Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
28-56-E/01 Papírenská výroba
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
- orientovali se v jednotlivých druzích surovin (vláknovin), jejich vlastnostech a použití v papírenské výrobě;
- prováděli kvalitativní a kvantitativní přejímku vstupních i upravených surovin;
- obsluhovali stroje a zařízení v daném úseku přejímky a přípravy surovin; prováděli jejich čištění a běžnou údržbu.
- orientovali se v základním sortimentu papírenských výrobků;
- obsluhovali stroje a zařízení při výrobě vláknin, při výrobě a zpracování papíru a při manipulaci s výrobky v různých fázích papírenské výroby; prováděli jejich čištění a běžnou údržbu;
- obsluhovali zařízení pro regeneraci chemikálií a bělírny a připravovali roztoky chemikálií;
- dodržovali stanovené technologické postupy;
- ovládali ruční způsoby výroby papíru;
- prováděli jednoduché vstupní, mezioperační a výstupní kontroly vláknovin, vláknin, papíroviny a hotových papírenských výrobků, zaznamenávali předepsané technické údaje;
- balili, označovali a expedovali papírenské výrobky.
- kontrolovali odpadní vody a exhalace z papírenské výroby;
- manipulovali s odpady v různých fází výrobního procesu v souladu s ekologickými principy;
- dodržovali zásady hygieny při výrobě hygienických výrobků a výrobků určených pro styk s potravinami.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Absolvent oboru papírenská výroba je připravován pro výkon jednodušších činností v následujících oblastech papírenské výroby: přejímka a příprava dřeva, sběrového papíru a hadrových materiálů, výroba vláknin a papíru, zušlechťování a zpracování papíru a lepenek na finální výrobky papírenského průmyslu. Uplatní se při obsluze a drobné údržbě strojů a zařízení při zpracování výchozího sortimentu papírenských surovin, meziproduktů a výrobků všeho druhu a při kontrole jakosti v jednotlivých fázích výrobního procesu.
Absolvent se uplatní při výkonu povolání pomocný pracovník v papírenství, papírník, celulózař a zpracovatel papíru.