Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání
31 – 41 – L/51 Textilnictví
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 4. 7. 2012, č. j. 11085/2012-23
PROFIL ABSOLVENTA
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
a) Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání
b) Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy
c) Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích
d) Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů
e) Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury
f) Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení
g) Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích
h) Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.
ODBORNÉ KOMPETENCE
a) Připravovat podklady pro zpracování technické dokumentace pro výrobu a analýzu kvality textilií, tzn., aby absolventi:
- prováděli rozbory textilních výrobků z hlediska jejich konstrukce a připravovali podklady pro technickou dokumentaci jejich výroby;
- projektovali textilie a zpracovávali technickou dokumentaci pro jejich výrobu;
- uplatňovali estetické cítění při projektování textilií, kreativně používali nové materiály a postupy;
- pracovali v textilních laboratořích a využívali teoretické znalosti z oblasti textilních materiálů;
- prováděli rozbory kvality textilních výrobků a výsledky zpracovávali ve formě protokolů;
- pracovali v týmu při zpracovávání technologických postupů a při změnách výrobních dispozic;
- sledovali vývoj na úseku výrobních zařízení pro výrobu délkových i plošných textilií, sledovali vývoj nových materiálů a technologií, např. technické textilie, speciální textilie, nanovlákna, speciální úpravy textilií apod.;
- efektivně využívali informační zdroje.
b) Řídit a organizovat provoz textilní výroby a zajišťovat produkci výrobků, tzn., aby absolventi:
- využívali technickou dokumentací při zadávání úkolů pracovníkům ve výrobě textilií, realizaci kontrolních procesů a při operativním rozhodování ve výrobě;
- vyráběli délkovou nebo plošnou textilii alespoň v jedné z výrobních oblastí: přádelnictví, tkalcovství, pletařství, výroba netkaných textilií, zušlechťování textilií;
- pracovali v týmu při realizaci technologických postupů, kontrolovali jejich dodržování a průběh výrobních operací a zajišťovali plynulý přísun zpracovávaného materiálu;
- posuzovali vliv zpracovávaných materiálů a používaných postupů na požadované vlastnosti textilií;
- kontrolovali kvalitu na různých úsecích výroby textilií a pracovali v týmu při tvorbě kontrolních postupů a systému kvality;
- pracovali v týmu při organizování výrobních činností, rozdělovali práci mezi pracovníky, zpracovávali podklady pro kalkulaci nákladů mezd;
- kontrolovali dodržování předpisů o bezpečnosti práce a ochraně zdraví při práci a požární prevence;
- vedli provozní evidenci a dokumentaci;
- spolupracovali při tvorbě a uplatňování norem a normativů spotřeby práce v textilní výrobě;
- pracovali v týmu při analýzách výrobních možností textilní firmy.
c) Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn., aby absolventi:
- chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
- znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
- byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
d) Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn., aby absolventi:
- chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
- dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;
- dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb,
- zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
e) Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn., aby absolventi:
- znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
- zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- efektivně hospodařili s finančními prostředky;
- nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
UPLATNĚNÍ ABSOLVENTA
Absolvent najde uplatnění ve velkých, středně velkých a malých textilních firmách v povolání textilní technik na pozicích středních technickohospodářských funkcí. Při zajišťování technické přípravy výroby textilií se uplatní jako konstruktér textilií, technolog a manipulant materiálů. Při zajišťování výroby textilií se uplatní v oblasti řízení a organizování výroby jako mistr, programátor výroby (dispečer) a technolog ve výrobním provozu, na úseku technickohospodářské normalizace a systémů řízení kvality jako kontrolor a normovač, dále jako referent kalkulací a nákladové analýzy nebo v odděleních nákupu surovin a prodeje textilií.
Absolvent se uplatní i mimo výrobu textilií jako zbožíznalec v oblasti služeb a obchodu. Po získání praxe se může uplatnit na úseku nákupu a prodeje textilních materiálů a textilií, nebo v oblastech souvisejících s prodejem oděvního i bytového textilu, například jako sektormanažer v supermarketech s textilními odděleními, nebo v oděvní výrobě na úseku nákupu textilií, popřípadě na úseku praní a čištění textilních výrobků.
Uplatnění může nalézt také jako technický pracovník ve velkých skladových a logistických centrech textilních výrobců značkového zboží.
Dále se uplatní v laboratořích, které jsou buď součástí výrobních provozů, nebo pracují jako samostatné celky pro ověřování a testování kvality surovin, délkových i plošných textilií, kvality speciálních úprav textilií i hodnocení kvality hotových oděvních výrobků.
V odborném zaměření ŠVP na podnikatelství, s rozšířenou výukou ekonomických předmětů a účetnictví, se absolvent může uplatnit v ekonomické nebo administrativní sféře.