Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

21-43-M/01 Hutnictví

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Aplikovat při zajišťování a výkonu pracovních činností znalosti technických materiálů, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v základních pojmech a rozuměli základním vztahům v přírodních vědách (fyzice a chemii) a jejich souvztažnostem s materiály, pracovali se zdroji informací;

-     řešili otázky vztahů mezi složením, strukturou a užitnými vlastnostmi kovových, keramických a polymerních materiálů;

-     využívali poznatky přírodních věd pro poznávání a ovládání procesů zpracovávání materiálů různými výrobními technologiemi;

-     posuzovali komplex užitných vlastností konstrukčních a nástrojových materiálů;

-     navrhovali úpravy vlastností materiálů tepelným zpracováním dle požadavků pro použití, rozhodovali o vhodné povrchové úpravě;

-     zjišťovali a vyhodnocovali parametry jakosti;

-     řešili predikci životnosti materiálů a mezních stavů vzhledem k degradujícím vlivům prostředí.

b)      Zabezpečovat a vést technologické procesy přeměny surovin na základní kovy a slitiny, navrhovat jejich způsoby, technologické podmínky a volit technická zařízení pro jejich realizaci, tzn. aby absolventi:

-     využívali poznatky o fyzikálněchemické podstatě metalurgických dějů, základních operací a funkcích výrobních zařízení a aplikovali je při volbě a posuzování průběhu technologických procesů;

-     určovali komponenty vsázek pro výrobu kovů, pomocné materiály a energetické zdroje potřebné k uskutečnění předepsaných metalurgických pochodů;

-     volili vhodné výrobní agregáty, pomocná zařízení a příslušenství pro dané výrobní pochody;

-     stanovovali technologické podmínky metalurgických pochodů;

-     řídili dílčí části výrobních procesů, pracovali s technickou a technologickou dokumentací, vedli provozní záznamy a vyhodnocovali je, využívali k tomu i aplikační programy pro počítačovou podporu průběhu technologických procesů;

-     aplikovali při vedení výrobních procesů prvky regulační techniky;

-     kontrolovali průběh technologických procesů pomocí měřicí techniky, prováděli kontrolu vyráběných kovů a slitin;

-     zpracovávali bilance materiálů a tepelné bilance výrobních agregátů;

-     navrhovali způsoby využití druhotných energetických zdrojů.

c)      Navrhovat, zajišťovat a řídit dílčí technologické procesy při výrobě hutních výrobků a polotovarů, volit prvky technického a technologického vybavení pracovišť, potřebné nástroje a suroviny, tzn. aby absolventi:

-     sestavovali technologické postupy jednotlivých způsobů tváření kovů, prováděných za tepla a za studena, určovali jejich technologické podmínky a aplikovali přitom základní poznatky teorie tváření;

-     vypracovávali technologickou dokumentaci s důrazem na kontrolu jakosti při respektování závazných norem a předpisů;

-     navrhovali tepelná zařízení a řídili tepelné režimy při tváření a tepelném zpracování kovů;

-     určovali stroje, zařízení, pomocná zařízení a příslušenství, výchozí materiál pro uskutečnění výrobních technologických procesů;

-     zabezpečovali běžnou údržbu a opravy výrobních zařízení, využívali k tomu i aplikační programy pro podporu péče o technický stav výrobních zařízení;

-     navrhovali technologii tepelného zpracování a povrchových úprav hutních polotovarů a výrobků;

-     využívali prostředky automatické regulace při vedení technologických pochodů.

d)      Měřit základní technické veličiny a materiálové charakteristiky, tzn. aby absolventi:

-     používali měřidla a měřicí přístroje, vhodně aplikovali běžné způsoby kontroly a měření základních technických veličin;

-     měřili délkové rozměry, úhly, tvary;

-     měřili fyzikální veličiny související s hutními technologickými procesy, prováděli chemické rozbory vyráběných kovů a vedlejších produktů;

-     prováděli zkoušky mechanických a technologických vlastností technických materiálů;

-     zjišťovali vady materiálů a hutních výrobků nedestruktivními metodami;

-     analyzovali metalografické struktury materiálů a hutních výrobků;

-     analyzovali a vyhodnocovali výsledky uskutečněných měření a zpracovávali o nich záznamy a protokoly.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi školních vzdělávacích programů vypracovaných na základě tohoto rámcového vzdělávacího programu se mohou uplatnit ve středních technicko-hospodářských funkcích v hutních podnicích a slévárnách při zajišťování technologické části výrobního procesu, při organizování provozních činností, v obchodně-technických službách, v řízení jakosti apod. Mohou v uvedeném odvětví také nalézt uplatnění ve vysoce kvalifikovaných dělnických profesích souvisejících s automatizací výrobních procesů.

Příklady pracovních pozic, na kterých se mohou absolventi uplatnit v praxi jako technici: mistr, technolog, normovač, dispečer, technik řízení jakosti, metalurg, technik projektant, nebo jako technik investic a engineeringu, technický manažer provozu nebo zkušební technik v laboratořích provozů hutních nebo strojírenské metalurgie.

Mimo to se absolventi mohou uplatnit také v dělnických profesích tavič nebo valcíř.


Zpět