Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
21-43-M/01 Hutnictví
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- orientovali se v základních pojmech a rozuměli základním vztahům v přírodních vědách (fyzice a chemii) a jejich souvztažnostem s materiály, pracovali se zdroji informací;
- řešili otázky vztahů mezi složením, strukturou a užitnými vlastnostmi kovových, keramických a polymerních materiálů;
- využívali poznatky přírodních věd pro poznávání a ovládání procesů zpracovávání materiálů různými výrobními technologiemi;
- posuzovali komplex užitných vlastností konstrukčních a nástrojových materiálů;
- navrhovali úpravy vlastností materiálů tepelným zpracováním dle požadavků pro použití, rozhodovali o vhodné povrchové úpravě;
- zjišťovali a vyhodnocovali parametry jakosti;
- řešili predikci životnosti materiálů a mezních stavů vzhledem k degradujícím vlivům prostředí.
- využívali poznatky o fyzikálněchemické podstatě metalurgických dějů, základních operací a funkcích výrobních zařízení a aplikovali je při volbě a posuzování průběhu technologických procesů;
- určovali komponenty vsázek pro výrobu kovů, pomocné materiály a energetické zdroje potřebné k uskutečnění předepsaných metalurgických pochodů;
- volili vhodné výrobní agregáty, pomocná zařízení a příslušenství pro dané výrobní pochody;
- stanovovali technologické podmínky metalurgických pochodů;
- řídili dílčí části výrobních procesů, pracovali s technickou a technologickou dokumentací, vedli provozní záznamy a vyhodnocovali je, využívali k tomu i aplikační programy pro počítačovou podporu průběhu technologických procesů;
- aplikovali při vedení výrobních procesů prvky regulační techniky;
- kontrolovali průběh technologických procesů pomocí měřicí techniky, prováděli kontrolu vyráběných kovů a slitin;
- zpracovávali bilance materiálů a tepelné bilance výrobních agregátů;
- navrhovali způsoby využití druhotných energetických zdrojů.
- sestavovali technologické postupy jednotlivých způsobů tváření kovů, prováděných za tepla a za studena, určovali jejich technologické podmínky a aplikovali přitom základní poznatky teorie tváření;
- vypracovávali technologickou dokumentaci s důrazem na kontrolu jakosti při respektování závazných norem a předpisů;
- navrhovali tepelná zařízení a řídili tepelné režimy při tváření a tepelném zpracování kovů;
- určovali stroje, zařízení, pomocná zařízení a příslušenství, výchozí materiál pro uskutečnění výrobních technologických procesů;
- zabezpečovali běžnou údržbu a opravy výrobních zařízení, využívali k tomu i aplikační programy pro podporu péče o technický stav výrobních zařízení;
- navrhovali technologii tepelného zpracování a povrchových úprav hutních polotovarů a výrobků;
- využívali prostředky automatické regulace při vedení technologických pochodů.
- používali měřidla a měřicí přístroje, vhodně aplikovali běžné způsoby kontroly a měření základních technických veličin;
- měřili délkové rozměry, úhly, tvary;
- měřili fyzikální veličiny související s hutními technologickými procesy, prováděli chemické rozbory vyráběných kovů a vedlejších produktů;
- prováděli zkoušky mechanických a technologických vlastností technických materiálů;
- zjišťovali vady materiálů a hutních výrobků nedestruktivními metodami;
- analyzovali metalografické struktury materiálů a hutních výrobků;
- analyzovali a vyhodnocovali výsledky uskutečněných měření a zpracovávali o nich záznamy a protokoly.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi školních vzdělávacích programů vypracovaných na základě tohoto rámcového vzdělávacího programu se mohou uplatnit ve středních technicko-hospodářských funkcích v hutních podnicích a slévárnách při zajišťování technologické části výrobního procesu, při organizování provozních činností, v obchodně-technických službách, v řízení jakosti apod. Mohou v uvedeném odvětví také nalézt uplatnění ve vysoce kvalifikovaných dělnických profesích souvisejících s automatizací výrobních procesů.
Příklady pracovních pozic, na kterých se mohou absolventi uplatnit v praxi jako technici: mistr, technolog, normovač, dispečer, technik řízení jakosti, metalurg, technik projektant, nebo jako technik investic a engineeringu, technický manažer provozu nebo zkušební technik v laboratořích provozů hutních nebo strojírenské metalurgie.
Mimo to se absolventi mohou uplatnit také v dělnických profesích tavič nebo valcíř.