Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

21-52-H/01 Hutník

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Orientovat se v strojírenství a ovládali základy strojírenské technologie a hutní výroby, tzn. aby absolventi:

-     četli technické výkresy, pracovní návody apod., ovládali odbornou terminologii;

-     rozlišovali, třídili a označovali strojírenské materiály;

-     popsali a vysvětlili procesy při výrobě surových želez a ocelí;

-     volili vhodné pracovní pomůcky, nářadí, nástroje a pracovali s mechanizovaným nářadím;

-     znali funkci základních strojních součástí, strojů, zařízení a mechanizmů;

-     ovládali základní způsoby ručního zpracování kovů, obrábění kovů a prováděli základní montážní práce;

-     využívali zdvíhací a manipulační prostředky při přenášení hutních polotovarů;

-     dodržovali pravidla BOZP a zásady ochrany před účinky elektrického proudu a byli schopni poskytnout první pomoc při úrazu elektrickým proudem;

-     odborná připravenost ke složení zkoušky před komisařem v rozsahu kurzu ZP 311 2 W01.

Specifická kompetence pro zaměření na technologickou oblast výroby kovů:

b)      Obsluhovat hutní zařízení při výrobě kovů (surových želez, ocelí, litin, neželezných kovů a jejich slitin), tzn. aby absolventi:

-     seřizovali a obsluhovali hutní zařízení k výrobě kovů a jejich dalšímu hutnímu zpracování;

-     sledovali údaje kontrolních přístrojů a signalizačních zařízení, řídili probíhající technologické procesy, kontrolovali jejich průběh a výsledky a prováděli žádoucí korekce;

-     spolupracovali při činnostech prováděných v chemické laboratoři a metalografické laboratoři;

-     spolupracovali při přípravě vsázky, na šrotovišti i aglomeraci;

-     vedli provozní dokumentaci;

-     prováděli běžnou údržbu hutních zařízení a zařízení při jejich opravách, účinně spolupracovali s příslušnými provozními pracovníky.

Specifická kompetence pro zaměření na technologickou oblast hutního tváření kovů:

c)      Obsluhovat zařízení k hutnímu tváření kovů (např. plochých a profilových materiálů, trubek, drátů apod.), tzn. aby absolventi:

-     obsluhovali zařízení na přípravu hutních polotovarů a úpravu předvalků;

-     ohřívali polotovary v různých typech ohřívacích pecí;

-     seřizovali a obsluhovali tvářecí zařízení při výrobě hutních produktů;

-     prováděli jednoduché mechanické zkoušky hutních polotovarů, odebírali vzorky a předávali je k laboratornímu zkoumání;

-     obsluhovali a seřizovali zařízení v úpravnách hutních výrobků;

-     odstraňovali povrchové vady hutních výrobků;

-     vedli provozní dokumentaci;

-     obsluhovali a ovládali pomocná zařízení hutních tvářecích zařízení;

-     prováděli rozměrovou kontrolu vývalků a uměli je třídit;

-     prováděli běžnou údržbu hutních zařízení a při jejich opravách účinně spolupracovali s příslušnými provozními pracovníky.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi se uplatní, buď v povoláních hutník (v pozicích hutník vysokopecař, hutník ocelář, hutník neželezných kovů), tavič, popř. práškový metalurg, nebo v povoláních valcíř kovů, tažeč. Jsou také připraveni pro vykonávání odborných činností spojených s obsluhou, řízením a kontrolou průběhu a výsledků výroby, ošetřováním a běžnou údržbou hutních agregátů.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání certifikátu řezání a drážkování kyslíkem v rozsahu kurzu ZP 311 2 W01.


Zpět