Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

23-55-H/01 Klempíř

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

1     Specifická kompetence pro zaměření strojní klempíř:

a)      Vyrábět a opravovat strojírenské klempířské výrobky, tzn. aby absolventi:

-     seřizovali a obsluhovali stroje a zařízení při výrobě strojírenských klempířských výrobků;

-     vyráběli dílce strojírenských klempířských výrobků;

-     slícovávali dílce strojírenských klempířských výrobků, sestavovali je do celků a spojovali je;

-     kontrolovali rozměry a provedení strojírenských klempířských výrobků;

-     opravovali strojírenské klempířské výrobky;

-     vykonávali technologické operace specifické pro určitý segment strojírenské výroby (např. pro výrobu a opravy draků letadel, komponent vzduchotechnických zařízení) a kontrolovali jejich provedení;

-     odborná připravenost ke složení zkoušky před komisařem v rozsahu kurzů svařování ZP 21‑9 W01 a ZP 22‑9 W01.

Specifická kompetence pro zaměření stavební klempíř:

b)      Vyrábět a opravovat stavební klempířské dílce, výrobky a konstrukce, tzn. aby absolventi:

-     zhotovovali části klempířských stavebních výrobků a konstrukcí, slícovávali je, sestavovali a spojovali do celků;

-     osazovali a montovali klempířské stavební výrobky a konstrukce na stavbách;

-     zhotovovali, montovali a osazovali opláštění tepelných izolací;

-     udržovali a opravovali klempířské konstrukce, vyměňovali jejich poškozené části;

-     kontrolovali provedení a osazení stavebních klempířských výrobků a konstrukcí.

Kompetence společné pro všechna zaměření:

c)      Zpracovávat jemné plechy a profily při výrobě a opravách klempířských dílců, výrobků a konstrukcí, tzn. aby absolventi:

-     používali technickou dokumentaci;

-     vyhotovovali pomocné dílenské náčrty klempířských výrobků, částí klempířských konstrukcí apod.;

-     prováděli pomocné výpočty rozměrů klempířských výrobků a konstrukcí, spotřeby materiálu pro jejich výrobu apod.;

-     připravovali a organizovali pracoviště;

-     volili, používali a udržovali nástroje, nářadí, ruční mechanizované nářadí, měřidla a pracovní pomůcky pro zpracování jemných plechů a profilů;

-     rozlišovali druhy materiálů, používané ke konstrukci klempířských výrobků podle jejich mechanických a technologických vlastností;

-     volili a používali materiály, polotovary, spojovací součásti, pomocné materiály a hmoty (např. pájky, tmely, lepidla, mazací prostředky apod.);

-     volili technologické a pracovní postupy zpracování klempířských výrobků a konstrukcí;

-     rozměřovali a orýsovávali plechy, stanovovali rozvinuté tvary plechových součástí a výrobků;

-     ručně zpracovávali jemné plechy a profily;

-     volili, seřizovali a obsluhovali základní druhy klempířských strojů a prováděli na nich technologické operace při výrobě a opravách klempířských výrobků;

-     spojovali při výrobě a opravách klempířských výrobků jemné plechy a profily;

-     upravovali povrchy klempířských výrobků a konstrukcí a opatřovali je základními nátěry nebo jednoduchými nátěrovými systémy;

-     kontrolovali rozměry a tvar plechových dílců.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní při zpracování jemných plechů a profilů, zhotovování strojírenských, nebo stavebních klempířských výrobků a konstrukcí v povoláních a pozicích strojní klempíř, nebo stavební klempíř.

Ve strojírenském zaměření je součástí vzdělávání i příprava k získání svářečských certifikátů v rozsahu kurzů ZP 21-9 W01 a ZP 22-9 W01.


Zpět