Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

21-44-L/51 Technik modelových zařízení

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).

a)      Kompetence k celoživotnímu učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně se věnovat učení a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni úspěšně budovat svoji profesní kariéru a byli připraveni zvládat podnikatelské činnosti

c)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni rozvíjet svoji osobnost, udržovat vhodné mezilidské vztahy a dbát o své zdraví

d)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi efektivně pracovali s prostředky ICT a s informacemi

e)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně nebo v týmu řešit pracovní i jiné problémy

f)       Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni souvisle se vyjadřovat v písemné i ústní formě a volit komunikační strategie a prostředky adekvátně situaci

g)      Matematická a finanční gramotnost: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni používat matematické myšlení za účelem funkčního zvládání různých situací

h)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi žili v souladu s hodnotami a principy humanity, demokracie a udržitelného rozvoje a uznávali kulturní hodnoty

Odborné kompetence

a)      Připravovat výrobu slévárenských modelových zařízení, tzn. aby absolventi:

-     četli strojnické výkresy, výkresy odlitků a slévárenské postupové výkresy a získávali z nich údaje pro konstrukci a výrobu modelových zařízení, jejich údržbu a opravy;

-     četli strojnické výkresy na strojně čitelném mediu a uměli je pomocí vhodného software transformovat ve výkresy jednotlivých částí modelových zařízení;

-     vyhotovovali dílenské náčrty částí modelových zařízení a využívali je pro kontrolu jejich rozměrů a tvarů;

-     navrhovali konstrukce modelových zařízení;

-     konstruovali modelová zařízení pomocí aplikovaného grafického software ve 2D a 3D a využívali tuto podporu i při jejich výrobě;

-     samostatně navrhovali technologické postupy výroby modelových zařízení;

-     volili materiály pro výrobu a opravy modelových zařízení a jejich částí (dřevo, velkoplošné materiály, kovy, plasty – včetně polystyrénu, vosky, pryskyřice ap.);

-     respektovali technologii výroby odlitků ve vztahu k vyráběným modelovým zařízením;

-     aplikovali zákonitosti tuhnutí kovů a jejich smršťování a princip usměrněného tuhnutí odlitků při návrhu a výrobě modelových zařízení;

-     pracovali se strojírenskými a slévárenskými normami, normami z oblasti dřevozpracujícího průmyslu, s technologickou a další technickou dokumentací.

b)      Vyrábět a opravovat slévárenská modelová zařízení a tyto činnosti řídit, tzn. aby absolventi:

-     řídili výrobu, údržbu a opravy modelových zařízení a jejich části ze dřeva, kovů a plastů, ručně a strojně;

-     vyráběli a opravovali formy pro odlévání kovových a plastových částí modelových zařízení;

-     odlévali pro zhotovování částí modelových zařízení kovové a nekovové materiály do forem;

-     zjišťovali vady odlitků, spolupracovali při analýze příčin jejich vzniku a navrhovali možnosti a způsoby jejich odstranění, týkající se úprav modelových zařízení;

-     obsluhovali obráběcí stroje na dřevo a kovy;

-     kontrolovali jednotlivé díly modelových zařízení a volili příslušná měřidla v závislosti na velikosti smrštění materiálů odlitků, aplikovali základní metody řízení jakosti;

-     řídili povrchovou úpravu modelových zařízení;

-     prováděli konstrukci modelových zařízení v DTP studiu;

-     řídili běžnou údržbu strojního zařízení modelárny.

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi školních vzdělávacích programů vypracovaných na základě tohoto rámcového vzdělávacího programu jsou připraveni vykonávat řídicí a technické funkce v modelárnách, popř. ve slévárnách, např. mistr modelárny, technolog modelárny a slévárny, konstruktér modelů v DTP studiu modelárny, normovač modelárny, technik řízení jakosti slévárny a modelárny. Mohou se také uplatnit v povolání modelář, tj. vyrábět, ošetřovat, udržovat a opravovat slévárenská modelová zařízení ze dřeva, kovů a plastů.

Absolventi mohou nalézt uplatnění také ve filmařských, televizních a divadelních kulisových studiích.


Zpět