Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

23-69-L/51 Technik - puškař

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).

a)      Kompetence k celoživotnímu učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně se věnovat učení a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni úspěšně budovat svoji profesní kariéru a byli připraveni zvládat podnikatelské činnosti

c)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni rozvíjet svoji osobnost, udržovat vhodné mezilidské vztahy a dbát o své zdraví

d)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi efektivně pracovali s prostředky ICT a s informacemi

e)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně nebo v týmu řešit pracovní i jiné problémy

f)       Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni souvisle se vyjadřovat v písemné i ústní formě a volit komunikační strategie a prostředky adekvátně situaci

g)      Matematická a finanční gramotnost: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni používat matematické myšlení za účelem funkčního zvládání různých situací

h)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi žili v souladu s hodnotami a principy humanity, demokracie a udržitelného rozvoje a uznávali kulturní hodnoty

Odborné kompetence

a)      Navrhovat a konstruovat součásti a mechanizmy zbraní, tzn. aby absolventi:

-     navrhovali základní druhy spojů a volili spojovací součásti, navrhovali a dimenzovali součásti a mechanizmy zbraní;

-     volili pro součásti a mechanizmy zbraní vhodné materiály, druhy polotovarů, druhy a rozměry předvýrobků; u kovových materiálů předepisovali jejich tepelné zpracování, povrchovou úpravu apod.;

-     vytvářeli výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata aj. produkty grafické technické komunikace;

-     zpracovávali k výkresům součástí a sestavení další navazující konstrukční dokumentaci;

-     uplatňovali zásady technické normalizace a standardizace, využívali při řešení technických úloh normy, strojnické tabulky aj. zdroje informací.

b)      Navrhovat pro výrobu zbraní způsoby, technická zařízení, nářadí, nástroje, výrobní pomůcky a technologické podmínky, tzn. aby absolventi:

-     navrhovali technologické postupy hotovení jednodušších součástí a postupy montáže;

-     vytvářeli popisy jednotlivých technologických operací pro výrobu nesložitých součástí;

-     určovali stroje, zařízení, komunální nástroje, nářadí, měřidla a další výrobní pomůcky pro uskutečnění jednotlivých technologických operací;

-     stanovovali technologické podmínky pro operace obrábění, tváření, tepelného zpracování apod.;

-     určovali pomocné a provozní materiály a hmoty, potřebné k uskutečnění předepsaných technologických operací;

-     navrhovali způsoby a podmínky kontroly jakosti součástí;

-     podíleli se na vytváření technologické a servisní dokumentace zbraní.

c)      Sestavovat sportovní a lovecké střelné zbraně, tzn. aby absolventi:

-     četli výkresy sestavení, montážní výkresy a další dokumentaci sportovních a loveckých střelných zbraní, jejich částí a systémů;

-     rozlišovali součásti sportovních a loveckých střelných zbraní a používali pro jejich označení příslušné normy a správné názvosloví;

-     volili postup montáže součástí do celků a potřebné nástroje, nářadí, přípravky, měřidla a další pracovní pomůcky;

-     sestavovali zbraně, montovali jejich příslušenství, prováděli seřízení a justáž jejich mechanizmů a miřidel;

-     měřili vlastnosti zbraní, prováděli jejich funkční, technologické, balistické a další speciální zkoušky (tormentace), používali k tomu měřidla, měřicí a diagnostické přístroje, prostředky a pomůcky.

d)      Opravovat a seřizovat sportovní a lovecké střelné zbraně, tzn. aby absolventi:

-     získávali ze servisní dokumentace zbraní údaje potřebné pro jejich servis a opravy, respektovali ustanovení zákona o zbraních a střelivu;

-     volili způsob diagnostiky technického stavu a závad zbraní, používali adekvátní diagnostické přístroje a prostředky;

-     diagnostikovali technický stav a běžné závady zbraní, tyto závady lokalizovali a odstraňovali;

-     prováděli údržbu, servis a kontrolu zbraní a jejich příslušenství, upravovali a přizpůsobovali je při respektování zákona o zbraních a střelivu podle požadavků zákazníků;

-     prováděli úřední znehodnocování zbraní, respektovali příslušnou legislativu.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi naleznou uplatnění v povolání strojírenský technik (v pozicích např. strojírenský technik mistr, strojírenský technik technolog, strojírenský technik konstruktér, strojírenský technik technické kontroly, zkušební technik) při technické přípravě výroby, výrobě, kontrole a zkouškách zbraní, popř. jako techničtí pracovníci v orgánech státní správy, armády, policie, bezpečnostních agentur apod.

Absolventi mohou nalézt uplatnění také v povolání puškař v pozici puškař, popř. dělmistr. Jsou připraveni sestavovat, seřizovat, ošetřovat, opravovat, zkoušet a revidovat střelné zbraně a jejich příslušenství, vyrábět, dokončovat a upravovat jejich součásti. Vzhledem k dovednostem přesné nástrojařské práce se rovněž mohou uplatnit v jakékoli přesné strojírenské výrobě.


Zpět