Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
26-59-H/01 Spojový mechanik
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- rozuměli technickým principům vzniku elektrických signálů a jejich přenosu slaboproudým vedením;
- řešili elektrické a elektronické obvody, volili vhodné materiály a součástky, realizovali řešené obvody, oživovali je, kontrolovali jejich funkci a proměřovali provozní parametry;
- vykonávali přípravné činnosti pro montáž, rekonstrukce a opravy telekomunikačních zařízení a telekomunikačních přenosových vedení;
- připevňovali, instalovali a propojovali jednotlivé části nadzemních, podzemních a vnitřních telekomunikačních vedení včetně síťových prvků, kontrolovali instalaci a přezkušovali funkci vedení;
- zapojovali, uváděli do provozu, diagnostikovali a opravovali s pomocí technické dokumentace telekomunikační zařízení, veškeré úkony prováděli v souladu s platnými ČSN;
- byli připraveni osvojit si na konkrétním pracovišti specifické pracovní postupy, provozní a bezpečnostní pokyny, směrnice a návody k obsluze, související s činností na telekomunikačních zařízeních příslušného druhu a typu;
- obsluhovali a zajišťovali technický provoz napáječů s automatickým řízením, automatická zařízení pro telefonní a datové přenosy, včetně radiotelefonní sítě;
- využívali, v případě potřeby, teoretické a praktické znalosti o poskytování první pomoci.
- volili nejvhodnější měřicí metodu pro měření na telekomunikačních zařízeních;
- navrhovali a dokázali realizovat vhodný měřicí obvod;
- vyhodnocovali naměřené hodnoty účelově pro kontrolu, diagnostiku, odstraňování závad, pro uvádění zařízení do provozu a jeho provozní nastavení.
- orientovali se v technických normách platných v oboru a rozuměli různým způsobům technického zobrazování;
- znali různé druhy technické, elektrotechnické a telekomunikační dokumentace, rozuměli této dokumentaci a využívali tuto dokumentaci při práci;
- schematicky zobrazovali prvky a obvody elektronických a telekomunikačních zařízení;
- zhotovovali a vedli dokumentaci o provozu, údržbě a opravách telekomunikačních zařízení;
- rozuměli funkčním, přehledovým, výrobním a montážním telekomunikačním schématům a využívali znázorněné vztahy při přípravě, plnění a následné kontrole pracovních úkonů.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent je připraven instalovat, opravovat, udržovat a kontrolovat telekomunikační přenosové trasy a spojovací zařízení. Měří a testuje různé typy analogových i digitálních sítí, které jsou určeny pro elektromagnetické signály zabezpečující hlasové, obrazové a datové přenosy.
Uplatní se při výkonu povolání spojový mechanik na mnoha pracovních pozicích, jako např. mechanik přenosových tras, montér telekomunikačních sítí, montér pro mobilní sítě, mechanik zabezpečovacích zařízení aj.