Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
21-44-L/51 Technik modelových zařízení
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).
- četli strojnické výkresy, výkresy odlitků a slévárenské postupové výkresy a získávali z nich údaje pro konstrukci a výrobu modelových zařízení, jejich údržbu a opravy;
- četli strojnické výkresy na strojně čitelném mediu a uměli je pomocí vhodného software transformovat ve výkresy jednotlivých částí modelových zařízení;
- vyhotovovali dílenské náčrty částí modelových zařízení a využívali je pro kontrolu jejich rozměrů a tvarů;
- navrhovali konstrukce modelových zařízení;
- konstruovali modelová zařízení pomocí aplikovaného grafického software ve 2D a 3D a využívali tuto podporu i při jejich výrobě;
- samostatně navrhovali technologické postupy výroby modelových zařízení;
- volili materiály pro výrobu a opravy modelových zařízení a jejich částí (dřevo, velkoplošné materiály, kovy, plasty – včetně polystyrénu, vosky, pryskyřice ap.);
- respektovali technologii výroby odlitků ve vztahu k vyráběným modelovým zařízením;
- aplikovali zákonitosti tuhnutí kovů a jejich smršťování a princip usměrněného tuhnutí odlitků při návrhu a výrobě modelových zařízení;
- pracovali se strojírenskými a slévárenskými normami, normami z oblasti dřevozpracujícího průmyslu, s technologickou a další technickou dokumentací.
- řídili výrobu, údržbu a opravy modelových zařízení a jejich části ze dřeva, kovů a plastů, ručně a strojně;
- vyráběli a opravovali formy pro odlévání kovových a plastových částí modelových zařízení;
- odlévali pro zhotovování částí modelových zařízení kovové a nekovové materiály do forem;
- zjišťovali vady odlitků, spolupracovali při analýze příčin jejich vzniku a navrhovali možnosti a způsoby jejich odstranění, týkající se úprav modelových zařízení;
- obsluhovali obráběcí stroje na dřevo a kovy;
- kontrolovali jednotlivé díly modelových zařízení a volili příslušná měřidla v závislosti na velikosti smrštění materiálů odlitků, aplikovali základní metody řízení jakosti;
- řídili povrchovou úpravu modelových zařízení;
- prováděli konstrukci modelových zařízení v DTP studiu;
- řídili běžnou údržbu strojního zařízení modelárny.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi školních vzdělávacích programů vypracovaných na základě tohoto rámcového vzdělávacího programu jsou připraveni vykonávat řídicí a technické funkce v modelárnách, popř. ve slévárnách, např. mistr modelárny, technolog modelárny a slévárny, konstruktér modelů v DTP studiu modelárny, normovač modelárny, technik řízení jakosti slévárny a modelárny. Mohou se také uplatnit v povolání modelář, tj. vyrábět, ošetřovat, udržovat a opravovat slévárenská modelová zařízení ze dřeva, kovů a plastů.
Absolventi mohou nalézt uplatnění také ve filmařských, televizních a divadelních kulisových studiích.