Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
28-58-H/01 Sklář – výrobce a zušlechťovatel skla
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- vykonávali pracovní úkony v celém procesu příslušné oblasti sklářské výroby dané zaměřením oboru vzdělání, tj. při výrobě dutého a lisovaného skla, výrobě technického skla, broušení a rytí skla, malbě skla, výrobě sklářských forem, tavení skloviny, obsluze strojního zařízení pro výrobu technického a užitkového skla, výrobě a zušlechťování silikátového vlákna;
- užívali platné normy, předepsané jednotky a značky;
- využívali specifické aplikační programové vybavení pro tvorbu výrobní dokumentace, návrhu vzorů výrobků apod.;
- připravili pracoviště a potřebnou výrobní dokumentaci;
- ovládali základní technologie a dodržovali technologickou kázeň;
- posuzovali vhodnost a správnost aplikace pracovních postupů, použitých materiálů, pomůcek a zařízení;
- pracovali s nářadím, obsluhovali stroje a zařízení a prováděli jejich základní údržbu;
- plnili samostatně i v týmu stanovené úkoly v souladu s technologickými postupy;
- prokazovali manuální řemeslnou zručnost a uplatňovali talentové vlohy zejména při individuální výrobě sklářských výrobků;
- dokončovali výrobky předepsanými výrobními způsoby;
- posuzovali kvalitu výrobků, prováděli jejich adjustáž, balili a expedovali výrobky předepsanými způsoby;
- uplatňovali základní marketingové dovednosti.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent se uplatní při výkonu povolání v oblasti sklářské výroby jak v zaměstnanecké, tak podnikatelské sféře.
Podle svého zaměření vykonává úkony v celém procesu příslušné sklářské výroby, tj. při výrobě dutého a lisovaného skla, výrobě technického skla, broušení a rytí skla, malbě skla. Může též vyrábět sklářské formy, tavit sklovinu, obsluhovat strojní zařízení pro výrobu technického a užitkového skla, vyrábět a zušlechťovat silikátová vlákna.