Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
28-63-H/01 Výrobce bižuterie a dekorativních předmětů
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
Odborné kompetence
- užívali platné normy, předepsané jednotky a značky;
- využívali specifické aplikační programové vybavení pro tvorbu výrobní dokumentace, návrhu vzorů výrobků apod.;
- připravili pracoviště a potřebnou výrobní dokumentaci;
- rozlišovali vlastnosti výrobních materiálů podle jejich použití;
- pracovali s nářadím, obsluhovali stroje a zařízení a prováděli jejich základní údržbu;
- ovládali technologické postupy hlavních typů výrobků, technologii povrchových úprav a základní operace zušlechťování výrobků;
- dodržovali technologickou kázeň s důrazem na dodržování zásad protipožární ochrany při práci s hořáky a kahany, mačkání skla u pece, při pájení kovů a při manipulaci s hořlavými látkami;
- prokazovali manuální zručnost, podíleli se na výtvarném provedení výrobků;
- posuzovali kvalitu výrobků;
- prováděli adjustáž, balili výrobky a připravovali jejich expedici předepsanými způsoby;
- plnili samostatně i v týmu stanovené úkoly v souladu s technologickými postupy;
- uplatňovali základní marketingové dovednosti.
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent podle svého zaměření vykonává úkony v celém procesu příslušné bižuterní výroby, tj. při výrobě skleněné bižuterie nebo kovové bižuterie. Může též vyrábět vánoční ozdoby a dekorativní předměty.
Absolvent se uplatní při výkonu povolání v oblasti bižuterní výroby jak v zaměstnanecké, tak podnikatelské sféře.