Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 23-41-N/03 Strojírenství


Obor vzdělání: 23-41-N/.. Strojírenství


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním profilů absolventa těchto škol:

Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Jana Palacha 1840, Kladno (n)

Vyšší odborná škola, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Husova 1302, Kopřivnice



Profil absolventa

Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Jana Palacha 1840, Kladno

Absolvent vyšší odborné školy programu Strojírenství je připraven vykonávat technické i řídící činnosti ve výrobě, konstrukci, technologii a kvalitě v podnicích zaměřených na strojírenství, výrobu, servis a obchod. Ovládá práci s výpočetní a automatizační technikou, má znalosti o materiálech, technologiích zpracování a výrobních postupech.

Absolvent je schopen projektovat strojní celky a součásti, pohony, pneumatické a hydraulické obvody a programovat logické řídicí systémy i NC stroje. Ovládá technická měření, diagnostiku závad a tvorbu technologických postupů. Využívá výpočetní techniku, pracuje s normami a standardy, ovládá základy ekonomiky, pracovního a obchodního práva.

Absolvent umí řídit a organizovat týmovou práci, samostatně řešit úkoly, vést technickou dokumentaci a optimalizovat výrobu s ohledem na náklady a efektivitu. Disponuje komunikačními dovednostmi v českém i cizím jazyce, zná zásady bezpečnosti práce a environmentální zodpovědnosti.

Možnosti uplatnění

Absolvent se uplatní jako strojírenský technik, konstruktér, projektant, technolog nebo odborník na řízení kvality. Může pracovat ve výrobě, vývoji, servisu, či jako technik při kontrole a zajištění kvality výrobků a procesů. Dále i jako technik v oblasti investic, vývoje, jakosti, nebo zkušební technik.


Profil absolventa

Vyšší odborná škola, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Husova 1302, Kopřivnice


Profilem absolventa je prakticky zaměřená odbornost podporovaná výpočetní technikou a dobrá znalost cizích jazyků. Absolventi jsou připravováni pro výkon odborných funkcí s vyšší kvalifikací především pro oblast středních článků řízení v provozech výrobních podniků, hospodářských organizací strojírenského zaměření i v malých a středních soukromých podnicích. Konkrétní rozsah odborných znalostí je závislý na individuální volbě studijního plánu.


Cílem studijního programu je připravit absolventy pro pracovní uplatnění v technických oborech a na pozicích nižšího a středního managementu při řízení výroby a prodeje.


Student bude v průběhu studia připravován na potřebu průběžného vzdělávání a doplňování profesních znalostí. Volené formy studia proto zohledňují požadavky na zvládnutí práce s informačními zdroji a schopnost využívat výpočetní techniku.


Výsledky vzdělávání


Rámcový vzdělávací program má za úkol vybavit absolventy řadou znalostí, dovedností a kompetencí. Absolvent je připravován tak, aby


v oblasti všeobecně vzdělávacích modulů:

  • získal znalosti teoretických matematických základů včetně vybraných kapitol z vyšší matematiky, které budou sloužit k její aplikaci při řešení technických problémů;
  • získal znalosti teoretických základů fyziky a vzájemných vazeb jednotlivých fyzikálních oborů jako podmínky pro hlubší studium aplikovaných oborů využívaných v technické praxi;
  • získal znalosti deskriptivní geometrie, které podpoří potřebnou představivost a následné aplikace v technickém kreslení;
  • aktivně ovládl znalost nejméně jednoho cizího jazyka, která umožní komunikaci, porozumění odborným textům a další vývoj jazykových znalosti;


v oblasti informatiky a výpočetní techniky:

  • ovládl struktury, prostředky a využití moderní informatiky;
  • rozuměl struktuře, podstatě a funkci počítačů;
  • uměl se orientovat v použití standardního hardwarového vybavení ve výpočetní technice;
  • získal znalosti v používání základních operačních systémů;
  • uměl využít charakteristických softwarových produktů s důrazem na řešení technických úloh;


v oblasti jazykových schopností:

  • byl schopen komunikovat v jednom světovém jazyku;
  • dovedl se vyjadřovat jak k obecné i odborné problematice;
  • ovládal jazyk jak slovem, tak písmem, procvičováním konverzace získal schopnost pohotově reagovat na dotazy v živém rozhovoru;


v oblasti odborného vzdělání:

  • získal znalosti technického kreslení potřebné k porozumění výkresům, navrhování součástí s využitím systému CAD ve 2D systémech;
  • uměl modelovat ve 3D systémech;
  • uměl za pomoci CAD systémů provádět pevnostní a kinematické analýzy a optimalizaci navrhovaných dílů;
  • znal zásady programování CNC strojů;
  • získal znalosti pružnosti a pevnosti potřebné k bezpečnému a efektivnímu navrhování součástí;
  • osvojil si znalosti technických materiálů, jejich optimální volby a využití jejich vlastností;
  • získal znalosti základů elektrotechniky a elektrotechnických měření potřebné pro využití v technické praxi;
  • si osvojil poznatky z oblasti statiky, dynamiky a kinematiky potřebné pro definování zatěžujících sil a řešení pohybu součástí a mechanismů;
  • aktivně využíval znalosti z části strojů, jejich konstrukce a použití;
  • získal všeobecné znalosti zásad stavby a konstrukce strojů, základních typů a charakteristik;
  • poznal základní znalosti z technologie obrábění a tváření potřebné pro navrhování a výrobu součástí;
  • poznal základní znalosti z technologie slévárenství a svařování se zřetelem na aplikace ve strojírenství;
  • uměl využívat základy ekonomiky, logistiky a organizace výrobního procesu,
  • znal zásady kontroly a řízení jakosti;


na základě individuální volby modulů:

  • ovládal programování, práce s databázovými systémy a realizace VT výpočtů na počítačích;
  • ovládal základy programování;
  • znal konstrukce spalovacích motorů;
  • znal konstrukce čerpadel a kompresorů;
  • ovládal konstrukce automobilů;
  • uměl diagnostiku vozidel;
  • uměl zkoušení automobilů;
  • znal energetická zařízení a jejich použití ve strojírenství;
  • ovládal teorie obrábění a obráběcích strojů;
  • ovládal teorie tváření a tvářecích strojů;
  • znal hydraulická a pneumatická zařízení;
  • získal znalosti o průmyslových robotech a manipulátorech;
  • seznámil se s kolejovými vozidly;
  • získal znalosti o ochraně průmyslových práv;
  • ovládal nové metody zvyšování produktivity práce.


V průběhu studia bude student veden k samostatnosti a iniciativě v plnění zadaných úkolů. Důraz bude kladen na to, aby student pochopil smysl studia jako teoretickou i praktickou přípravu na budoucí povolání a jako šanci lépe se prosadit na trhu práce. V neformálním prostředí studijní skupiny student rozvíjí schopnosti mezilidské komunikace, týmové práce a vzájemného respektu.


Možnosti uplatnění absolventa


Absolventi vzdělávacího programu Strojírenství budou vzhledem ke svým teoretickým znalostem a praktickým dovednostem připraveni pro výkon řídicích a odborných funkcí na nižší a střední úrovni řízení firem, a to především ve výrobních podnicích a hospodářských organizacích se strojírenským zaměřením.


Absolvent se uplatní na současném pracovním trhu v nejžádanějších profesích jako konstruktér se znalostmi prostorového modelování.


Nejfrekventovanější oblasti a pozice pro naše absolventy jsou zejména:

  • konstruktér na 2D i 3D CAD systémy;
  • technolog výroby, programátor NC strojů;
  • kontrola a řízení jakosti;
  • měření na třísouřadnicových měřicích strojích.


Široké spektrum studovaných disciplín poskytuje rovněž ideální teoretický základ pro samostatnou výdělečnou činnost a podnikání absolventů tohoto studijního programu v různých projekčních, konstrukčních a výrobních firmách zaměřených na strojírenskou produkci. V současné době patří k nejžádanějším profesím na pracovním trhu konstruktér se znalostmi prostorového modelování. 



Zpět