Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
28-45-L/51 Sklářský a keramický průmysl
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).
- dodržovali právní předpisy a zásady bezpečnosti práce a požární ochrany;
- kontrolovali dodržování technologických postupů ve výrobě;
- řídili konkrétní úsek výroby a monitorovali technologický proces;
- prováděli základní technologické výpočty;
- vedli provozní záznamy a výrobní dokumentaci;
- využívali výpočetní techniku při řízení, kontrole a evidenci ve výrobním procesu;
- stanovovali spotřebu surovin a materiálů v daném technologickém úseku;
- prováděli obsluhu strojů a technologického zařízení;
- kontrolovali kvalitu výrobků v konkrétní silikátové výrobě;
- klasifikovali vady výrobků a navrhovali technologické postupy pro jejich odstranění.
- samostatně navrhovali a prováděli provozní a technologické zkoušky a měření;
- prováděli laboratorní měření s následným vyhodnocením;
- znali a využívali principy moderních kontrolních metod.
- prováděli základní ekonomické výpočty;
- orientovali se v oblasti obchodu a marketingu;
- orientovali se v aktuálních cenách surovin, materiálů a energií;
- orientovali se v nabídce a poptávce na tuzemském i zahraničním trhu.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní při výkonu povolání jako sklářský a keramický technik na různých typových pozicích jako technolog výroby, vedoucí směny, kontrolor jakosti, v oblasti nákupu surovin a materiálů, v odbytu a prodeji výrobků, v oblasti marketingu. Uplatní se také jako vedoucí jednotlivých provozních středisek, technický manažer provozu, dispečer, najde uplatnění i na dalších provozních funkcích vyžadujících chemické vzdělání.