Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 26-41-N/01 Elektrotechnika - mechatronické systémy


Obor vzdělání: 26-41-N/.. Elektrotechnika


Škola: Střední škola, Centrum odborné přípravy, Budějovická 421, Sezimovo Ústí



Profil absolventa


Absolvent vzdělávacího programu VOŠ Elektrotechnika získá znalosti v interdisciplinární problematice mechatronických systémů. Těžiště jeho odborných vědomostí a dovedností je v oblastech elektroniky, strojírenství a komplexní automatizace.

Charakteristickým rysem absolventa je schopnost samostatné práce v náročných pracovních pozicích vymezených příslušnými obory činností, spojených s uvědomělým a účinným využíváním moderních technických zařízení včetně informační a komunikační techniky.


Výsledky vzdělávání

Student v průběhu studia absolvuje povinné moduly, má možnost  vybírat z nabídky povinně volitelných a volitelných modulů a dotvářet si tak svůj individuální studijní profil. V  oblasti profesních kompetencí získá absolvent po ukončení studia a úspěšném složení absolutoria takové odborné vědomosti, dovednosti a postoje, které mu umožní kvalifikovaně se uplatnit ve svém povolání.


Ø      Absolvent navrhuje stroje, zařízení, prvky a komponenty do výrobního i nevýrobního systému. Proto je absolvent připravován tak, aby:

·      ovládal odbornou terminologii svého oboru, pracoval s technickými informacemi, aktivně používal příslušné technické normy a doporučení, pracoval s cizojazyčnou literaturou;

·      četl a zpracovával technické výkresy strojírenského a elektrotechnického charakteru, schémata pneumatických (elektropneumatických), hydraulických (elektrohydraulických), elektrických a elektronických zařízení;

·      aplikoval poznatky o moderních technických materiálech, používaných strojích a zařízeních, vybíral je s využitím moderních informačních zdrojů, dovedl porovnávat jejich parametry a byl seznámen s jejich technickou úrovní ve vztahu k jednotlivým výrobcům;

·      využíval parametrické a adaptivní modelování i vytváření modelů pomocí NURBS geometrie pro potřeby inverzního inženýrství;

·      aplikoval znalosti nových pamětí, programovatelných logických polí, procesorů a mikropočítačů a využíval číslicové obvody při automatizovaném návrhu výroby obvodů na deskách plošných spojů;

·      využíval moderní CAD technologie k navrhování mechanizmů tekutinových (obvody elektrohydraulické a elektropneumatické), včetně ovládacích logických obvodů (reléová logika nebo PLC);

·      uměl vytipovat stroje, zařízení, prvky a komponenty systému požadovaných funkcí a vlastností;

·      analyzoval potřebné operace a kroky, včetně vzájemných vazeb systému, který zabezpečuje zhotovení požadovaného výrobku nebo realizaci cílové funkce;

·      navrhoval sestavu systému včetně programového zabezpečení, podílel se na objednání a  převzetí prvků systému od dodavatelů.


Ø      Absolvent obsluhuje a udržuje v provozu výrobní či nevýrobní systémy. Proto je připravován tak, aby:

·      zajišťoval připojení systému na zdroje energie;

·      oživoval funkce jednotlivých prvků systému;

·      ovládal problematiku robotiky;

·      používal moderní CNC techniku, digitální pohony;

·      optimalizoval činnost systému, prováděl kontrolu parametrů a zajišťoval případné doladění parametrů;

·      provozoval systém, stanovoval zásady jeho bezpečné, produktivní a kvalitní činnosti;

·      zaškoloval obslužný personál.


Ø      Absolvent diagnostikuje provozní stavy a závady stroje nebo zařízení, navrhuje potřebná nápravná opatření. Proto je připravován tak, aby:

·      vyhodnocoval v rámci technické diagnostiky kvalitu činnosti strojů, zařízení nebo prvků;

·      prováděl strojírenská měření, měření parametrů elektrotechnických prvků a obvodů, samostatně používal měřicí přístroje v rozsahu potřebném pro kontrolu a vyhledávání závad na výrobních a nevýrobních systémech;

·      používal moderní metody technické diagnostiky a postupy preventivní údržby;

·      využíval poznatky z oborů  statiky, kinematiky a dynamiky tuhých těles a oboru mechaniky tekutin – hydrostatiky a hydrodynamiky a statiky plynů a proudění vzdušin;

·      vyhodnocoval naměřené hodnoty s využitím výpočetní techniky a moderních analytických metod, výsledky aplikoval;

·      využíval diagnostické funkce strojů a zařízení, navrhoval způsob diagnostiky činnosti soustavy;

·      analyzoval zdroj a příčinu poruchy systému a navrhoval způsob jejího odstranění

·      řídil servisní činnost firmy.


Ø      Absolvent řeší úlohy z oblasti řízení a regulace. Proto je připravován tak, aby:

·      znal principy automatického řízení a regulace řízených systémů;

·      navrhoval senzory a akční členy vhodné pro řešení úlohy;

·      navrhoval a optimalizoval řídicí systém, jeho parametry a konfiguraci;

·      propojoval senzory i akční členy s vybraným řídicím systémem;

·      sestavoval algoritmus řízení, jeho přepis do vhodného programovacího jazyka, program odlaďoval a uváděl systém do provozu;

·      sestavoval a vypracoval technickou dokumentaci včetně návodu k obsluze řídicího systému.


Ø      Absolvent vede pracovní tým složený z odborníků různých profesí a ustavený ke splnění úkolů v oblasti projekce nebo výroby. Proto je připravován tak, aby:

  • řídil a koordinoval činnosti operátorů mechatronických systémů;
  • kvalifikovaně komunikoval a spolupracoval s podřízenými pracovníky a dalšími odborníky, byl schopen odborné komunikace v cizím jazyce;
  • uvědomoval si odpovědnost za výsledky své práce, byl schopen dodržovat předepsané pracovní postupy, BOZP při práci, technologickou a pracovní kázeň a působit v tomto směru na své spolupracovníky a podřízené.


Ø      Absolvent je schopen založit malou a střední firmu a samostatně podnikat. Proto je absolvent připravován tak, aby:

·      znal a dokázal aplikovat zákony a normy související se založením a vedením malé a střední firmy;

  • byl schopen samostatného rozhodování na úrovni středního managementu;

·      orientoval se v ekonomických otázkách, které jsou potřebné u malé a střední firmy řešit;

·      uměl zpracovat a profesně správně využívat základní ekonomickou a odbornou dokumentaci věcně i formálně;

  • prakticky využíval funkce managera, včetně základních poznatků vedení malých kolektivů s využitím společenských zásad ve vztazích mezi lidmi.


V oblasti Informačních a komunikačních technologií bude absolvent připravován tak, aby:

·      získal dovednosti potřebné pro publikování odborných prací v podobě textových dokumentů, grafických prezentací a internetových stránek;

·      využíval počítačovou techniku a vhodné softwarové vybavení za účelem programování offline, vizualizace jednotlivých automatizačních úloh a komunikace s nadřazenými systémy;

·      dovedl využívat možnosti osobních počítačů k zefektivnění potřebných výpočetních postupů s možností návrhu vlastních aplikací pro řešení konkrétních úloh.


V jazykových a komunikativních dovednostech ve vybraném světovém jazyce (AJ, NJ) bude absolvent připravován tak, aby:

·      ovládal běžnou i odbornou komunikaci na úrovni náročnějších odborných projektů;

·      uměl pracovat s různými úrovněmi informací v cizojazyčné verzi.



Uplatnění absolventa


Předchozí průprava (střední odborná škola) a na to navazující komplexní vzdělání VOŠ zajistí absolventům kvalifikaci odpovídající požadavkům na odbornou zdatnost a profesní odbornost náročných technických profesí i ideální připravenost ke studiu ve vysokoškolském magisterském studiu technického směru.


V rámci zajištění transparentnosti a srovnatelnosti výstupů vychází vzdělávací program především z kvalifikačních požadavků povolání stanovených ve sféře výkonu práce. Jako nástroj je využit výstup projektu MPSV „Integrovaný systém typových pozic“, dále jen ISTP. Pro jednotné definování typických pracovních činností  a pracovních pozic jsou využity příslušné profesní profily, které odpovídají nejen odborným, ale také požadovaným stupňům vzdělání – tedy minimálně vyššímu odbornému vzdělání zaměstnance. Jako příklady jsou uváděny pozice podle ISTP MPSV ČR (http://ktp.istp.cz/charlie/expert2/act/overvw.act).

Absolvent se může uplatnit především v povoláních oborů elektrotechnických činností, strojírenských činností, informačních technologií, obchodu, managementu i administrativních a správních činností v následujících oborech činnosti a pracovních pozicích:


Obor elektrotechnických činností:

Elektrotechnik kontrolor jakosti, laborant

Vedoucí samostatného výrobního provozu

Inženýr projektant, konstruktér elektrotechnických zařízení, systémů

Elektrotechnik pro technický rozvoj, výzkum a vývoj

Obor strojírenských činností:

Strojírenský technik pro technický rozvoj, výzkum a vývoj

Strojírenský technik kontrolor jakosti, laborant

Vedoucí samostatného výrobního provozu

Zkušební technik

Obor obchodu:

Technický servisní poradce v obchodě

Odbytový agent (odbytář, prodejce)

Obor managementu:

Vedoucí pracovník odbytových útvarů /vč.průzkumu trhu/

Vedoucí pracovník zásobovacích útvarů

Obor správních činností:

Metrolog









                                                                                              

Zpět