic, ,odborní referenti, ve státní správě ve vztahu k hornickým činnostem a k činnostem prováděným hornickým způsobem, samostatní podnikatelé v oboru apod.


Zpět