Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

28-57-H/01 Výrobce a dekoratér keramiky

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Vyrábět a dekorovat výrobky v požadované kvalitě, tzn. aby absolventi:

-     vykonávali pracovní činnosti v celém procesu keramické výroby příslušné oblasti dané zaměřením oboru vzdělání, tj. při výrobě keramiky na ručních pracovištích, ale i na strojích a výrobních linkách, výrobě modelů a forem a dekoraci keramiky;

-     užívali platné normy, předepsané jednotky a značky;

-     využívali specifické aplikační programové vybavení PC pro tvorbu výrobní dokumentace, návrhu vzorů výrobků apod., ovládali základy programového řízení strojů a automatických linek počítači;

-     připravili pracoviště, potřebnou výrobní dokumentaci a keramickou hmotu;

-     pracovali s nářadím, obsluhovali stroje a zařízení a prováděli jejich základní údržbu;

-     plnili samostatně i v týmu stanovené úkoly v souladu s technologickými postupy;

-     ovládali základní technologie a dodržovali technologickou kázeň ve výrobním procesu včetně zajištění zdravotní nezávadnosti výrobků;

-     posoudili kvalitu keramického střepu a případně jeho texturu ve vztahu k dalšímu výrobnímu zpracování;

-     ovládali techniky přípravy keramických hmot, výroby střepu, výroby forem a jejich skladování, slučování a čištění, sušení, glazování a broušení, dekorování a výpalu keramických výrobků;

-     dohotovovali výrobky předepsanými výrobními způsoby a s ohledem na jejich funkčnost, kvalitu a případně estetické ztvárnění;

-     prokazovali manuální řemeslnou zručnost a uplatňovali své talentové vlohy zejména při ruční výrobě keramických výrobků;

-     posoudili kvalitu výrobků, třídili je a prováděli jejich adjustáž, balili a připravovali výrobky k expedici předepsanými způsoby;

-     ovládali základní marketingové činnosti.

b)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

c)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

d)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent se uplatní při výkonu povolání v oblasti keramické výroby ve všech odvětvích výroby keramiky.

Absolvent podle svého zaměření vykonává činnosti v celém procesu příslušné keramické výroby: výroba keramiky na ručních pracovištích, strojích i výrobních linkách, výroba modelů a forem, dekorace keramiky. Uplatní se v pracovních pozicích keramik, keramik modelář, dekoratér keramiky.


Zpět