Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

21-44-M/01 Strojírenská metalurgie

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Vykonávat činnosti technické přípravy výroby v oblasti strojírenské metalurgie, tzn. aby absolventi:

-     četli technické výkresy, pracovní návody a ostatní technickou dokumentaci a ovládali odbornou terminologii;

-     rozlišovali, třídili a označovali materiály používané v oblasti strojírenské metalurgie a posuzovali jejich vlastnosti;

-     vypracovávali konstrukční a technologickou dokumentaci v oblasti strojírenské metalurgie;

-     volili strojní zařízení, pracovní pomůcky, nástroje a nářadí;

-     volili technologické podmínky pracovních operací, stanovovali normy času, normy spotřeby materiálu apod.;

-     vykonávali další činnosti v přípravě výroby (konstrukce, technologie, normování, hospodaření nářadím), kontrolovali jejich průběh a výsledky, popř. tyto procesy řídili;

-     řídili výrobní procesy v oblasti strojírenské metalurgie;

-     pracovali v chemických a metalografických laboratořích;

-     vedli provozní dokumentaci;

-     aplikovali v rámci pracovních činností software z oblasti strojírenské metalurgie;

-     používali při navrhování technologií výrob základní normy z oblasti řízení jakosti;

-     řídili se při své práci základními normami z oblasti metrologie;

-     řídili se při své práci normami z oblasti ekologie;

-     využívali aplikační software z oblasti metrologie;

-     aplikovali simulace v oblasti navrhování výrobků, zápustek a forem.

b)      Vykonávat činnosti zabezpečující provozuschopnost zařízení pro strojírenskou metalurgii, tzn. aby absolventi:

-     znali funkci a činnost strojů a zařízení používaných v provozech strojírenské metalurgie a rozlišovali jejich základní části;

-     zohledňovali při používání nových zařízení ta, která jsou uvedena v BREF;

-     aplikovali zákony o integrované prevenci;

-     vypracovávali pasporty strojů a zařízení;

-     plánovali údržbu strojního zařízení a používali jednotky složitosti oprav;

-     sestavovali plán nákladů oprav pomocí optimalizačních metod;

-     řídili nakládání s odpady ve smyslu zákonů o odpadech;

-     navrhovali způsoby provádění likvidace nepotřebných strojů, součástek, modelových zařízení a zápustek.

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi školních vzdělávacích programů vypracovaných na základě tohoto rámcového vzdělávacího programu se uplatní v provozech strojírenské metalurgie, a to při zajišťování konstrukční a technologické části výrobního procesu, při organizování provozních činností, v obchodně-technických službách, oblasti péče o provozuschopnost strojů zařízení a pod.

Profilující obsahové okruhy RVP umožňují zaměřit obsah a výsledky vzdělávání buď do oblasti slévárenství, nebo tváření; společným obsahem obou zaměření jsou svařování a základy tepelného zpracování.

Příklady pracovních pozic, na kterých se mohou absolventi uplatnit v praxi jako technici: mistr, technolog, normovač, dispečer, technik řízení jakosti, metalurg technik projektant, nebo technik investic a engineeringu, technický manažer provozu, zkušební technik v laboratořích provozů strojírenské metalurgie.


Zpět