Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
23-62-L/01 Optik
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- získávali z technické, technologické aj. dokumentace údaje pro jejich výrobu a úpravy;
- prováděli pomocné výpočty rozměrů, technologických podmínek, spotřeby materiálu apod.;
- vyhotovovali náčrty součástí podle zadání, podle jejich vzorku apod.;
- volili pracovní postupy při práci s ručním nářadím a nástroji používanými při ručním zpracování a úpravách optických a dalších technických materiálů;
- rozlišovali optické a jiné technické materiály; při jejich zpracování a používání zohledňovali jejich vlastnosti;
- volili a používali nástroje, nářadí, měřidla a další pracovní pomůcky, pomocné materiály a hmoty k zhotovování a úpravám optických a mechanických součástí a respektovali přitom bezpečnostní, hygienická a ekologická hlediska;
- ručně obráběli a zpracovávali optické a další vybrané technické materiály;
- upínali bez poškození obráběné součásti a nástroje;
- vytvářeli a upravovali strojním obráběním tvar a rozměry optických součástí;
- prováděli povrchové aj. úpravy optických součástí a prvků;
- seřizovali a obsluhovali stroje a zařízení, používané v příslušném segmentu optické výroby, ošetřovali je a prováděli jejich běžnou údržbu, popř. drobné opravy;
- měřili a kontrolovali rozměry, tvar, vzájemnou polohu ploch, jakost povrchu optických součástí a prováděli vizuální kontrolu vad materiálu, popř. vlastností nezbytných pro jejich funkci;
- manipulovali s optickými materiály a součástmi s ohledem na jejich vlastnosti, zabezpečovali je pro přepravu apod.
- aplikovali zákonitosti technické a fyziologické optiky a vlastnosti optických materiálů při spojování a montáži optických součástí;
- volili pracovní postupy při spojování a úpravách optických součástí do celků, při montáži optických součástí do optických pomůcek a přístrojů;
- spojovali optické součásti do celků; volili a používali k tomu pomocné hmoty, nástroje, nářadí a pracovní pomůcky;
- usazovali optické součásti do mechanických částí přístrojů a pomůcek, spojovali je s nimi a upevňovali je;
- seřizovali polohu optických součástí v optických pomůckách a přístrojích a justovali ji;
- používali adekvátní měřidla a měřicí přístroje při spojování součástí a ustavování jejich žádoucí polohy i ke kontrole spojených a osazených optických součástí a sestav.
- demontovali optické součásti z optických pomůcek a přístrojů a prováděli jejich opětovnou montáž;
- opravovali a vyměňovali součásti optických pomůcek a přístrojů;
- seřizovali optické součásti optických pomůcek a přístrojů, prováděli kontrolu a funkční zkoušky optických pomůcek a přístrojů;
- prováděli drobné úpravy mechanických částí optických pomůcek a přístrojů.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi mohou v závislosti na směrování školního vzdělávacího programu nalézt uplatnění jednak v povolání optik ve všech fázích průmyslové výroby optických součástí a jejich kontrole, jednak v povolání mechanik optických přístrojů a brýlové optiky na typové pozici mechanik brýlové optiky při montáži a individuálních úpravách brýlové optiky podle potřeb klientů.