Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 23-41-N/07  Řízení kvality ve strojírenské výrobě a službách


Obor vzdělání: 23-41-N/.. Strojírenství


Škola: Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná škola řemesel a služeb, Zvolenská 934, Strakonice



Profil absolventa


Obecná část

Absolvent vyššího odborného vzdělávání programu Řízení kvality ve strojírenské výrobě a službách je po odborné stránce připravován pro uplatnění nejen ve strojnických oborech v náročnějších funkcích technických pracovníků, ale i pro výkon funkce manažera kvality. Vyšší odborné studium rozvíjí osobnost studenta tím, že mu poskytuje odpovídající studijní program a klade důraz na samostatné myšlení a rozhodování s důrazem na praktické využití a uplatnění vědomostí a dovedností a schopnost adaptace na měnící se podmínky ve výrobních zařízeních a službách.


Charakteristickým znakem absolventa je jeho bezprostřední a okamžitá použitelnost v provozu ihned po ukončení vzdělání, dokonce i během závěrečné absolventské praxe. Je vybaven praktickými zkušenostmi a dovednostmi z provozu, které získal ve svém zaměstnání (dálkové studium), případně odbornou praxí během studia přímo na konkrétním pracovišti ve strojírenské výrobě a službách. Je schopen komunikovat s okolím a pracovat samostatně i „pod tlakem“ provozních podmínek (plnění termínů, získávání informací, podávání zpráv, práce v týmu, řešení interpersonálních vztahů apod.)

     

Všeobecné vědomosti, dovednosti a postoje

Absolvent ovládá cizí jazyk (němčina nebo angličtina, dle výběru) v takovém rozsahu, že rozumí souvislému projevu pronášenému v normálním hovorovém tempu, jazykově správně a společensky vhodně reaguje i v běžných situacích, umí vést dialog, klást otázky a vyjádřit své postoje. Dokáže sdělit hlavní myšlenky informace z vyslechnutého či přečteného i odborného textu a umí hovořit na všeobecná i odborná témata. Zvládá za pomoci překladových a výkladových slovníků četbu náročných všeobecných a odborných textů. Umí písemně zaznamenat hlavní myšlenky projevu či textu, napsat dopis nebo sdělení, příp. jednoduchý obchodní dopis s odbornou tematikou.


Zvládá uživatelsky výpočetní techniku, základní pojmy z hardwaru, propojení počítačů s periferiemi, umí vytvářet datové soubory, ovládá funkce textových editorů, ovládá funkce tabulkových procesorů, dokáže zpracovat grafy a provádět potřebné úpravy. Zvládá práci v systému WINDOWS, práci se scannerem, internetem a práci v počítačové síti. V odborné části výuky zvládá počítačovou grafiku (CAD, INVENTOR, SURFCAM). Po absolvování předmětu VYT je na základě získaných vědomostí schopen se orientovat a zvládnout i jiné softwarové produkty používané v praxi.


Osvojuje si aktivně nové poznatky, dokáže pracovat s novými informacemi.

Zná a dokáže využívat zásady bezpečnosti práce.


Odborné vědomosti, dovednosti, postoje

Vycházejí z daného učebního plánu a odborné praxe přímo ve strojírenských podnicích a službách. Získané vědomosti se mohou u jednotlivých studentů obsahově značně lišit, rozhodující jsou dovednosti a postoje, které si studenti během odborných praxí vypěstují, včetně oboustranných vztahů mezi absolventem (uchazečem o zaměstnání) a podnikem.


Vědomosti a dovednosti získané ve škole jsou dány skladbou odborných předmětů a zaručují u studenta schopnosti:

     uplatnit prakticky znalosti oboru řízení kvality podle ISO řady 9000,14 000,18 000,19 000

     uplatnit znalost specifických norem např. ISO TS 16949, CAF, ČOS, IWA 2 

     zpracovat požadavky řízení dokumentů a záznamů                                  

     schopnost aplikovat sedm základních nástrojů řízení kvality a dále např. FMEA,QFD,DOE, TQM, Reengineering KAIZEN,KANBAN a JIT

     statisticky vyhodnocovat procesy pomocí regulačních diagramů, způsobilosti a statistické přejímky

     zobrazovat strojní součásti,

     navrhovat konstrukční řešení problémů,

     pracovat s normami, důsledně dodržovat jednotky SI,

     přistupovat k problémům komplexně na základě znalosti mechaniky a matematiky,

     pochopit podstatu vlastnosti materiálu a jejich závislosti na struktuře složení,

     používat optimálně různé materiály s využitím jejich tepelného zpracování,

     uplatňovat v praxi různé druhy technologií, včetně jejich aspektů ekonomických, ekologických apod.,

     navrhovat a posuzovat činnosti a pracoviště z hlediska ergonomie,   

     logisticky plánovat materiálové hospodářství podniku a strategii podniku,

     přistupovat k řešení problému systémově s použitím technické diagnostiky,

     uplatnit praktické dovednosti v oblasti kontroly a měření,

     vyhodnocovat měření a podávání zpráv,

     realizovat znalosti v oblasti CNC techniky,

     navrhovat stroje a nástroje, volit z hlediska funkčního, ekonomického (využitelnost, namáhavost, životnost, investice), atd.,

     optimalizovat daná řešení samostatně, komplexně a důsledně s návazností na další úkoly.

         

Uplatnění absolventa

Absolventi se uplatní v podnicích strojírenského typu a službách nebo v podnicích se strojírenstvím kooperujících v útvarech a na místech, která se zabývají:

     Péčí o stroje a zařízení,

     managementem kvality,

     projektováním výrob a zaváděním těchto projektů,

     konstrukcí součástí a strojů,

     nakupováním a prodejem strojů a nástrojů,

     konstrukcí a udržováním nástrojů,

     technickými kontrolami,

     diagnostikou,

     vedením opravářských provozů a nástrojáren,

     metodikou péče o ZP,

     opravami a renovacemi,

     výrobní technologií,

     využitím výpočetní techniky ve strojnictví,

     programováním NC strojů,

     investiční činností.


Orientační příklady zařazení do technických funkcí (vychází ze zvyklostí podniků, ve kterých studenti konali odbornou praxi):


Dle ISTP jsou absolventi zařazeni v typové pozici Samostatný strojírenský technik řízení jakosti. Tato pozice je řazena do zaměstnání Samostatný strojírenský technik.

Zpět