Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

23-65-H/02 Lodník

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Obsluhovat a řídit stroje a strojní zařízení plavidel, tzn. aby absolventi:

-     řídili a obsluhovali stroje a strojní zařízení plavidel;

-     nastavovali předepsané pracovní podmínky a parametry strojů a strojních zařízení plavidel v závislosti na provozních podmínkách;

-     vyhodnocovali, správně interpretovali a využívali údaje na měřicích, kontrolních a signalizačních přístrojích plavidel;

-     zasahovali operativně a přiměřeně do řízení strojů a strojních zařízení plavidel;

-     používali při práci technickou a servisní dokumentaci;

-     dodržovali provozní, bezpečnostní a požární předpisy, ekonomická a ekologická hlediska.

b)      Opravovat a udržovat stroje a strojní zařízení plavidel, tzn. aby absolventi:

-     kontrolovali technický stav strojů a zařízení plavidel;

-     rozpoznávali poruchy v provozu technického zařízení plavidel, závady správně vyhodnocovali a prováděli odpovídající opatření k nápravě;

-     opravovali a odstraňovali drobné závady strojů a zařízení plavidel;

-     ošetřovali stroje a strojní zařízení plavidel, prováděli jejich běžnou údržbu, vyměňovali a doplňovali provozní látky a doplňovali pohonné hmoty;

-     používali při práci vhodné nástroje, nářadí, měřidla a pomůcky;

-     ošetřovali a udržovali nástroje, nářadí a pracovní pomůcky používané při práci;

-     rozlišovali charakterické konstrukční znaky vnitrozemských plavidel, znali základní vlastnosti a možnosti typického využití těchto plavidel;

-     vedli předepsanou dokumentaci a dodržovali provozní předpisy plavidel.

c)      Vykonávat činnosti lodníka a pod dohledem kapitána obsluhovat kormidla plavidel, tzn. aby absolventi:

-     odvazovali, vyvazovali a zabezpečovali plavidla v přístavištích, manipulovali s kotvou, manévrovali s plavidly do požadovaných pozic, vykonávali práce v průběhu řazení a vytváření sestav plavidel;

-     obsluhovali pod dohledem kapitána kormidla plavidel (při zachování odpovědnosti kapitána za vedení plavidla) a využívali k navigaci pomocné prostředky nebo spolupracovali při jejich ovládání a použití;

-     využívali poznatky z oblasti plavebního zeměpisu a předpisů upravujících provoz na vnitrozemských vodních cestách;

-     rozpoznávali a správně vyhodnocovali dopravní značení na vodních cestách; včetně světelných a zvukových signálů používaných v lodní dopravě;

-     dbali na správný postup prací při nakládce a vykládce plavidel a dodržovali příslušné bezpečnostní předpisy platné při přepravě nákladů a osob;

-     zasahovali odpovídajícím způsobem při mimořádných situacích, haváriích a provozních poruchách, zabraňovali škodám na životech a majetku.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi naleznou uplatnění v lodní dopravě při výkonu povolání lodník nebo lodní strojník. Získané kompetence umožní absolventům uplatnění při obsluze a opravách lodních strojů a mechanizmů, při ovládání plavidel a manipulaci s nimi a při bezpečné přepravě nákladů a osob plavidly.


Zpět