Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

26-45-L/51 Telekomunikace

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).

a)      Kompetence k celoživotnímu učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně se věnovat učení a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni úspěšně budovat svoji profesní kariéru a byli připraveni zvládat podnikatelské činnosti

c)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni rozvíjet svoji osobnost, udržovat vhodné mezilidské vztahy a dbát o své zdraví

d)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi efektivně pracovali s prostředky ICT a s informacemi

e)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně nebo v týmu řešit pracovní i jiné problémy

f)       Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni souvisle se vyjadřovat v písemné i ústní formě a volit komunikační strategie a prostředky adekvátně situaci

g)      Matematická a finanční gramotnost: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni používat matematické myšlení za účelem funkčního zvládání různých situací

h)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi žili v souladu s hodnotami a principy humanity, demokracie a udržitelného rozvoje a uznávali kulturní hodnoty

Odborné kompetence

a)      Provádět činnosti elektrotechnického, telekomunikačního a spojovacího charakteru, tzn. aby absolventi:

-     instalovali, nastavovali, obsluhovali a udržovali telekomunikační zařízení;

-     navrhovali, zapojovali a sestavovali jednoduché elektronické obvody;

-     vybírali součástky z katalogu elektronických součástek;

-     plánovali, sestavovali a spravovali jednoduchou datovou síť;

-     navrhovali a realizovali připojení PC nebo sítě k internetu;

-     plánovali revize a údržbu telekomunikačních prvků a zařízení a navrhovali způsob odstraňování případných závad;

-     měřili telekomunikační sítě.

b)      Uplatňovat zásady normalizace, řídit se platnými technickými normami a graficky komunikovat, tzn. aby absolventi:

-     využívali při řešení elektrotechnických a telekomunikačních úloh normy a další zdroje informací;

-     uplatňovali zásady technické normalizace a standardizace při tvorbě technické dokumentace;

-     četli a vytvářeli elektrotechnická schémata a jiné produkty grafické technické komunikace používané v telekomunikacích;

-     četli a tvořili jednoduché výkresy součástí a sestavení a používali stavební výkresy.

c)      Měřit a aplikovat výsledky měření, tzn. aby absolventi:

-     využívali výsledků měření pro kontrolu, diagnostiku a zprovozňování telekomunikačních prvků a zařízení;

-     používali měřicí přístroje k měření parametrů a charakteristik elektrotechnických prvků a zařízení;

-     určovali parametry signálu a parametry přenosových cest;

-     analyzovali a vyhodnocovali výsledky uskutečněných měření a přehledně o nich zpracovávali záznamy;

-     prováděli elektrotechnické výpočty.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolventi vzdělávacích programů konstruovaných na základě tohoto RVP se mohou uplatnit především při:

-      montáži, demontáži a zkoušení telekomunikačních zařízení;

-      oživování a provozní údržbě telekomunikačních zařízení;

-      výrobě, montáži a opravách radiokomunikačních zařízení;

-      zabezpečování technického provozu telekomunikačních a datových sítí;

-      zajišťování telekomunikačních služeb;

-      návrhu, stavbě a správě počítačových sítí.

Možnými uplatněními absolventů jsou technik radiokomunikací, technik přenosových zařízení, technik telekomunikačních služeb, technik radiokomunikačních zařízení, technik spojovacích zařízení, technik počítačových sítí, technik výpočetní techniky, dispečer telekomunikačního provozu, kontrolor telekomunikačních zařízení aj.


Zpět