Vzdělávací program: 26-41-N/01 Elektrotechnika - mechatronické systémy
Obor vzdělání: 26-41-N/.. Elektrotechnika
Škola: Střední škola, Centrum odborné přípravy, Budějovická 421, Sezimovo Ústí
Profil absolventa
Absolvent vzdělávacího programu VOŠ Elektrotechnika získá znalosti v interdisciplinární problematice mechatronických systémů. Těžiště jeho odborných vědomostí a dovedností je v oblastech elektroniky, strojírenství a komplexní automatizace.
Charakteristickým rysem absolventa je schopnost samostatné práce v náročných pracovních pozicích vymezených příslušnými obory činností, spojených s uvědomělým a účinným využíváním moderních technických zařízení včetně informační a komunikační techniky.
Student v průběhu studia absolvuje povinné moduly, má možnost vybírat z nabídky povinně volitelných a volitelných modulů a dotvářet si tak svůj individuální studijní profil. V oblasti profesních kompetencí získá absolvent po ukončení studia a úspěšném složení absolutoria takové odborné vědomosti, dovednosti a postoje, které mu umožní kvalifikovaně se uplatnit ve svém povolání.
Ø Absolvent navrhuje stroje, zařízení, prvky a komponenty do výrobního i nevýrobního systému. Proto je absolvent připravován tak, aby:
· aplikoval znalosti nových pamětí, programovatelných logických polí, procesorů a mikropočítačů a využíval číslicové obvody při automatizovaném návrhu výroby obvodů na deskách plošných spojů;
· využíval moderní CAD technologie k navrhování mechanizmů tekutinových (obvody elektrohydraulické a elektropneumatické), včetně ovládacích logických obvodů (reléová logika nebo PLC);
· uměl vytipovat stroje, zařízení, prvky a komponenty systému požadovaných funkcí a vlastností;
· navrhoval sestavu systému včetně programového zabezpečení, podílel se na objednání a převzetí prvků systému od dodavatelů.
Ø Absolvent obsluhuje a udržuje v provozu výrobní či nevýrobní systémy. Proto je připravován tak, aby:
· zajišťoval připojení systému na zdroje energie;
· oživoval funkce jednotlivých prvků systému;
· ovládal problematiku robotiky;
· používal moderní CNC techniku, digitální pohony;
· optimalizoval činnost systému, prováděl kontrolu parametrů a zajišťoval případné doladění parametrů;
· provozoval systém, stanovoval zásady jeho bezpečné, produktivní a kvalitní činnosti;
· zaškoloval obslužný personál.
Ø Absolvent diagnostikuje provozní stavy a závady stroje nebo zařízení, navrhuje potřebná nápravná opatření. Proto je připravován tak, aby:
· vyhodnocoval v rámci technické diagnostiky kvalitu činnosti strojů, zařízení nebo prvků;
· prováděl strojírenská měření, měření parametrů elektrotechnických prvků a obvodů, samostatně používal měřicí přístroje v rozsahu potřebném pro kontrolu a vyhledávání závad na výrobních a nevýrobních systémech;
· používal moderní metody technické diagnostiky a postupy preventivní údržby;
· využíval poznatky z oborů statiky, kinematiky a dynamiky tuhých těles a oboru mechaniky tekutin – hydrostatiky a hydrodynamiky a statiky plynů a proudění vzdušin;
· vyhodnocoval naměřené hodnoty s využitím výpočetní techniky a moderních analytických metod, výsledky aplikoval;
· využíval diagnostické funkce strojů a zařízení, navrhoval způsob diagnostiky činnosti soustavy;
· analyzoval zdroj a příčinu poruchy systému a navrhoval způsob jejího odstranění
· řídil servisní činnost firmy.
Ø Absolvent řeší úlohy z oblasti řízení a regulace. Proto je připravován tak, aby:
· znal principy automatického řízení a regulace řízených systémů;
· navrhoval senzory a akční členy vhodné pro řešení úlohy;
· navrhoval a optimalizoval řídicí systém, jeho parametry a konfiguraci;
· propojoval senzory i akční členy s vybraným řídicím systémem;
· sestavoval algoritmus řízení, jeho přepis do vhodného programovacího jazyka, program odlaďoval a uváděl systém do provozu;
· sestavoval a vypracoval technickou dokumentaci včetně návodu k obsluze řídicího systému.
Ø Absolvent vede pracovní tým složený z odborníků různých profesí a ustavený ke splnění úkolů v oblasti projekce nebo výroby. Proto je připravován tak, aby:
Ø Absolvent je schopen založit malou a střední firmu a samostatně podnikat. Proto je absolvent připravován tak, aby:
· znal a dokázal aplikovat zákony a normy související se založením a vedením malé a střední firmy;
· orientoval se v ekonomických otázkách, které jsou potřebné u malé a střední firmy řešit;
· uměl zpracovat a profesně správně využívat základní ekonomickou a odbornou dokumentaci věcně i formálně;
V oblasti Informačních a komunikačních technologií bude absolvent připravován tak, aby:
· získal dovednosti potřebné pro publikování odborných prací v podobě textových dokumentů, grafických prezentací a internetových stránek;
· využíval počítačovou techniku a vhodné softwarové vybavení za účelem programování offline, vizualizace jednotlivých automatizačních úloh a komunikace s nadřazenými systémy;
· dovedl využívat možnosti osobních počítačů k zefektivnění potřebných výpočetních postupů s možností návrhu vlastních aplikací pro řešení konkrétních úloh.
V jazykových a komunikativních dovednostech ve vybraném světovém jazyce (AJ, NJ) bude absolvent připravován tak, aby:
· ovládal běžnou i odbornou komunikaci na úrovni náročnějších odborných projektů;
· uměl pracovat s různými úrovněmi informací v cizojazyčné verzi.
Předchozí průprava (střední odborná škola) a na to navazující komplexní vzdělání VOŠ zajistí absolventům kvalifikaci odpovídající požadavkům na odbornou zdatnost a profesní odbornost náročných technických profesí i ideální připravenost ke studiu ve vysokoškolském magisterském studiu technického směru.
V rámci zajištění transparentnosti a srovnatelnosti výstupů vychází vzdělávací program především z kvalifikačních požadavků povolání stanovených ve sféře výkonu práce. Jako nástroj je využit výstup projektu MPSV „Integrovaný systém typových pozic“, dále jen ISTP. Pro jednotné definování typických pracovních činností a pracovních pozic jsou využity příslušné profesní profily, které odpovídají nejen odborným, ale také požadovaným stupňům vzdělání – tedy minimálně vyššímu odbornému vzdělání zaměstnance. Jako příklady jsou uváděny pozice podle ISTP MPSV ČR (http://ktp.istp.cz/charlie/expert2/act/overvw.act).
Absolvent se může uplatnit především v povoláních oborů elektrotechnických činností, strojírenských činností, informačních technologií, obchodu, managementu i administrativních a správních činností v následujících oborech činnosti a pracovních pozicích:
Obor elektrotechnických činností:
Obor strojírenských činností:
Obor obchodu:
Technický servisní poradce v obchodě
Odbytový agent (odbytář, prodejce)
Obor managementu:
Vedoucí pracovník odbytových útvarů /vč.průzkumu trhu/
Vedoucí pracovník zásobovacích útvarů
Obor správních činností:
Metrolog