Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
23-62-H/01 Jemný mechanik
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- získávali z technické dokumentace údaje pro jejich výrobu;
- prováděli pomocné výpočty rozměrů, technologických podmínek, spotřeby materiálu apod.;
- vyhotovovali náčrty součástí podle jejich vzorku apod.;
- volili pracovní postupy při práci s ručním nářadím a nástroji používanými při ručním zpracování technických materiálů;
- rozlišovali technické materiály; při jejich zpracování a používání zohledňovali jejich vlastnosti;
- volili a používali nástroje, nářadí, měřidla a další pracovní pomůcky;
- volili a používali pomocné materiály a hmoty; respektovali přitom bezpečnostní, hygienická a ekologická hlediska;
- proměřovali a orýsovávali součásti;
- ručně obráběli a zpracovávali kovové a vybrané nekovové materiály;
- upínali bez poškození obráběné součásti a nástroje;
- upravovali strojním obráběním tvar a rozměry součástí;
- seřizovali a obsluhovali stroje a zařízení, ošetřovali je, prováděli jejich běžnou údržbu, popř. drobné opravy;
- měřili a kontrolovali rozměry, tvar, vzájemnou polohu ploch, jakost povrchu součástí a prováděli vizuální kontrolu vad materiálu a vlastností nezbytných pro jejich funkci.
- četli výkresy sestavení, montážní výkresy a schémata výrobků, jejich částí a systémů;
- rozlišovali součásti výrobků a používali pro jejich označení příslušné normy a správné názvosloví;
- volili postup montáže součástí do celků a potřebné nástroje, nářadí, přípravky a pracovní pomůcky;
- upravovali montážní nářadí a pomůcky;
- dohotovovali po strojním obrábění součásti výrobků, slícovávali je, připravovali ke spojování do celků a spojovali je;
- sestavovali výrobky, oživovali je a prováděli jejich seřízení a justáž;
- měřili vlastnosti výrobků, prováděli jejich funkční zkoušky, popř. zkoušky dalších požadavků, (např.: zkoušky vodotěsnosti, prachotěsnosti, odolnosti proti otřesům), používali k tomu měřidla, měřicí a diagnostické přístroje a prostředky.
- získávali ze servisní dokumentace výrobků údaje potřebné pro jejich servis a opravy;
- vizuálně kontrolovali výrobky;
- volili způsob diagnostiky technického stavu a závad výrobků, používali adekvátní diagnostické přístroje a prostředky;
- diagnostikovali technický stav a běžné závady výrobků, tyto závady lokalizovali a odstraňovali výměnou součástí a bloků;
- oživovali a justovali výrobky, prováděli jejich údržbu, servis a kontrolu.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi jsou připraveni především sestavovat, oživovat, seřizovat, ošetřovat, udržovat, opravovat, zkoušet a revidovat výrobky a zařízení z oblasti přesné mechaniky. Těmi mohou být např. optickomechanické přístroje, časoměrná zařízení, kancelářská technika, lékařské, laboratorní, kontrolní a měřicí přístroje, vážicí zařízení, zařízení k dávkování a balení výrobků, prodejní a herní automaty, šicí stroje aj., jejich komponenty a součásti. Při různorodosti výrobků i odlišnosti jejich funkčních principů, podílu elektroniky apod. je obsah školních vzdělávacích programů směrován (specializován) k činnostem, vykonávaným absolventy zpravidla na určité skupině výrobků.
Absolventi se mohou uplatnit v povoláních mechanik a seřizovač strojů a zařízení, hodinář, optik, popř. v typových pozicích mechanik přístrojů a strojů, mechanik optických přístrojů, mechanik vah, mechanik báňské záchranné služby. Mohou se také uplatnit při vykonávání vybraných činností v povolání mechanik letadlových přístrojů a v typových pozicích mechanik opravář, mechanik polygrafických strojů, mechanik vakuových zařízení.
[1] pod pojmem „výrobky přesné mechaniky“ rozumíme např.:
- optickomechanické přístroje, optické prvky a optické komponenty strojírenských výrobků;
- časoměrná zařízení;
- kancelářskou apod. techniku, např. kancelářské stroje, dálnopisy, reprografickou techniku, periferní zařízení PC, registrační pokladny;
- lékařské a laboratorní přístroje a zařízení;
- měřicí a kontrolní přístroje, např. měřidla průtoku kapalin a plynů, palubní přístroje automobilů a letadel apod.;
- vážicí zařízení;
- zařízení a linky pro dávkování a balení výrobků, nářezové stroje, prodejní a herní automaty;
- šicí, polygrafické apod. stroje.