Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

23-69-H/01 Puškař

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zhotovovat či dohotovovat součástky sportovních a loveckých střelných zbraní, tzn. aby absolventi:

-     získávali z technické dokumentace údaje pro jejich výrobu;

-     prováděli pomocné výpočty rozměrů, technologických podmínek, spotřeby materiálu apod.;

-     vyhotovovali náčrty součástí podle jejich vzorku apod.;

-     volili pracovní postupy při práci s ručním nářadím a nástroji používanými při ručním zpracování technických materiálů;

-     rozlišovali technické materiály, při jejich zpracování a používání zohledňovali jejich vlastnosti;

-     volili, používali a ošetřovali nástroje, nářadí, měřidla a další pracovní pomůcky;

-     volili a používali pomocné materiály a hmoty; respektovali přitom bezpečnostní, hygienická a ekologická hlediska;

-     proměřovali a orýsovávali součásti;

-     ručně obráběli a zpracovávali kovové materiály;

-     obráběli a zpracovávali dřevo aj. nekovové materiály;

-     upínali bez poškození obráběné součásti a nástroje;

-     upravovali strojním obráběním tvar a rozměry součástí;

-     seřizovali a obsluhovali stroje a zařízení, ošetřovali je, prováděli jejich běžnou údržbu, popř. drobné opravy;

-     upravovali povrch součástí mechanickými a chemickými postupy (broušením, leštěním, kartáčováním, černěním aj.);

-     měřili a kontrolovali rozměry, tvar, vzájemnou polohu ploch, jakost povrchu součástí a prováděli vizuální kontrolu vad materiálu a vlastností nezbytných pro jejich funkci.

b)      Sestavovat sportovní a lovecké střelné zbraně, tzn. aby absolventi:

-     četli výkresy sestavení, montážní výkresy a další dokumentaci sportovních a loveckých střelných zbraní, jejich částí a systémů;

-     rozlišovali součásti sportovních a loveckých střelných zbraní a používali pro jejich označení příslušné normy a správné názvosloví;

-     volili postup montáže součástí do celků a potřebné nástroje, nářadí, přípravky, měřidla a další pracovní pomůcky;

-     upravovali montážní nářadí a pomůcky;

-     dohotovovali po strojním obrábění součásti zbraní, slícovávali je, připravovali ke spojování do celků a spojovali je;

-     sestavovali zbraně, montovali jejich příslušenství, prováděli seřízení a justáž jejich mechanizmů a miřidel;

-     měřili vlastnosti zbraní, prováděli jejich funkční, technologické, balistické a další speciální zkoušky (tormentace), používali k tomu měřidla, měřicí a diagnostické přístroje, prostředky a pomůcky.

c)      Opravovat a seřizovat sportovní a lovecké střelné zbraně, tzn. aby absolventi:

-     získávali ze servisní dokumentace zbraní údaje potřebné pro jejich servis a opravy, respektovali ustanovení zákona o zbraních a střelivu;

-     volili způsob diagnostiky technického stavu a závad zbraní, používali adekvátní diagnostické přístroje a prostředky;

-     diagnostikovali technický stav a běžné závady zbraní, tyto závady lokalizovali a odstraňovali;

-     prováděli údržbu, servis a kontrolu zbraní a jejich příslušenství, upravovali a přizpůsobovali je při respektování ustanovení o zbraních a střelivu podle požadavků zákazníků;

-     prováděli úřední znehodnocování zbraní, respektovali příslušnou legislativu.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi naleznou uplatnění v povolání puškař v pozici puškař, popř. dělmistr. Jsou připraveni sestavovat, seřizovat, ošetřovat, opravovat, zkoušet a revidovat sportovní a lovecké střelné zbraně a jejich příslušenství, vyrábět, dokončovat a upravovat jejich součásti. Vzhledem k dovednostem přesné nástrojařské práce se rovněž mohou uplatnit v jakékoli přesné strojírenské výrobě.


Zpět