Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
28-46-M/01 Technologie silikátů
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- dodržovali právní předpisy a zásady bezpečnosti práce a protipožární ochrany;
- stanovovali vhodné suroviny a materiály v konkrétním množství;
- prováděli technologický výpočet;
- kontrolovali dodržování správných technologických postupů ve výrobě;
- řídili a monitorovali technologický proces;
- prováděli odbornou obsluhu strojů a technologického zařízení;
- vedli provozní záznamy a výrobní dokumentaci;
- využívali výpočetní techniku při kontrole a řízení výroby;
- orientovali se v cenách surovin a materiálů;
- posuzovali základní ekonomické parametry výrobního procesu z hlediska produktivity práce (náklady, odpadovost a výtěžnost výroby);
- prováděli rešerše o materiálech a provozních zařízeních s využitím moderních mediálních prostředků.
- vhodně odebírali a upravovali vzorky k analýze;
- samostatně navrhovali a prováděli provozní a technologické zkoušky a měření;
- obsluhovali laboratorní techniku;
- prováděli laboratorní zkoušky a měření s následným vyhodnocením;
- znali principy moderních kontrolních metod;
- posuzovali a vyhodnocovali kritické body v silikátové výrobě.
- prováděli základní ekonomické výpočty;
- orientovali se v aktuálních cenách surovin, materiálů a energií;
- orientovali se v oblasti obchodu a marketingu;
- pružně reagovali na požadavky trhu;
- znali nabídku a poptávku na tuzemském i zahraničním trhu.
- kontrolovali kvalitu výrobků dle požadavků konkrétní silikátové výroby;
- klasifikovali vady výrobků a odstraňovali příčiny jejich vzniku ve všech fázích výrobního procesu;
- samostatně navrhovali technologické změny ve výrobním procesu vzhledem ke zvyšování kvality výrobků a produktivity práce.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní především ve sklářském průmyslu nebo keramickém průmyslu v závislosti na zaměření oboru vzdělání, v různých odvětvích zpracovatelského průmyslu, ve výzkumných organizacích a laboratořích.
Uplatní se především při výkonu povolání sklářský nebo keramický technik a technolog. Ve sklářském průmyslu se uplatní na typových pozicích např. jako sklářský technik mistr, sklářský technik dispečer, sklářský technik normovač, sklářský technik kontrolor jakosti.
V keramickém průmyslu se uplatní na typových pozicích keramický technik mistr, keramický technik dispečer, keramický technik normovač, keramický technik kontrolor jakosti. Uplatní se také v různých chemických laboratořích a provozech na pozici laboranta či v některé provozní funkci vyžadující odborné chemické vzdělání.