Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

29-41-M/01 Technologie potravin

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Připravit, provádět a řídit technologický proces, tzn. aby absolventi:

-     plánovali jednotlivé fáze výroby, řídili konkrétní výrobní úsek;

-     vybírali vhodné suroviny a pomocné látky v dostatečném množství;

-     popsali základní funkce výrobní linky a prováděli změny ve výrobě;

-     prováděli technologický výpočet;

-     posuzovali průběh výroby dle průběžné kontroly výrobního procesu a jakosti polotovarů a dle výsledků operativně zasahovali do výroby;

-     dbali na dodržování právních předpisů v oblasti potravinářství včetně hygienických a sanitačních;

-     dbali na dodržování technologické kázně;

-     využívali znalosti o principech certifikačních systémů v souvislosti s technologickým vývojem a ochranou životního prostředí;

-     vedli provozní záznamy a výrobní evidenci.

b)      Provádět senzorickou a laboratorní kontrolu, tzn. aby absolventi:

-     vhodně odebírali a upravovali vzorky k analýze;

-     znali a objasnili principy klasických a moderních kontrolních metod;

-     prováděli kompletní analýzy vzorků;

-     vyhodnocovali výsledky a vhodně je aplikovali ve výrobě;

-     posuzovali kritické body ve výrobě (HACCP) a vyhodnocovali je;

-     dbali na dodržování systému kontroly jakosti v souladu s platnými předpisy a požadavky na bezpečnost potravin;

-     obsluhovali laboratorní techniku.

c)      Posoudit základní ekonomické parametry a uplatnit je v nabídce a poptávce, tzn. aby absolventi:

-     měli přehled o cenách surovin;

-     prováděli ekonomické výpočty;

-     znali nabídku a poptávku trhu a dovedli včas a vhodně přizpůsobit výrobky požadavkům trhu;

-     orientovali se v oblasti obchodování a logistiky.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent, připravovaný na základě tohoto RVP, se uplatní při výkonu povolání potravinářský technik na různých typových pozicích v potravinářských provozech, např. jako vedoucí směn, vedoucí jednotlivých provozních středisek, hlavní technolog, v oblasti nákupu surovin a pomocných látek, odbytu a prodeje surovin a potravinářských výrobků, v oblasti marketingu potravin apod.

Uplatní se rovněž v oblasti kontroly jakosti, trvanlivosti a bezpečnosti potravin nejen v provozních laboratořích, ale i ostatních chemických a mikrobiologických laboratořích, při tvorbě systému kritických bodů potravinářského provozu, včetně zajištění harmonogramu sanitace, BOZP a hygienických opatření. Může také odborně posuzovat změny technologie z hlediska výrobních zařízení.


Zpět