Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
23-65-H/02 Lodník
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- řídili a obsluhovali stroje a strojní zařízení plavidel;
- nastavovali předepsané pracovní podmínky a parametry strojů a strojních zařízení plavidel v závislosti na provozních podmínkách;
- vyhodnocovali, správně interpretovali a využívali údaje na měřicích, kontrolních a signalizačních přístrojích plavidel;
- zasahovali operativně a přiměřeně do řízení strojů a strojních zařízení plavidel;
- používali při práci technickou a servisní dokumentaci;
- dodržovali provozní, bezpečnostní a požární předpisy, ekonomická a ekologická hlediska.
- kontrolovali technický stav strojů a zařízení plavidel;
- rozpoznávali poruchy v provozu technického zařízení plavidel, závady správně vyhodnocovali a prováděli odpovídající opatření k nápravě;
- opravovali a odstraňovali drobné závady strojů a zařízení plavidel;
- ošetřovali stroje a strojní zařízení plavidel, prováděli jejich běžnou údržbu, vyměňovali a doplňovali provozní látky a doplňovali pohonné hmoty;
- používali při práci vhodné nástroje, nářadí, měřidla a pomůcky;
- ošetřovali a udržovali nástroje, nářadí a pracovní pomůcky používané při práci;
- rozlišovali charakterické konstrukční znaky vnitrozemských plavidel, znali základní vlastnosti a možnosti typického využití těchto plavidel;
- vedli předepsanou dokumentaci a dodržovali provozní předpisy plavidel.
- odvazovali, vyvazovali a zabezpečovali plavidla v přístavištích, manipulovali s kotvou, manévrovali s plavidly do požadovaných pozic, vykonávali práce v průběhu řazení a vytváření sestav plavidel;
- obsluhovali pod dohledem kapitána kormidla plavidel (při zachování odpovědnosti kapitána za vedení plavidla) a využívali k navigaci pomocné prostředky nebo spolupracovali při jejich ovládání a použití;
- využívali poznatky z oblasti plavebního zeměpisu a předpisů upravujících provoz na vnitrozemských vodních cestách;
- rozpoznávali a správně vyhodnocovali dopravní značení na vodních cestách; včetně světelných a zvukových signálů používaných v lodní dopravě;
- dbali na správný postup prací při nakládce a vykládce plavidel a dodržovali příslušné bezpečnostní předpisy platné při přepravě nákladů a osob;
- zasahovali odpovídajícím způsobem při mimořádných situacích, haváriích a provozních poruchách, zabraňovali škodám na životech a majetku.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi naleznou uplatnění v lodní dopravě při výkonu povolání lodník nebo lodní strojník. Získané kompetence umožní absolventům uplatnění při obsluze a opravách lodních strojů a mechanizmů, při ovládání plavidel a manipulaci s nimi a při bezpečné přepravě nákladů a osob plavidly.