Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

21-55-H/01 Slévač

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Provádět tavbu, tzn. aby absolventi:

-     vypočítávali vsázku do tavicího agregátu;

-     plnili tavicí agregáty vsázkou;

-     vedli proces tavby a prováděli zkoušku jakosti slitiny;

-     znali zákonitosti tuhnutí kovů a jejich smršťování;

-     dodržovali bezpečnostní pravidla pro tavení kovových slitin;

-     používali předepsané OOPP pro taviče.

b)      Vyrábět formy a jádra, tzn. aby absolventi:

-     četli strojnické výkresy a získávali údaje potřebné pro výrobu odlitku;

-     ukládali modelové zařízení na modelovou desku vč. vtokového systému, chladítek a nálitků;

-     ručně i strojně vyráběli jádra;

-     ručně i strojně vyráběli formu, vč. vkládání výztuh a zakládání jader;

-     skládali formy z několika rámů a odvzdušňovali je;

-     bezpečně manipulovali s rámy;

-     používali potřebné nářadí;

-     ovládali slévárenské technologie výroby odlitků;

-     znali systém číslování modelů a jaderníků;

-     ošetřovali a udržovali stroje, nástroje, nářadí a další pracovní pomůcky používané při výše jmenovaných činnostech a prováděli jejich potřebné úpravy.

c)      Odlévat odlitky, tzn. aby absolventi:

-     odlévali odlitky;

-     vypočítávali vztlak kovu ve formě a formu řádně zatížili;

-     používali OOPP pro odlévače;

-     dodržovali bezpečnostní pravidla platná pro odlévání kovů a práci s vázacími prostředky.

d)      Manipulovat s odlitky a formovací hmotou, tzn. aby absolventi:

-     manipulovali s modelovým zařízením, formami a odlitky s použitím příručních zdvihacích zařízení;

-     odstraňovali vtokový systém odlitků z litiny;

-     ukládali odlitky do tryskačů;

-     obsluhovali chladicí zařízení formovacích hmot.

e)      Regenerovat formovací materiály, tzn. aby absolventi:

-     obsluhovali regenerační zařízení formovacích hmot;

-     manipulovali s vytřásacím roštem a s odlitky na vytřásacím roštu;

-     obsluhovali sila formovacích hmot – nový písek a regenerát;

-     pracovali ve velínu pro řízení toků formovacích hmot;

-     používali různá regenerační zařízení a znali jejich možnosti.

f)       Čistit odlitky po vytlučení z formy, tzn. aby absolventi:

-     odřezávali kyslíkem části hrubých odlitků z ocelí;

-     brousili na kotoučových pevných a závěsných bruskách;

-     pracovali s pneumatickým či elektrickým kladivem;

-     dodržovali pravidla BOZP při práci v cídírně;

-     odborná připravenost ke složení zkoušky před komisařem v rozsahu kurzu ZK 311 W01.

g)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

h)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

i)     Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi jsou připraveni především tavit kovy, vyrábět a ošetřovat slévárenské formy a jádra, udržovat a opravovat nástroje a pracovní pomůcky. Absolventi se podle zaměření školních vzdělávacích programů uplatní v povoláních a pozicích slévač, kovolijec, průmyslový keramik.

Součástí vzdělávání je i příprava k získání svářečského certifikátu v rozsahu kurzu ZK 311 W01.


Zpět