Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

28-52-E/01 Chemické práce

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni podle svých schopností a možností stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali podle svých schopností a možností hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali podle svých schopností a možností s osobním s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Obsluhovat a kontrolovat stroje a zařízení používané při jednotlivých technologických operacích v chemické výrobě a dalších odvětvích zpracovatelského průmyslu chemického charakteru, tzn. aby absolventi:

-     osvojili si základní chemické a fyzikálně-chemické metody a zásady pro řešení pracovních činností v jednotlivých oblastech chemických výrob a fyzikálně-chemické kontroly a dokázali je aplikovat v praxi;

-     orientovali se v jednotlivých druzích surovin, chemických látek a materiálů, popsali jejich vlastnosti a použití v různých odvětvích chemie;

-     dodržovali předepsané postupy operací a procesů pro danou chemickou výrobu a chemickou analýzu;

-     obsluhovali a případně kontrolovali stroje a zařízení při přejímce, úpravě a zpracování surovin a při manipulaci s meziprodukty a produkty v různých fázích chemických výrob se zřetelem na minimalizaci negativního vlivu na pracovní a životní prostředí;

-     prováděli základní běžnou údržbu, čištění, mazání, ochranu proti korozi a seřizování strojů a zařízení;

-     vedli předepsanou základní dokumentaci o průběhu fyzikálně-chemické kontroly a o průběhu technologického procesu, o příjmu, skladování a expedici surovin, polotovarů a hotových výrobků.

b)      Prováděli vstupní a výstupní kontrolu surovin, chemických látek, materiálů a výrobků v různých fázích technologického procesu, tzn. aby absolventi:

-     osvojili si základní laboratorní techniky;

-     obsluhovali a zajišťovali provozuschopnost základních přístrojů a zařízení v různých typech laboratoří;

-     odebírali a upravovali vzorky k předepsané analýze v různých fázích výroby;

-     prováděli základní kontrolní analýzu vstupních surovin, chemických látek, meziproduktů, výrobků a odpadu chemických výrob;

-     zpracovávali výsledky analýzy;

-     dodržovali příslušné normy a standardní postupy měření a chemických analýz.

c)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.

d)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

e)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní při výkonu povolání v oblasti chemického průmyslu, v různých odvětvích zpracovatelského průmyslu chemického charakteru a v různých typech chemických laboratoří.

Absolvent podle svého zaměření vykonává jednoduché pracovní činnosti v chemických a zpracovatelských výrobách při přejímkové a vnitropodnikové manipulaci se surovinami, materiály, polotovary a výrobky včetně jednoduché kontroly těchto výrob v laboratorním, poloprovozním a provozním měřítku. Absolventi provádějí dále obslužné a kontrolní práce vybraných výrobních zařízení převážně pro mechanicko-fyzikální operace a podílejí se na údržbě strojů a zařízení, především na jejich čištění, konzervaci a ochraně proti korozi.

Uplatní se v povoláních chemik, případně typových pozicích gumař, plastikář, chemik laborant a dalších.


Zpět