Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

28-45-L/51 Sklářský a keramický průmysl

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 19. 4. 2010, č. j. 1606/2010-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

Klíčové kompetence v RVP nástavbového studia navazují na klíčové kompetence stanovené v RVP pro obory středního vzdělání s výučním listem (kategorie H).

a)      Kompetence k celoživotnímu učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně se věnovat učení a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikání: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni úspěšně budovat svoji profesní kariéru a byli připraveni zvládat podnikatelské činnosti

c)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni rozvíjet svoji osobnost, udržovat vhodné mezilidské vztahy a dbát o své zdraví

d)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi efektivně pracovali s prostředky ICT a s informacemi

e)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně nebo v týmu řešit pracovní i jiné problémy

f)       Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni souvisle se vyjadřovat v písemné i ústní formě a volit komunikační strategie a prostředky adekvátně situaci

g)      Matematická a finanční gramotnost: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni používat matematické myšlení za účelem funkčního zvládání různých situací

h)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi žili v souladu s hodnotami a principy humanity, demokracie a udržitelného rozvoje a uznávali kulturní hodnoty

Odborné kompetence

a)      Připravit, vykonávat a řídit činnosti v technologickém procesu výroby a zpracování keramiky /skla, bižuterie/, kontrolovat kvalitu výrobků tzn. aby absolventi:

-     dodržovali právní předpisy a zásady bezpečnosti práce a požární ochrany;

-     kontrolovali dodržování technologických postupů ve výrobě;

-     řídili konkrétní úsek výroby a monitorovali technologický proces;

-     prováděli základní technologické výpočty;

-     vedli provozní záznamy a výrobní dokumentaci;

-     využívali výpočetní techniku při řízení, kontrole a evidenci ve výrobním procesu;

-     stanovovali spotřebu surovin a materiálů v daném technologickém úseku;

-     prováděli obsluhu strojů a technologického zařízení;

-     kontrolovali kvalitu výrobků v konkrétní silikátové výrobě;

-     klasifikovali vady výrobků a navrhovali technologické postupy pro jejich odstranění.


b)      Provádět laboratorní a technickou kontrolu, tzn. aby absolventi:

-     samostatně navrhovali a prováděli provozní a technologické zkoušky a měření;

-     prováděli laboratorní měření s následným vyhodnocením;

-     znali a využívali principy moderních kontrolních metod.


c)      Posoudit základní ekonomické parametry, tzn. aby absolventi:

-     prováděli základní ekonomické výpočty;

-     orientovali se v oblasti obchodu a marketingu;

-     orientovali se v aktuálních cenách surovin, materiálů a energií;

-     orientovali se v nabídce a poptávce na tuzemském i zahraničním trhu.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní při výkonu povolání jako sklářský a keramický technik na různých typových pozicích jako technolog výroby, vedoucí směny, kontrolor jakosti, v oblasti nákupu surovin a materiálů, v odbytu a prodeji výrobků, v oblasti marketingu. Uplatní se také jako vedoucí jednotlivých provozních středisek, technický manažer provozu, dispečer, najde uplatnění i na dalších provozních funkcích vyžadujících chemické vzdělání.


Zpět