Vzdělávací program: 28-32-N/02 Řízení výroby zpracování kamene
Obor vzdělání: 28-32-N/.. Chemie silikátů
Profil absolventa
Výsledky vzdělávání
Absolvent vyššího odborného vzdělávání je odborný manažer s vyšší kvalifikací, který řídí podle začlenění pracovního místa v hierarchii firemní organizační struktury svěřený odborný úsek a komplexně realizuje řídící činnosti směřující k naplňování strategických cílů rozvoje organizace.
Absolvent získá kompetence řídit výrobní činnosti v kamenických firmách na stupni středního a vyššího stupně řízení, plánovat, řídit a koordinovat činnost firmy související s výrobou a provozem ve spolupráci s řídícími pracovníky jiných oddělení nebo odborů. Je si vědom, na čem závisí úspěch v podnikání. Má osvojeny základní vlastnosti a dovednosti podnikatele. Ovládá cizí jazyk na takové úrovni, aby mohl řešit jednoduché obchodní případy a udržovat kontakt se zahraničními partnery.
Obsah tříletého vyššího odborného vzdělávání je koncipován tak, aby absolvent byl schopen po uskutečnění nástupní praxe a zapracování vykonávat činnosti technicko hospodářského personálu v oblasti technického a ekonomického řízení průmyslové těžby a zpracování kamene, v oblasti kontroly výrobní činnosti, v oblasti ekonomického, administrativního a správního fungování podniku, v oblasti marketingu a managementu. Součástí vzdělání je i získání aktivních znalostí dvou cizích jazyků, rozvoj komunikačních dovedností ve vztahu ke spolupracovníkům, zákazníkům, dodavatelům a též seznámení se základy psychologie práce, podnikání, reklamy, prodeje, jednání s lidmi.
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
o Absolvent si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření společenského života a přírodního prostředí v regionálním i celosvětovém měřítku.
o Absolvent je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k samostatnosti a odpovědnosti v jednání i v pracovních činnostech. Je si vědom, že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch, tak i pro rozvoj firmy. Chápe nutnost celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Dokáže samostatně řešit pracovní problémy a nese odpovědnost za svá rozhodnutí.
o Absolvent je veden ke kultivovanému využívání českého jazyka v různých komunikačních situacích, chápe význam kultury jazykového projevu pro společenské a pracovní uplatnění. Zná zdroje všeobecných i odborných informací.
o Absolvent je veden ke zvládnutí dvou cizích jazyků na úrovni komunikace ve standardních pracovních i společenských situacích.
o Je si vědom toho, jaký význam má pro něho dosažené vzdělání. Je ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Osvojuje si ochotně nové poznatky.
o Má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Přizpůsobuje svou práci pružně požadavkům klientů. Podílí se na týmové práci.
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent vyššího odborného vzdělávání se vyznačuje vědomostmi, dovednostmi a postoji z oblasti odborného specifického vzdělávání, zejména schopností nést odpovědnost za své jednání a rozhodování a přizpůsobovat se podmínkám trhu práce, schopností samostatně sledovat vědeckotechnický rozvoj v oboru a získané informace využívat v pracovní činnosti. Je veden k tomu, aby samostatně řešil běžné úkoly ve stanoveném termínu a rozsahu dohodnutého objemu finančních prostředků, spolupracoval v týmu, získal schopnost samostatného a pohotového rozhodování a nalézal optimální varianty řešení úkolů.
Odborná složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat na konkrétní případy získané vědomosti a dovednosti, které umožní absolventu v krátkém čase se kvalifikovaně uplatnit v oblasti výkonu činností. Odborná připravenost absolventa se projevuje získáním:
- komplexního přehledu o problematice těžby a zpracování kamene včetně používaných materiálů a surovin,
- znalostí technologií používaných v oboru, zejména z hlediska jejich vhodnosti a možnosti použití s ohledem na kvalitu a cenu výrobku, dovednosti posoudit a identifikovat z tohoto hlediska výrobky či polotovary, které jsou předmětem nákupu nebo prodeje,
- znalostí obsahu činností při zajišťování podnikových faktorů, tj. zásobování, investiční činnost, personální činnost,
- znalostí charakterizovat materiály a suroviny z hlediska potřeb příslušného odvětví,
- znalostí způsobů pořizování dlouhodobého majetku,
- znalostí základních problémů optimalizace hlavní činnosti firmy, její organizace a řízení,
- orientace v problematice zajišťování jakosti, efektivnosti a hospodárnosti výroby, dovedností pro obchodní činnosti a pro zajišťování informací a služeb,
- znalostí podstaty marketingové podnikatelské koncepce a provádění analýz postavení výrobků na trhu,
- pochopení role podnikového managementu v procesu řízení a znalostí obsahu manažerských činností,
- dovednosti formulovat výtvarnou myšlenku včetně slovního i grafického vyjádření,
- znalostí vedení a čtení výrobní dokumentace,
- vědomostí a dovedností v oblasti využívání počítačových programů v profesní činnosti,
- dovednosti aplikovat nové poznatky z oboru ve své odborné práci,
- dovednosti přesně a pečlivě provádět jednotlivé pracovní operace,
- dovednosti pozorovat, analyzovat a hodnotit výrobky z hlediska technologického, funkčního, estetického a ekonomického,
- dovednosti přesného odborného vyjadřování v písemném i ústním projevu,
- dovednosti pracovat s odbornou literaturou,
- znalostí zásad ekonomického myšlení a podnikání a pochopení podstaty ekonomických pojmů a principů v tržní ekonomice,
- dovednosti prakticky ovládat ekonomické činnosti související s chodem firmy včetně znalostí příslušných právních norem,
- komplexních vědomostí o vhodném respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce a protipožární ochrany a ochrany životního prostředí včetně péče o kulturu práce a pracovního prostředí,
- pořizovat a zpracovávat účetní doklady, účtovat ve finančním a manažerském účetnictví, zjišťovat informace o struktuře majetku a jeho zdrojů, o výnosech, nákladech a hospodářském výsledku,
- znalostí o ekonomické podstatě mzdy, daní, zdravotního a sociálního pojištění,
- znalostí provádění výpočtu mzdy, daně z příjmu a pojistného,
- dovedností psát v textovém editoru počítače, stylizování obchodních dopisů včetně cizojazyčných, dovedností vyhotovovat písemnosti v normalizované úpravě,
- schopností využívat výpočetní a kancelářskou techniku,
- znalostí k uzavírání smluv včetně právních důsledků,
- dovedností pracovat v týmu a řídit menší kolektiv lidí.
Absolvent je připravován na situace, kdy jsou na něj kladeny velmi vysoké požadavky, na jeho samostatné myšlení, přizpůsobivost, sebekontrolu a sebeovládání, schopnost přijmout zodpovědnost, rozhodnost, odolnost vůči mentální zátěži, organizační schopnosti, kultivovanost vystupování a zevnějšku a jistotu, pohotovost vystupování. Vysoké nároky jsou kladeny i na koncentraci pozornosti, rozdělení pozornosti, dlouhodobou paměť, teoretické myšlení, předvídavost, flexibilitu, schopnost pracovat v týmu a schopnost sociálního kontaktu.