Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

21-43-L/01 Hutník operátor

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Pracovat v prostředí hutních výrob, orientovat se v oblasti metalurgie a v oblasti tváření kovů, tzn. aby absolventi:

-     bezpečně se pohybovali v hutních provozech, vykonávali (popř. po krátké instruktáži) běžné provozní činnosti na hutních pracovištích;

-     četli technické výkresy, pracovní návody a jinou technickou dokumentaci, ovládali odbornou terminologii;

-     rozlišovali, třídili a označovali hutní a slévárenské materiály;

-     rozlišovali zařízení pro výrobu železných a neželezných kovů a vysvětlili technologická schémata výrob;

-     rozlišovali zařízení pro hutní tváření kovů a práškovou metalurgii;

-     volili vhodné pracovní pomůcky, nářadí, nástroje;

-     znali funkci základních strojních součástí, strojů, zařízení a mechanizmů;

-     ovládali manipulační prostředky;

-     spolupracovali při opravách hutních zařízení;

-     odborná připravenost ke složení zkoušky před komisařem v rozsahu kurzu ZP 311 2 W01.

Specifická kompetence pro zaměření na technologickou oblast výroby kovů:

b)      Řídit, seřizovat a obsluhovat hutní zařízení při výrobě kovů, tzn. aby absolventi

-     seřizovali a obsluhovali hutní zařízení k výrobě kovů a jejich dalšímu hutnímu zpracování (sekundární metalurgie, zařízení plynulého odlévání, pánvové hospodářství apod.);

-     sledovali údaje kontrolních přístrojů a signalizačních zařízení, řídili probíhající technologické procesy s použitím moderních prvků informačních technologií, kontrolovali jejich průběh a výsledky a prováděli žádoucí korekce;

-     rozlišovali základní strojní součásti, zařízení a mechanizmy, vysvětlili jejich vlastnosti a principy a získané poznatky uplatňovali při opravách hutních agregátů;

-     řídili tavbu vysokých pecí, tavicích agregátů oceláren, sléváren a hutí neželezných kovů;

-     řídili proces stahování strusek a odlévání tekutých kovů;

-     řídili procesy plynulého odlévání a sekundární metalurgie;

-     připravovali přísady a legury pro tavby;

-     řídili procesy výroby práškových kovů;

-     řídili odběry zkušebních vzorků pro laboratorní zkoušky;

-     připravovali vsázku na šrotištích i aglomeracích;

-     vedli provozní dokumentaci.

Specifická kompetence pro zaměření na technologickou oblast hutního tváření kovů:

c)      Řídit, seřizovat a obsluhovat zařízení k hutnímu tváření kovů (např. plochých a profilových materiálů, trubek, drátů apod.), tzn. aby absolventi:

-     seřizovali a obsluhovali hutní zařízení k tváření kovů, a dalšímu hutnímu zpracování tvářených výrobků (rovnání, tepelnému zpracování, povrchovým úpravám apod.);

-     sledovali údaje kontrolních přístrojů a signalizačních zařízení, řídili probíhající technologické procesy s použitím moderních prvků informačních technologií, kontrolovali jejich průběh a výsledky a prováděli žádoucí korekce;

-     rozlišovali základní strojní součásti, zařízení a mechanizmy, vysvětlili jejich vlastnosti a principy a uplatňovali tyto poznatky při opravách hutních agregátů;

-     řídili zařízení pro přípravu hutních polotovarů a úpravu předvalků;

-     seřizovali nářadí a zařízení pro práškovou metalurgii;

-     řídili válcovací a tažné stolice; řídili kovárenská zařízení;

-     řídili provoz kalicích, žíhacích a ohřívacích pecí;

-     řídili odběr zkušebních vzorků pro laboratorní zkoušky;

-     řídili chod zařízení v úpravnách hutních výrobků;

-     řídili pomocná zařízení hutních tvářecích zařízení;

-     kontrolovali a třídili vývalky;

-     vedli provozní dokumentaci.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi naleznou uplatnění v metalurgické výrobě; jsou připraveni pro výkon operátorských pozic při řízení chodu hutních agregátů: hutník operátor tavicích agregátů, hutník operátor tvářecích zařízení, hutní technik dispečer. Mimo oblast hutnictví mohou nalézt uplatnění ve slévárenství v pozici tavič. Součástí vzdělání je i příprava k získání certifikátu řezání a drážkování kyslíkem v rozsahu kurzu ZP 311 2 W01.


Zpět