Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
23-69-H/01 Puškař
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- získávali z technické dokumentace údaje pro jejich výrobu;
- prováděli pomocné výpočty rozměrů, technologických podmínek, spotřeby materiálu apod.;
- vyhotovovali náčrty součástí podle jejich vzorku apod.;
- volili pracovní postupy při práci s ručním nářadím a nástroji používanými při ručním zpracování technických materiálů;
- rozlišovali technické materiály, při jejich zpracování a používání zohledňovali jejich vlastnosti;
- volili, používali a ošetřovali nástroje, nářadí, měřidla a další pracovní pomůcky;
- volili a používali pomocné materiály a hmoty; respektovali přitom bezpečnostní, hygienická a ekologická hlediska;
- proměřovali a orýsovávali součásti;
- ručně obráběli a zpracovávali kovové materiály;
- obráběli a zpracovávali dřevo aj. nekovové materiály;
- upínali bez poškození obráběné součásti a nástroje;
- upravovali strojním obráběním tvar a rozměry součástí;
- seřizovali a obsluhovali stroje a zařízení, ošetřovali je, prováděli jejich běžnou údržbu, popř. drobné opravy;
- upravovali povrch součástí mechanickými a chemickými postupy (broušením, leštěním, kartáčováním, černěním aj.);
- měřili a kontrolovali rozměry, tvar, vzájemnou polohu ploch, jakost povrchu součástí a prováděli vizuální kontrolu vad materiálu a vlastností nezbytných pro jejich funkci.
- četli výkresy sestavení, montážní výkresy a další dokumentaci sportovních a loveckých střelných zbraní, jejich částí a systémů;
- rozlišovali součásti sportovních a loveckých střelných zbraní a používali pro jejich označení příslušné normy a správné názvosloví;
- volili postup montáže součástí do celků a potřebné nástroje, nářadí, přípravky, měřidla a další pracovní pomůcky;
- upravovali montážní nářadí a pomůcky;
- dohotovovali po strojním obrábění součásti zbraní, slícovávali je, připravovali ke spojování do celků a spojovali je;
- sestavovali zbraně, montovali jejich příslušenství, prováděli seřízení a justáž jejich mechanizmů a miřidel;
- měřili vlastnosti zbraní, prováděli jejich funkční, technologické, balistické a další speciální zkoušky (tormentace), používali k tomu měřidla, měřicí a diagnostické přístroje, prostředky a pomůcky.
- získávali ze servisní dokumentace zbraní údaje potřebné pro jejich servis a opravy, respektovali ustanovení zákona o zbraních a střelivu;
- volili způsob diagnostiky technického stavu a závad zbraní, používali adekvátní diagnostické přístroje a prostředky;
- diagnostikovali technický stav a běžné závady zbraní, tyto závady lokalizovali a odstraňovali;
- prováděli údržbu, servis a kontrolu zbraní a jejich příslušenství, upravovali a přizpůsobovali je při respektování ustanovení o zbraních a střelivu podle požadavků zákazníků;
- prováděli úřední znehodnocování zbraní, respektovali příslušnou legislativu.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi naleznou uplatnění v povolání puškař v pozici puškař, popř. dělmistr. Jsou připraveni sestavovat, seřizovat, ošetřovat, opravovat, zkoušet a revidovat sportovní a lovecké střelné zbraně a jejich příslušenství, vyrábět, dokončovat a upravovat jejich součásti. Vzhledem k dovednostem přesné nástrojařské práce se rovněž mohou uplatnit v jakékoli přesné strojírenské výrobě.