Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

26-59-H/01 Spojový mechanik

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Provádět montážní, opravárenské a údržbářské práce na telekomunikačních zařízeních a sítích, tzn. aby absolventi:

-     rozuměli technickým principům vzniku elektrických signálů a jejich přenosu slaboproudým vedením;

-     řešili elektrické a elektronické obvody, volili vhodné materiály a součástky, realizovali řešené obvody, oživovali je, kontrolovali jejich funkci a proměřovali provozní parametry;

-     vykonávali přípravné činnosti pro montáž, rekonstrukce a opravy telekomunikačních zařízení a telekomunikačních přenosových vedení;

-     připevňovali, instalovali a propojovali jednotlivé části nadzemních, podzemních a vnitřních telekomunikačních vedení včetně síťových prvků, kontrolovali instalaci a přezkušovali funkci vedení;

-     zapojovali, uváděli do provozu, diagnostikovali a opravovali s pomocí technické dokumentace telekomunikační zařízení, veškeré úkony prováděli v souladu s platnými ČSN;

-     byli připraveni osvojit si na konkrétním pracovišti specifické pracovní postupy, provozní a bezpečnostní pokyny, směrnice a návody k obsluze, související s činností na telekomunikačních zařízeních příslušného druhu a typu;

-     obsluhovali a zajišťovali technický provoz napáječů s automatickým řízením, automatická zařízení pro telefonní a datové přenosy, včetně radiotelefonní sítě;

-     využívali, v případě potřeby, teoretické a praktické znalosti o poskytování první pomoci.

b)      Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky na telekomunikačních zařízeních, tzn. aby absolventi:

-     volili nejvhodnější měřicí metodu pro měření na telekomunikačních zařízeních;

-     navrhovali a dokázali realizovat vhodný měřicí obvod;

-     vyhodnocovali naměřené hodnoty účelově pro kontrolu, diagnostiku, odstraňování závad, pro uvádění zařízení do provozu a jeho provozní nastavení.

c)      Používat technickou dokumentaci pro montáž, rekonstrukce a opravy telekomunikačních zařízení a telekomunikačních přenosových vedení, tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v technických normách platných v oboru a rozuměli různým způsobům technického zobrazování;

-     znali různé druhy technické, elektrotechnické a telekomunikační dokumentace, rozuměli této dokumentaci a využívali tuto dokumentaci při práci;

-     schematicky zobrazovali prvky a obvody elektronických a telekomunikačních zařízení;

-     zhotovovali a vedli dokumentaci o provozu, údržbě a opravách telekomunikačních zařízení;

-     rozuměli funkčním, přehledovým, výrobním a montážním telekomunikačním schématům a využívali znázorněné vztahy při přípravě, plnění a následné kontrole pracovních úkonů.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent je připraven instalovat, opravovat, udržovat a kontrolovat telekomunikační přenosové trasy a spojovací zařízení. Měří a testuje různé typy analogových i digitálních sítí, které jsou určeny pro elektromagnetické signály zabezpečující hlasové, obrazové a datové přenosy.

Uplatní se při výkonu povolání spojový mechanik na mnoha pracovních pozicích, jako např. mechanik přenosových tras, montér telekomunikačních sítí, montér pro mobilní sítě, mechanik zabezpečovacích zařízení aj.


Zpět