Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

23-62-L/01 Optik

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zhotovovat, dohotovovat a upravovat optické a mechanické součásti, tzn. aby absolventi:

-     získávali z technické, technologické aj. dokumentace údaje pro jejich výrobu a úpravy;

-     prováděli pomocné výpočty rozměrů, technologických podmínek, spotřeby materiálu apod.;

-     vyhotovovali náčrty součástí podle zadání, podle jejich vzorku apod.;

-     volili pracovní postupy při práci s ručním nářadím a nástroji používanými při ručním zpracování a úpravách optických a dalších technických materiálů;

-     rozlišovali optické a jiné technické materiály; při jejich zpracování a používání zohledňovali jejich vlastnosti;

-     volili a používali nástroje, nářadí, měřidla a další pracovní pomůcky, pomocné materiály a hmoty k zhotovování a úpravám optických a mechanických součástí a respektovali přitom bezpečnostní, hygienická a ekologická hlediska;

-     ručně obráběli a zpracovávali optické a další vybrané technické materiály;

-     upínali bez poškození obráběné součásti a nástroje;

-     vytvářeli a upravovali strojním obráběním tvar a rozměry optických součástí;

-     prováděli povrchové aj. úpravy optických součástí a prvků;

-     seřizovali a obsluhovali stroje a zařízení, používané v příslušném segmentu optické výroby, ošetřovali je a prováděli jejich běžnou údržbu, popř. drobné opravy;

-     měřili a kontrolovali rozměry, tvar, vzájemnou polohu ploch, jakost povrchu optických součástí a prováděli vizuální kontrolu vad materiálu, popř. vlastností nezbytných pro jejich funkci;

-     manipulovali s optickými materiály a součástmi s ohledem na jejich vlastnosti, zabezpečovali je pro přepravu apod.

b)      Spojovat optické součásti do celků, spojovat je s mechanickými částmi optických přístrojů a pomůcek, seřizovat a justovat jejich polohu, tzn. aby absolventi:

-     aplikovali zákonitosti technické a fyziologické optiky a vlastnosti optických materiálů při spojování a montáži optických součástí;

-     volili pracovní postupy při spojování a úpravách optických součástí do celků, při montáži optických součástí do optických pomůcek a přístrojů;

-     spojovali optické součásti do celků; volili a používali k tomu pomocné hmoty, nástroje, nářadí a pracovní pomůcky;

-     usazovali optické součásti do mechanických částí přístrojů a pomůcek, spojovali je s nimi a upevňovali je;

-     seřizovali polohu optických součástí v optických pomůckách a přístrojích a justovali ji;

-     používali adekvátní měřidla a měřicí přístroje při spojování součástí a ustavování jejich žádoucí polohy i ke kontrole spojených a osazených optických součástí a sestav.

c)      Opravovat a seřizovat optické součásti optických pomůcek a přístrojů, provádět drobné úpravy mechanických částí těchto výrobků, tzn. aby absolventi:

-     demontovali optické součásti z optických pomůcek a přístrojů a prováděli jejich opětovnou montáž;

-     opravovali a vyměňovali součásti optických pomůcek a přístrojů;

-     seřizovali optické součásti optických pomůcek a přístrojů, prováděli kontrolu a funkční zkoušky optických pomůcek a přístrojů;

-     prováděli drobné úpravy mechanických částí optických pomůcek a přístrojů.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi mohou v závislosti na směrování školního vzdělávacího programu nalézt uplatnění jednak v povolání optik ve všech fázích průmyslové výroby optických součástí a jejich kontrole, jednak v povolání mechanik optických přístrojů a brýlové optiky na typové pozici mechanik brýlové optiky při montáži a individuálních úpravách brýlové optiky podle potřeb klientů.


Zpět