Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
28-41-M/01 Technologie celulózy a papíru
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- orientovali se v základních pojmech a rozuměli základním vztahům v jednotlivých přírodních vědách (chemie, fyzika, biologie, ekologie), pracovali s různými zdroji informací;
- aplikovali základní principy, teorie, metody a pravidla při řešení pracovních činností a situací v jednotlivých oblastech papírenského odvětví;
- dodržovali předpisy bezpečné práce s chemickými látkami a přípravky.
- orientovali se v základech elektrotechniky, strojnictví, automatizace a technického kreslení a aplikovali získané poznatky při laboratorních a provozních činnostech;
- chápali princip a funkci měřicích a regulačních strojů, přístrojů a zařízení používaných v laboratořích a provozech a dovedli s nimi pracovat;
- zabezpečili údržbu a optimální režim činnosti přístrojů, strojů a zařízení;
- zajišťovali bezpečnost práce se zřetelem na zdraví a minimalizaci negativního vlivu na pracovní a životní prostředí.
- znali principy, postupy a užití klasických analytických a instrumentálních metod chemické analýzy a metod zkoušení papíru a lepenek;
- odebrali a upravili vzorek k analýze nebo zkoušce, zvolili vhodnou metodu, provedli měření podle návodu, zpracovali a vyhodnotili výsledky;
- prováděli kontrolní analýzy a zkoušky v jednotlivých fázích výroby celulózy a papíru (surovin, poloproduktů, produktů, vedlejších produktů, odpadu) a navrhovali opatření k dodržování jejich požadované kvality;
- dodržovali příslušné normy a standardní postupy práce.
- chápali fyzikálně-chemickou podstatu dějů, základních operací a funkcí nejdůležitějších zařízení a aplikovali tyto poznatky k posuzování průběhu technologického procesu;
- kontrolovali průběh operací a procesů pomocí vhodné měřicí techniky, prováděli látkové a energetické bilance;
- pracovali s technickou a technologickou dokumentací, řídili dílčí části procesu výroby, vedli provozní záznamy a vyhodnocovali je;
- dodržovali příslušné normy a technologickou kázeň v papírenských výrobách;
- osvojili si pracovní návyky potřebné pro praktické činnosti v papírenských výrobách.
- aplikovali ekonomické znalosti při provozních, laboratorních a podnikatelských činnostech a jejich řízení;
- využívali marketingových nástrojů k nabídce služeb a výrobků, propagovali a sjednávali jejich odbyt;
- orientovali se v právních předpisech ČR a EU v oblasti celulózy a papíru a zajišťovali jejich dodržování;
- řídili malý pracovní kolektiv a organizovali práci v papírenských provozech a laboratořích se zřetelem na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a na zachování kvality životního prostředí.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolventi se uplatní v různých odvětvích papírenského průmyslu v oblasti technologické přípravy a řízení výroby celulózy a papíru a jejich dalšího zpracování, v chemických a papírenských laboratořích, ve výzkumu a vývoji, v oblasti odpadového hospodářství a monitorování životního prostředí.
Absolventi se uplatní při výkonu povolání papírenský technik v typových pozicích dispečer, kontrolor jakosti, mistr, normovač, technický manažer provozu a technolog při zajišťování technické a technologické stránky výrobního procesu, v systému řízení jakosti, v péči o životní prostředí a v obchodně-podnikatelských činnostech.