Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
21-52-H/01 Hutník
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- četli technické výkresy, pracovní návody apod., ovládali odbornou terminologii;
- rozlišovali, třídili a označovali strojírenské materiály;
- popsali a vysvětlili procesy při výrobě surových želez a ocelí;
- volili vhodné pracovní pomůcky, nářadí, nástroje a pracovali s mechanizovaným nářadím;
- znali funkci základních strojních součástí, strojů, zařízení a mechanizmů;
- ovládali základní způsoby ručního zpracování kovů, obrábění kovů a prováděli základní montážní práce;
- využívali zdvíhací a manipulační prostředky při přenášení hutních polotovarů;
- dodržovali pravidla BOZP a zásady ochrany před účinky elektrického proudu a byli schopni poskytnout první pomoc při úrazu elektrickým proudem;
- odborná připravenost ke složení zkoušky před komisařem v rozsahu kurzu ZP 311 2 W01.
Specifická kompetence pro zaměření na technologickou oblast výroby kovů:
- seřizovali a obsluhovali hutní zařízení k výrobě kovů a jejich dalšímu hutnímu zpracování;
- sledovali údaje kontrolních přístrojů a signalizačních zařízení, řídili probíhající technologické procesy, kontrolovali jejich průběh a výsledky a prováděli žádoucí korekce;
- spolupracovali při činnostech prováděných v chemické laboratoři a metalografické laboratoři;
- spolupracovali při přípravě vsázky, na šrotovišti i aglomeraci;
- vedli provozní dokumentaci;
- prováděli běžnou údržbu hutních zařízení a zařízení při jejich opravách, účinně spolupracovali s příslušnými provozními pracovníky.
Specifická kompetence pro zaměření na technologickou oblast hutního tváření kovů:
- obsluhovali zařízení na přípravu hutních polotovarů a úpravu předvalků;
- ohřívali polotovary v různých typech ohřívacích pecí;
- seřizovali a obsluhovali tvářecí zařízení při výrobě hutních produktů;
- prováděli jednoduché mechanické zkoušky hutních polotovarů, odebírali vzorky a předávali je k laboratornímu zkoumání;
- obsluhovali a seřizovali zařízení v úpravnách hutních výrobků;
- odstraňovali povrchové vady hutních výrobků;
- vedli provozní dokumentaci;
- obsluhovali a ovládali pomocná zařízení hutních tvářecích zařízení;
- prováděli rozměrovou kontrolu vývalků a uměli je třídit;
- prováděli běžnou údržbu hutních zařízení a při jejich opravách účinně spolupracovali s příslušnými provozními pracovníky.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi se uplatní, buď v povoláních hutník (v pozicích hutník vysokopecař, hutník ocelář, hutník neželezných kovů), tavič, popř. práškový metalurg, nebo v povoláních valcíř kovů, tažeč. Jsou také připraveni pro vykonávání odborných činností spojených s obsluhou, řízením a kontrolou průběhu a výsledků výroby, ošetřováním a běžnou údržbou hutních agregátů.
Součástí vzdělávání je i příprava k získání certifikátu řezání a drážkování kyslíkem v rozsahu kurzu ZP 311 2 W01.