Vzdělávací program: 23-41-N/06 Strojírenská výroba - počítačová podpora konstruování a programování NC strojů
Obor vzdělání: 23-41-N/.. Strojírenství
Škola: Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola automobilní a technická, Skuherského 3, České Budějovice
Profil absolventa
Výsledky vzdělávání
Student má vědomosti a dovednosti, které mu umožňují úspěšně vykonávat činnosti, vyskytující se v oblasti konstrukce, výroby a řízení výroby ve strojírenství. Je vybaven i znalostí informačního i personálního managementu a marketingu; to mu umožňuje uplatnit se v praxi ve vývojových, projekčních, konstrukčních, výpočtových a výrobních útvarech závodů nebo jako střední řídicí článek menších a středních firem s počítačově integrovanými koncepty řízení.
Je rovněž připraven řešit technologické projekty výroby, včetně manipulace s materiálem a robotizace. Dále se může uplatnit jako provozní a výrobní technik a je s ohledem na teoretické vědomosti v oblasti strojírenské technologie předurčen i pro technické a střední řídicí funkce v technologických provozech.
Koncepce vzdělávání umožňuje relativně rychlé uplatnění studentů ve strojírenských firmách a provozech s různým zaměřením výroby, popř. i ve funkcích strojírenského charakteru (např. v útvarech péče o strojní zařízení apod.) v nestrojírenských firmách.
Všeobecné kompetence:
Student:
• orientuje se v ekonomických pojmech, chápe funkci podniku a jeho jednotlivých útvarů, zná jejich hlavní úkoly a metody jejich řešení (popř. ekonomickou problematiku malé firmy). Zná základní principy a metody vedení účetnictví, druhy a náležitosti účetních dokladů, orientuje se v jednoduchém účetnictví, je schopen vystavit účetní doklad,
• zná úkoly managementu a marketingu podniku, využívané nástroje a postupy a dovede je vhodně aplikovat při svých činnostech,
Odborné kompetence
Student:
• zná platné normy pro strojírenské výkresy; dovede číst technické výkresy složitých součástí a sestavení. Umí při navrhování strojních součástí, přípravků a nástrojů vyhotovit jejich výkresovou a další technickou dokumentaci s využitím systému CAD,
• zná konstrukční, nástrojové a pomocné technické materiály používané ve strojírenství, jejich označování, vlastnosti a použití a dovede pro zamýšlené použití zvolit vhodný materiál, navrhnout optimální tepelné zpracování a povrchovou úpravu polotovarů a strojních součástí, nářadí, nástrojů apod.,
• zná elektrické veličiny a jednotky a dovede je měřit, rozezná běžné elektrické součásti, přístroje a stroje, zná jejich základní parametry a vlastnosti potřebné pro strojírenskou praxi,
• zná části strojů, kinematické a tekutinové mechanizmy, jejich konstrukční provedení, funkci a použití, pravidla pro jejich údržbu a zásady pro jejich konstrukci,
• zná funkci, zásady stavby a konstrukce strojních sestav, agregátů a strojních celků,
• je schopen navrhovat strojní součásti a středně složité celky. Při navrhování jejich rozměrů, tvaru, kontrole deformace atd. využívá znalostí jednotlivých nauk technické mechaniky (statiky, kinematiky, dynamiky, mechaniky tekutin, termomechaniky), nauky o pevnosti a pružnosti a příslušného matematického aparátu a respektuje při návrhu i racionální technologii jejich výroby,
• zná technologii výroby, technologii obrábění, tváření, svařování, tepelného zpracování, povrchových úprav a montáží, je schopen navrhovat optimální technologické postupy výroby strojních součástí s podporou grafických programů CAM a využitím při výrobě na NC strojích, jejich montáže do celků a pro jednotlivé technologické operace určit potřebné strojní zařízení, nářadí, nástroje, přípravky a měřidla,
• je schopen navrhovat technologická pracoviště a jejich vybavení,
• zná problematiku jakosti výroby, metody a nástroje jejího řízení, podmínky a normy pro certifikaci jakosti, jakož i související právní předpisy (např. otázky záruční doby, reklamačního řádu apod.).
Profil absolventa může škola podle potřeb a požadavků trhu práce, zaměstnavatelů a zájmu studentů dále konkretizovat, popř. doplňovat.
Možnosti uplatnění absolventa
Studenti se mohou uplatnit ve strojírenských firmách jako:
• samostatný strojírenský technik konstruktér,
• samostatný strojírenský technik projektant,
• samostatný strojírenský technik technolog,
• samostatný strojírenský technik dispečer,
• samostatný strojírenský technik řízení jakosti,
• samostatný strojírenský technik investic a engineeringu.
Mohou se uplatnit i v nestrojírenských firmách, zejména v útvarech péče o strojní zařízení, jako pracovníci řízení výroby apod.
Další uplatnění mohou nalézt v oblasti vzdělávání jako:
• učitel praktického vyučování a odborné praxe vyšší odborné školy,
• učitel praktického vyučování střední školy,
• učitel odborného výcviku střední školy.
Vzhledem ke své jazykové vybavenosti mohou nalézt uplatnění též ve firmách zahraničních.