Přeskočit navigaci

Vzdělávací program:  28-32-N/02  Řízení  výroby zpracování kamene


Obor vzdělání:  28-32-N/.. Chemie silikátů


Škola: Akademie – Vyšší odborná škola, Gymnázium a Střední odborná škola uměleckoprůmyslová, Sázavská 547, Světlá nad Sázavou



Profil absolventa


Výsledky vzdělávání


Absolvent vyššího odborného vzdělávání je odborný manažer s vyšší kvalifikací, který řídí podle začlenění  pracovního místa v hierarchii firemní organizační struktury svěřený odborný úsek a komplexně realizuje řídící činnosti směřující k naplňování strategických cílů rozvoje organizace.


Absolvent získá kompetence řídit výrobní činnosti v kamenických firmách na stupni středního a vyššího stupně řízení, plánovat, řídit a koordinovat činnost firmy související s výrobou a provozem ve spolupráci s řídícími pracovníky jiných oddělení nebo odborů. Je si vědom, na čem závisí úspěch v podnikání. Má osvojeny základní vlastnosti a dovednosti podnikatele. Ovládá cizí jazyk na takové úrovni, aby mohl řešit jednoduché obchodní případy a udržovat kontakt se zahraničními  partnery.

        

Obsah tříletého vyššího odborného vzdělávání je koncipován tak, aby absolvent byl schopen po uskutečnění nástupní praxe a zapracování vykonávat činnosti technicko hospodářského personálu v oblasti technického a ekonomického řízení průmyslové  těžby a zpracování kamene, v oblasti kontroly výrobní činnosti, v oblasti ekonomického, administrativního a správního fungování podniku, v oblasti marketingu a managementu. Součástí vzdělání je i získání aktivních znalostí dvou cizích jazyků, rozvoj komunikačních dovedností ve vztahu ke spolupracovníkům, zákazníkům, dodavatelům a též seznámení se základy psychologie práce, podnikání, reklamy, prodeje, jednání s lidmi.


Obecné vědomosti, dovednosti a postoje

        

o     Absolvent si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku.

o     Absolvent je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k samostatnosti a odpovědnosti v jednání i v pracovních činnostech. Je si vědom, že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch, tak i pro rozvoj firmy. Chápe nutnost celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Dokáže samostatně řešit pracovní problémy a nese odpovědnost za svá rozhodnutí.

o     Absolvent je veden ke kultivovanému využívání českého jazyka v různých komunikačních situacích, chápe význam kultury jazykového projevu pro společenské a pracovní uplatnění. Zná zdroje všeobecných i odborných informací.

o     Absolvent je veden ke zvládnutí dvou cizích jazyků na úrovni komunikace ve standardních pracovních i společenských situacích.

o     Je si vědom toho, jaký význam má pro něho dosažené vzdělání. Je ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Osvojuje si ochotně nové poznatky.

o     Má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v  podnikání jak z hlediska profesních  dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Přizpůsobuje svou práci pružně požadavkům klientů. Podílí se na týmové práci.


Odborné vědomosti, dovednosti a postoje


Absolvent vyššího odborného vzdělávání se vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a postoji z oblasti odborného specifického vzdělávání, zejména schopností nést odpovědnost za své jednání a rozhodování a přizpůsobovat se podmínkám trhu práce, schopností samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru a získané informace využívat v pracovní činnosti. Je veden k tomu, aby samostatně řešil běžné úkoly ve stanoveném termínu a rozsahu dohodnutého objemu finančních prostředků, spolupracoval v týmu, získal schopnost samostatného a pohotového rozhodování a nalézal optimální varianty řešení úkolů.


Odborná složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat na konkrétní případy získané vědomosti a dovednosti, které umožní absolventu v krátkém čase se kvalifikovaně uplatnit v oblasti výkonu činností. Odborná připravenost absolventa se projevuje získáním:

-      komplexního přehledu o problematice těžby a zpracování kamene včetně používaných materiálů a surovin,

-      znalostí technologií používaných v oboru, zejména z hlediska jejich vhodnosti a možnosti použití s ohledem na kvalitu a cenu výrobku, dovednosti posoudit a identifikovat z tohoto hlediska  výrobky či polotovary, které jsou předmětem nákupu nebo prodeje,

-      znalostí obsahu činností při zajišťování podnikových faktorů, tj. zásobování, investiční činnost, personální činnost,

-      znalostí charakterizovat materiály a suroviny z hlediska potřeb příslušného odvětví,

-      znalostí způsobů pořizování dlouhodobého majetku,

-      znalostí základních problémů optimalizace hlavní činnosti firmy, její organizace a řízení,

-      orientace v problematice zajišťování jakosti, efektivnosti a hospodárnosti výroby, dovedností pro obchodní činnosti a pro zajišťování informací a služeb,

-      znalostí podstaty marketingové podnikatelské koncepce a provádění analýz postavení výrobků na trhu,

-      pochopení role podnikového managementu v procesu řízení a znalostí obsahu manažerských činností,

-      dovednosti formulovat výtvarnou myšlenku včetně slovního i grafického vyjádření,

-      znalostí vedení a čtení výrobní dokumentace,

-      vědomostí a dovedností v oblasti využívání počítačových programů v profesní činnosti,

-      dovednosti aplikovat nové poznatky z oboru ve své odborné práci,

-      dovednosti přesně a pečlivě provádět jednotlivé pracovní operace,

-      dovednosti pozorovat, analyzovat a hodnotit výrobky z hlediska technologického, funkčního, estetického a ekonomického,

-      dovednosti přesného odborného vyjadřování v písemném i ústním projevu,

-      dovednosti pracovat s odbornou literaturou,

-      znalostí zásad ekonomického myšlení a podnikání a pochopení podstaty ekonomických pojmů a principů v tržní ekonomice,

-      dovednosti prakticky ovládat ekonomické činnosti související s chodem firmy včetně znalostí příslušných právních norem,

-      komplexních vědomostí o vhodném respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturu práce a pracovního prostředí,

-      pořizovat a zpracovávat účetní doklady, účtovat ve finančním a manažerském účetnictví, zjišťovat informace o struktuře majetku a jeho zdrojů, o výnosech, nákladech a hospodářském výsledku,

-      znalostí o ekonomické podstatě mzdy, daní, zdravotního a sociálního pojištění,

-      znalostí provádění výpočtu mzdy, daně z příjmu a pojistného,

-      dovedností psát v textovém editoru počítače, stylizování obchodních dopisů včetně cizojazyčných, dovedností vyhotovovat písemnosti v normalizované úpravě,

-      schopností využívat výpočetní a kancelářskou techniku,

-      znalostí k uzavírání smluv včetně právních důsledků,

-      dovedností pracovat v týmu a řídit menší kolektiv lidí.

        

Absolvent je připravován na situace, kdy jsou na něj kladeny velmi vysoké požadavky, na jeho samostatné myšlení, přizpůsobivost, sebekontrolu a sebeovládání, schopnost přijmout zodpovědnost, rozhodnost, odolnost vůči mentální zátěži, organizační schopnosti, kultivovanost vystupování a zevnějšku a jistotu, pohotovost vystupování. Vysoké nároky jsou kladeny i na koncentraci pozornosti, rozdělení pozornosti, dlouhodobou paměť, teoretické myšlení, předvídavost, flexibilitu, schopnost pracovat v týmu a schopnost sociálního kontaktu.

Zpět