Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
28-57-E/01 Keramická výroba
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
- stanovili vhodné suroviny a jejich vlastnosti, kvalitu a množství, skladovali je podle platných zásad;
- využívali technické normy a dodržovali technologickou kázeň ve výrobním procesu;
- připravili pracoviště, vhodnou keramickou hmotu, potřebné nástroje a pomůcky příp. výrobní dokumentaci;
- pracovali s nářadím, obsluhovali stroje a zařízení a prováděli jejich základní údržbu;
- upravili suroviny a materiály podle technologického postupu pro ruční a strojní výrobu; prováděli obsluhu, údržbu a čištění jednoduchých strojů a zařízení;
- ovládali výrobu jednoduchých sádrových forem a znali jednotlivé způsoby tvarování: točení, lití do forem, obrábění, lisování, tažení;
- dohotovovali keramické výrobky podle výrobní dokumentace, prokazovali manuální řemeslnou zručnost při ruční výrobě keramických výrobků;
- ovládali základy technologických postupů jako je sušení, výpal keramických výrobků a zažíhání dekoru;
- posuzovali kvalitu a třídili keramické výrobky, označovali je v souladu s předpisy, balili a expedovali výrobky.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Absolvent se uplatní při výkonu povolání pomocný pracovník v keramické výrobě a výrobě stavebních hmot, při výrobě užitkové keramiky, technické keramiky, žáruvzdorné keramiky, technického porcelánu a další speciální keramiky. Žáci se dobře uplatní také při dohotovování keramických výrobků, při provádění povrchových úprav keramických a porcelánových výrobků, při práci v glazovně, při zakládání a vybírání keramických výrobků ze sušáren, pecí a při třídění vypálené keramiky. Absolvent tohoto učebního oboru umí odlévat sádrové formy a vylévat jednoduché keramické výrobky ručně i na linkách, provádí jednoduchou údržbu strojů a zařízení v keramické výrobě. Uplatní se též při manipulaci se surovinami, při třídění hotových výrobků a jejich hodnocení, balení a expedici. Najde vhodné uplatnění při ruční výrobě i při strojní výrobě.