Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
21-53-H/01 Modelář
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- znali technologii výroby odlitku ve vztahu k vyráběnému modelovému zařízení;
- znali zákonitosti tuhnutí kovů a jejich smršťování, princip usměrněného tuhnutí a aplikovali ho při návrhu a výrobě modelových zařízení;
- pracovali se strojírenskými, slévárenskými a dřevařskými normami, s technologickou dokumentací;
- podle technologie a sériovosti výroby odlitků volili materiál a konstrukci modelového zařízení;
- znali programy pro automatizované konstruování a výrobu modelů.
- dodržovali pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci při obsluze dřevoobráběcích strojů;
- obsluhovali výrobní stroje a zařízeních;
- prováděli běžnou údržbu, seřizování a nastavování strojů a zařízení pro výrobu modelových zařízení a jejich částí a kontrolovali jejich technický stav;
- odstraňovali drobné závady na strojním zařízení.
- četli strojnické výkresy a slévárenské postupové výkresy;
- vyhotovovali pomocné dílenské náčrty částí modelových zařízení;
- samostatně volili technologické postupy výroby modelových zařízení;
- rozpoznávali jednotlivé druhy dřeva;
- skládali jednotlivé části dřevěných modelových zařízení tak, aby docházelo k vyrovnání pnutí;
- rozeznávali a volili vhodné materiály pro výrobu modelových zařízení a jejich částí;
- používali plasty ke zhotovování a opravám modelových zařízení;
- volili a používali stroje, nástroje, nářadí, měřidla a další pracovní pomůcky a pomocné materiály potřebné při výrobě a opravách modelových zařízení.
- volili příslušná měřidla v závislosti na velikosti smrštění materiálu odlitku;
- proměřovali a prorýsovávali jednotlivé díly modelových zařízení;
- ručně obráběli a zpracovávali kovové a nekovové materiály;
- zhotovovali kompletní modelová zařízení včetně volných částí a vyráběli, opravovali a dokončovali modelová zařízení ze dřeva, kovů a plastů ručně nebo strojně;
- rozhodovali o konstrukci modelových zařízení ze dřeva;
- vyráběli formy pro odlévání kovových částí modelových zařízení;
- odlévali pro zhotovování částí modelových zařízení kovové a nekovové materiály do forem;
- zjišťovali základní vady odlitků, příčin jejich vzniku a možnosti jejich odstranění;
- prováděli povrchovou úpravu modelových zařízení a podle normy označovali jejich části.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi jsou připraveni vyrábět, ošetřovat, udržovat a opravovat slévárenská modelová zařízení ze dřeva, kovů a plastů (včetně polystyrenu).
Absolventi se mohou uplatnit v povolání a pozicích modelář, technolog modelárny, technolog – postupář slévárny, případně truhlář.