Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
21-44-M/01 Strojírenská metalurgie
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- četli technické výkresy, pracovní návody a ostatní technickou dokumentaci a ovládali odbornou terminologii;
- rozlišovali, třídili a označovali materiály používané v oblasti strojírenské metalurgie a posuzovali jejich vlastnosti;
- vypracovávali konstrukční a technologickou dokumentaci v oblasti strojírenské metalurgie;
- volili strojní zařízení, pracovní pomůcky, nástroje a nářadí;
- volili technologické podmínky pracovních operací, stanovovali normy času, normy spotřeby materiálu apod.;
- vykonávali další činnosti v přípravě výroby (konstrukce, technologie, normování, hospodaření nářadím), kontrolovali jejich průběh a výsledky, popř. tyto procesy řídili;
- řídili výrobní procesy v oblasti strojírenské metalurgie;
- pracovali v chemických a metalografických laboratořích;
- vedli provozní dokumentaci;
- aplikovali v rámci pracovních činností software z oblasti strojírenské metalurgie;
- používali při navrhování technologií výrob základní normy z oblasti řízení jakosti;
- řídili se při své práci základními normami z oblasti metrologie;
- řídili se při své práci normami z oblasti ekologie;
- využívali aplikační software z oblasti metrologie;
- aplikovali simulace v oblasti navrhování výrobků, zápustek a forem.
- znali funkci a činnost strojů a zařízení používaných v provozech strojírenské metalurgie a rozlišovali jejich základní části;
- zohledňovali při používání nových zařízení ta, která jsou uvedena v BREF;
- aplikovali zákony o integrované prevenci;
- vypracovávali pasporty strojů a zařízení;
- plánovali údržbu strojního zařízení a používali jednotky složitosti oprav;
- sestavovali plán nákladů oprav pomocí optimalizačních metod;
- řídili nakládání s odpady ve smyslu zákonů o odpadech;
- navrhovali způsoby provádění likvidace nepotřebných strojů, součástek, modelových zařízení a zápustek.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi školních vzdělávacích programů vypracovaných na základě tohoto rámcového vzdělávacího programu se uplatní v provozech strojírenské metalurgie, a to při zajišťování konstrukční a technologické části výrobního procesu, při organizování provozních činností, v obchodně-technických službách, oblasti péče o provozuschopnost strojů zařízení a pod.
Profilující obsahové okruhy RVP umožňují zaměřit obsah a výsledky vzdělávání buď do oblasti slévárenství, nebo tváření; společným obsahem obou zaměření jsou svařování a základy tepelného zpracování.
Příklady pracovních pozic, na kterých se mohou absolventi uplatnit v praxi jako technici: mistr, technolog, normovač, dispečer, technik řízení jakosti, metalurg technik projektant, nebo technik investic a engineeringu, technický manažer provozu, zkušební technik v laboratořích provozů strojírenské metalurgie.