Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

21-44-L/01 Technik modelových zařízení

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Připravovat výrobu slévárenských modelových zařízení, tzn. aby absolventi:

-     četli strojnické výkresy, výkresy odlitků a slévárenské postupové výkresy a získávali z nich údaje pro konstrukci a výrobu modelových zařízení, jejich údržbu a opravy;

-     četli strojnické výkresy na strojně čitelném mediu a uměli je pomocí vhodného software transformovat ve výkresy jednotlivých částí modelových zařízení, nebo přímo programovali NC stroje pro jejich výrobu;

-     vyhotovovali pomocné dílenské náčrty částí modelových zařízení a využívali je pro kontrolu jejich rozměrů a tvarů;

-     navrhovali konstrukce modelových zařízení;

-     konstruovali modelová zařízení pomocí aplikovaného grafického software ve 2D a 3D a využívali tuto podporu i při jejich výrobě;

-     samostatně navrhovali technologické postupy výroby modelových zařízení;

-     volili materiály pro výrobu a opravy modelových zařízení a jejich částí (dřevo, velkoplošné materiály, kovy, plasty – včetně polystyrénu, vosky, pryskyřice ap.);

-     orientovali se v technologii výroby odlitků ve vztahu k vyráběným modelovým zařízením;

-     aplikovali zákonitosti tuhnutí kovů a jejich smršťování a princip usměrněného tuhnutí odlitků při návrhu a výrobě modelových zařízení;

-     pracovali se strojírenskými a slévárenskými normami, normami z oblasti dřevozpracujícího průmyslu, s technologickou a další technickou dokumentací;

-     aplikovali dostupný software při návrzích a výrobě modelových zařízení.

b)      Vyrábět a opravovat modelová zařízení, tzn. aby absolventi:

-     vyráběli, udržovali a opravovali modelová zařízení a jejich části ze dřeva, kovů a plastů, ručně a strojně;

-     vyráběli a opravovali formy pro odlévání kovových částí modelových zařízení;

-     odlévali pro zhotovování částí modelových zařízení kovové a nekovové materiály do forem;

-     zjišťovali vady odlitků, analyzovali příčiny jejich vzniku a navrhovali možnosti a způsoby jejich odstranění, týkající se úprav modelových zařízení;

-     volili, seřizovali a obsluhovali obráběcí stroje na dřevo a kovy;

-     volili a používali nástroje, nářadí, měřidla a další pracovní pomůcky potřebné při výrobě a opravách modelových zařízení, používali pomocné materiály a hmoty (tmely, lepidla, plasty a pod.);

-     kontrolovali jednotlivé díly modelových zařízení a volili příslušná měřidla v závislosti na velikosti smrštění materiálů odlitků, aplikovali základní metody řízení jakosti;

-     rozpoznávali jednotlivé druhy dřev, využívali jejich vlastností a skládali jednotlivé části dřevěných modelových zařízení tak, aby minimalizovali jejich rozměrové a tvarové změny;

-     povrchově upravovali modelová zařízení, barevně označovali jejich části a uváděli na nich údaje pro formování;

-     řídili práce při výrobě slévárenských modelových zařízení a pracovali na integrovaných výrobních centrech;

-     řídili a uměli provádět běžnou údržbu strojního zařízení.

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi školních vzdělávacích programů vypracovaných na základě tohoto rámcového vzdělávacího programu jsou připraveni vykonávat řídicí a technické funkce v modelárnách, popř. ve slévárnách. Mohou se také uplatnit v povolání modelář, tj. vyrábět, ošetřovat, udržovat a opravovat slévárenská modelová zařízení ze dřeva, kovů a plastů.

Absolventi mohou nalézt uplatnění také ve filmových, televizních a divadelních kulisových studiích.


Zpět