Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
28-58-E/01 Sklářská výroba
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.
- orientovali se v základních oblastech sklářské výroby;
- stanovili vhodné suroviny a materiály, popsali jejich vlastnosti, posoudili kvalitu, skladovali je podle stanovených zásad;
- připravili pracoviště, výrobní dokumentaci, sklářské materiály, potřebné nástroje a pomůcky;
- pracovali s nářadím, obsluhovali stroje a zařízení a prováděli jejich základní údržbu;
- dodržovali platné normy a technologickou kázeň ve výrobním procesu;
- prováděli základní technologické operace a volili vhodné dokončovací operace;
- prokazovali manuální a řemeslnou zručnost při výrobě skleněných výrobků;
- ovládali základy technologických postupů při ruční a strojní výrobě dutého skla a při zušlechťování skleněných výrobků;
- rozpoznali vady výrobků a snažili se je odstranit;
- posuzovali kvalitu skleněných výrobků, označovali je, balili a připravovali k expedici;
- likvidovali odpady vzniklé při výrobě dutého skla a při zušlechťování skla v souladu s platnými postupy a ekologickými principy.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Absolvent se uplatní při výkonu povolání pomocný pracovník ve sklářské výrobě, zejména při ruční a strojní výrobě dutého skla a při zušlechťování skleněných výrobků. Uplatní se při přípravě a manipulaci se surovinami a pomocnými materiály, tvaruje a zdobí skleněné výrobky, provádí povrchové úpravy s využitím základních dekoračních technik. Uplatní se při provádění jednoduchých technologických operacích, údržbě strojů a zařízení. Umí třídit polotovary a hotové výrobky, hodnotit jejich kvalitu, balit je a expedovat.