Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
21-55-H/01 Slévač
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- vypočítávali vsázku do tavicího agregátu;
- plnili tavicí agregáty vsázkou;
- vedli proces tavby a prováděli zkoušku jakosti slitiny;
- znali zákonitosti tuhnutí kovů a jejich smršťování;
- dodržovali bezpečnostní pravidla pro tavení kovových slitin;
- používali předepsané OOPP pro taviče.
- četli strojnické výkresy a získávali údaje potřebné pro výrobu odlitku;
- ukládali modelové zařízení na modelovou desku vč. vtokového systému, chladítek a nálitků;
- ručně i strojně vyráběli jádra;
- ručně i strojně vyráběli formu, vč. vkládání výztuh a zakládání jader;
- skládali formy z několika rámů a odvzdušňovali je;
- bezpečně manipulovali s rámy;
- používali potřebné nářadí;
- ovládali slévárenské technologie výroby odlitků;
- znali systém číslování modelů a jaderníků;
- ošetřovali a udržovali stroje, nástroje, nářadí a další pracovní pomůcky používané při výše jmenovaných činnostech a prováděli jejich potřebné úpravy.
- odlévali odlitky;
- vypočítávali vztlak kovu ve formě a formu řádně zatížili;
- používali OOPP pro odlévače;
- dodržovali bezpečnostní pravidla platná pro odlévání kovů a práci s vázacími prostředky.
- manipulovali s modelovým zařízením, formami a odlitky s použitím příručních zdvihacích zařízení;
- odstraňovali vtokový systém odlitků z litiny;
- ukládali odlitky do tryskačů;
- obsluhovali chladicí zařízení formovacích hmot.
- obsluhovali regenerační zařízení formovacích hmot;
- manipulovali s vytřásacím roštem a s odlitky na vytřásacím roštu;
- obsluhovali sila formovacích hmot – nový písek a regenerát;
- pracovali ve velínu pro řízení toků formovacích hmot;
- používali různá regenerační zařízení a znali jejich možnosti.
- odřezávali kyslíkem části hrubých odlitků z ocelí;
- brousili na kotoučových pevných a závěsných bruskách;
- pracovali s pneumatickým či elektrickým kladivem;
- dodržovali pravidla BOZP při práci v cídírně;
- odborná připravenost ke složení zkoušky před komisařem v rozsahu kurzu ZK 311 W01.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi jsou připraveni především tavit kovy, vyrábět a ošetřovat slévárenské formy a jádra, udržovat a opravovat nástroje a pracovní pomůcky. Absolventi se podle zaměření školních vzdělávacích programů uplatní v povoláních a pozicích slévač, kovolijec, průmyslový keramik.
Součástí vzdělávání je i příprava k získání svářečského certifikátu v rozsahu kurzu ZK 311 W01.