Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

28-46-M/01 Technologie silikátů

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Připravit, vykonávat a řídit činnosti ve výrobním procesu, tzn.aby absolventi:

-     dodržovali právní předpisy a zásady bezpečnosti práce a protipožární ochrany;

-     stanovovali vhodné suroviny a materiály v konkrétním množství;

-     prováděli technologický výpočet;

-     kontrolovali dodržování správných technologických postupů ve výrobě;

-     řídili a monitorovali technologický proces;

-     prováděli odbornou obsluhu strojů a technologického zařízení;

-     vedli provozní záznamy a výrobní dokumentaci;

-     využívali výpočetní techniku při kontrole a řízení výroby;

-     orientovali se v cenách surovin a materiálů;

-     posuzovali základní ekonomické parametry výrobního procesu z hlediska produktivity práce (náklady, odpadovost a výtěžnost výroby);

-     prováděli rešerše o materiálech a provozních zařízeních s využitím moderních mediálních prostředků.

b)      Provádět technickou kontrolu, laboratorní a technologické zkoušky a měření, tzn. aby absolventi:

-     vhodně odebírali a upravovali vzorky k analýze;

-     samostatně navrhovali a prováděli provozní a technologické zkoušky a měření;

-     obsluhovali laboratorní techniku;

-     prováděli laboratorní zkoušky a měření s následným vyhodnocením;

-     znali principy moderních kontrolních metod;

-     posuzovali a vyhodnocovali kritické body v silikátové výrobě.

c)      Orientovat se v poptávce a nabídce tuzemského i zahraničního trhu, tzn. aby absolventi:

-     prováděli základní ekonomické výpočty;

-     orientovali se v aktuálních cenách surovin, materiálů a energií;

-     orientovali se v oblasti obchodu a marketingu;

-     pružně reagovali na požadavky trhu;

-     znali nabídku a poptávku na tuzemském i zahraničním trhu.

d)      Posuzovat kontrolu kvality výrobků a výrobních procesů, tzn. aby absolventi:

-     kontrolovali kvalitu výrobků dle požadavků konkrétní silikátové výroby;

-     klasifikovali vady výrobků a odstraňovali příčiny jejich vzniku ve všech fázích výrobního procesu;

-     samostatně navrhovali technologické změny ve výrobním procesu vzhledem ke zvyšování kvality výrobků a produktivity práce.

e)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

f)       Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

g)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní především ve sklářském průmyslu nebo keramickém průmyslu v závislosti na zaměření oboru vzdělání, v různých odvětvích zpracovatelského průmyslu, ve výzkumných organizacích a laboratořích.

Uplatní se především při výkonu povolání sklářský nebo keramický technik a technolog. Ve sklářském průmyslu se uplatní na typových pozicích např. jako sklářský technik mistr, sklářský technik dispečer, sklářský technik normovač, sklářský technik kontrolor jakosti.

V keramickém průmyslu se uplatní na typových pozicích keramický technik mistr, keramický technik dispečer, keramický technik normovač, keramický technik kontrolor jakosti. Uplatní se také v různých chemických laboratořích a provozech na pozici laboranta či v některé provozní funkci vyžadující odborné chemické vzdělání.


Zpět