Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

23-65-H/01 Strojník

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Obsluhovat a řídit stroje, strojní zařízení, výrobní linky apod., používané při vykonávání technologických operací při těžbě, úpravě a zpracovávání surovin a produktů, v energetických výrobnách, při výrobě různých polotovarů a výrobků, při zemních a stavebních pracích apod., tzn. aby absolventi:

-     prováděli základní úkony při obsluze strojů a strojních zařízení tj. uvedli je do chodu, udržovali, přerušili a zastavili jejich chod apod.;

-     seřizovali chod, nastavovali předepsané pracovní podmínky a parametry strojů a strojních zařízení v závislosti na zpracovávaných surovinách, polotovarech, charakteru a stavu terénu apod.;

-     řídili, sledovali a kontrolovali chod a pracovní režim strojů a strojních zařízení podle údajů měřicích, kontrolních a signalizačních přístrojů a zařízení, podle výsledků provedených zkoušek apod. a udržovali předepsané technologické podmínky vykonávaných technologických operací a procesů;

-     operativně reagovali adekvátním zásahem při výskytu havarijního stavu na změnu údajů zobrazovacích jednotek, měřicích přístrojů a signalizačních zařízení strojů či zařízení, na náhlou změnu parametrů a jakosti zpracovávaných polotovarů, výrobků apod.;

-     používali při obsluze a řízení strojů a strojních zařízení návody k jejich obsluze, servisní dokumentaci, technologické a provozní předpisy, technologická schémata apod. a získávali z nich relevantní informace;

-     vedli předepsanou dokumentaci o provozu a využití strojů a zařízení, o průběhu a parametrech vykonávaného technologického procesu, výkonu apod.;

-     pracovali se strojírenskými (popř. stavebními) výkresy, schématy, normami, s technologickou a další technickou dokumentací, a to jak v konvenční, tak i v elektronické podobě;

-     dodržovali při obsluze a provozu stroje či zařízení příslušné bezpečnostní a požární předpisy, ekonomická a ekologická hlediska.

b)      Zabezpečovat provozuschopnost obsluhovaných strojů a strojních zařízení, výrobních linek apod., používaných při vykonávání technologických operací při těžbě, úpravě a zpracovávání surovin a produktů, v energetických výrobnách, při výrobě různých polotovarů a výrobků, při zemních a stavebních pracích apod., tzn. aby absolventi:

-     čistili, mazali a ošetřovali stroje a strojní zařízení, prováděli jejich běžnou údržbu, vyměňovali a doplňovali provozní hmoty;

-     kontrolovali technický stav strojů a zařízení;

-     odstraňovali drobné závady strojů a zařízení;

-     používali potřebné nástroje, nářadí, měřidla aj. pomůcky potřebné k obsluze, kontrole stavu strojů a zařízení, jejich běžné údržbě a drobným opravám a samostatně tyto pracovní pomůcky volili;

-     ošetřovali a udržovali nástroje, nářadí a další pracovní pomůcky, používané při výše jmenovaných činnostech, popř. prováděli jejich úpravy;

-     vedli předepsanou dokumentaci o technickém stavu strojů a zařízení, o závadách a poruchách vzniklých při jejich provozu, o provedených opravách apod.;

-     zaznamenali podle provozního předpisu údaje o chodu strojního zařízení, spotřebě energií, doplňování provozních hmot, provedených úkonech běžné údržby apod.;

-     sepsali s použitím provozních záznamů při předání stroje či zařízení do opravy údaje, relevantní pro činnost stroje či zařízení v období mezi opravami (doba provozu, provozní podmínky, výkon, vyskytnuvší se závady a způsob jejich odstranění apod.);

-     zkontrolovali úplnost stroje či zařízení a jeho příslušenství a vyhotovili protokol o předání stroje do opravy;

-     po instalaci nového stroje či zařízení (popř. po provedené opravě) provedli provozní zkoušku (popř. byli jí přítomni), zkontrolovali, popř. změřili jeho výkonové parametry v různých pracovních režimech;

-     vyhotovili protokol o předání stroje či zařízení do provozu.

c)      Ověřovat stav, parametry a jakost surovin, polotovarů, terénu apod. před technologickým procesem a v jeho průběhu, kontrolovat stav, parametry, jakost apod. výstupů prováděného technologického procesu, tzn. aby absolventi:

-     provedli předepsanou zkoušku, měření apod. nebo orientační posouzení kvality vstupních surovin, polotovarů před zpracováním, výchozího stavu objektů apod.;

-     provedli předepsanou zkoušku zpracovávaných surovin, polotovarů apod. během technologického procesu jejich zpracovávání;

-     analyzovali a vyhodnotili vliv provozních parametrů, technologických podmínek apod. prováděných pracovních operací na jakost jejich výsledku;

-     rozpoznali možnou příčinu (chybný postup či nevhodné podmínky prováděné pracovní operace, nekvalitní vstupní suroviny, chybné provedení předchozích operací apod.) nekvalitního výsledku prováděného technologického procesu nebo pracovní operace;

-     odebírali vzorky polotovarů, výrobků apod. během prováděného technologického procesu a po jeho dokončení a předávali je ke kontrole parametrů a jakosti;

-     provedli předepsanou zkoušku zpracovaných polotovarů, výrobků, konečného stavu objektů apod. po uskutečněném zpracování.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi jsou připraveni především řídit, seřizovat, obsluhovat a ošetřovat stroje a strojní zařízení, provádět jejich běžnou údržbu a drobné opravy. S těmito kompetencemi souvisí i vykonávání pracovních činností vyskytujících se např. při kontrole jakosti surovin a výrobků, při vedení záznamů o provozu strojů a zařízení apod.

Stroje a strojní zařízení se ovšem vyskytují v mnoha odvětvích hospodářství; např. v energetických výrobnách, v těžebním průmyslu, v úpravnách surovin, úpravnách vody a čistírnách odpadních vod; používají se při zemních pracích, terénních úpravách, stavbách budov a komunikací, při průmyslové výrobě nejrůznějších polotovarů a výrobků apod. Mají velmi rozdílný charakter, mohou mít podobu jak jednotlivých strojů, tak např. výrobních linek či celých technologických komplexů a také mají různý stupeň automatizace.

Je tedy pochopitelné, že školní vzdělávací programy zpracované podle tohoto RVP se budou v jednotlivostech lišit v závislosti na svém specifickém směrování. Tento RVP proto vytyčuje společný strojírenský základ přípravy; kromě něj pak poskytuje tvůrcům ŠVP prostor, nezbytný pro jeho směrování.

Absolventi vzdělávacích programů konstruovaných na základě tohoto RVP se proto (v závislosti na konstrukci obsahu jednotlivých ŠVP, využití disponibilních hodin apod.) mohou uplatňovat při výkonu povolání strojník na jeho různých typových pozicích, kterými mohou být např.: obsluha energetických zařízení v elektrárnách, obsluha energetických zařízení v teplárnách, obsluha strojů a zařízení na povrchu dolu, strojník těžních strojů, řidič (důlního) velkostroje, strojník úpraven vod, strojník čistíren odpadních vod, strojník čerpacích a přečerpávacích stanic, obsluha zařízení kafilérie, obsluha stavebních strojů, obsluha dřevařských strojů a zařízení, výrobce dřevařských polotovarů, obsluha zařízení na výrobu skleněných vláken, obsluha zařízení na výrobu stavebních hmot a další.

Pro uplatnění absolventů v některých z uvedených typových pozic je nezbytné získání specifických oprávnění (např. k řízení konkrétního druhu stavebního stroje). V omezené míře mohou takováto oprávnění získávat žáci již v průběhu přípravy, další oprávnění pak mohou získat po vykonání příslušné zkoušky až po ukončení přípravy; v každém případě však budou využívat dovedností, které si osvojili v oboru vzdělání a navazovat na ně.


Zpět