Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

31-43-M/01 Oděvnictví

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Zpracovávat konstrukční dokumentaci pro výrobu oděvů, tzn. aby absolventi:

-     četli s porozuměním návrh a uměli jej převést do konstrukční podoby, posuzovali proveditelnost návrhu, popřípadě navrhovali změny;

-     konstruovali základní střihy jednotlivých dílů a součástí oděvů, prováděli odborné výpočty z naměřených hodnot tělesných rozměrů v individuální výrobě nebo pracovali s tabulkami konstrukčních rozměrů v průmyslové výrobě, oděvy modelovali;

-     uplatňovali estetické cítění při konstrukčním a modelovém řešení oděvů, používali kreativně nové materiály a netradiční ozdobné prvky, a navržená řešení obhajovali;

-     zhotovovali šablony, stupňovali střihy nebo šablony a sestavovali polohové plány s použitím IKT;

-     stanovovali spotřebu oděvního materiálu, základní a drobné oděvní přípravy pro daný výrobek nebo stanovené množství výrobků.

b)      Zpracovávat technologickou dokumentaci pro výrobu oděvů, tzn. aby absolventi:

-     zpracovávali technické nákresy a technické popisy oděvů;

-     volili materiál s ohledem na požadované vlastnosti oděvu a způsob zpracování a orientovali se v nových oděvních materiálech;

-     volili stroje a zařízení pro jednotlivé výrobní operace s ohledem na materiál a konstrukční či modelové řešení oděvu;

-     sestavovali technologické postupy, tj. pracovní postupy, pracovní předpisy a výrobní postupy pro výrobu jednoduchých oděvů;

-     sestavovali kalkulace výroby oděvů;

-     sledovali módní trendy a využívali informační zdroje.

c)      Odborně řídit výrobní procesy při individuální a průmyslové výrobě oděvů, tzn. aby absolventi:

-     zhotovili jednoduché oděvní výrobky, používali základní postupy hotovení oděvů, oděvní stroje a zařízení s ohledem na požadované parametry výrobků a zpracovávané materiály;

-     kontrolovali proces výroby oděvů, postupovali podle stanoveného technologického postupu;

-     organizovali a plánovali systém řízení kontroly kvality, prováděli rozbory vad, hodnotili kvalitu výrobků a navrhovali opatření ke zlepšení kvality;

-     prováděli průzkum trhu s oděvními materiály a výrobky, vhodně prezentovali výrobky na trhu.

d)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

e)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

f)       Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent najde uplatnění v malých, středních a velkých oděvních firmách v povolání oděvní technik, zejména v pozicích středních technickohospodářských funkcí. Při zajišťování konstrukční přípravy výroby oděvů se uplatní jako konstruktér oděvů a modelář, při zajišťování technologické přípravy výroby oděvů se uplatní jako technolog, uplatnění také najde v procesu oddělování materiálu s použitím IKT a při sestavování polohových plánů a jako střihač. Po získání praxe se může uplatnit při řízení a organizaci oděvní výroby v pozicích technologa, mistra a programátora výroby (dispečer) a na úseku kontroly kvality ve výrobním provozu, na úseku nákupu a prodeje oděvních materiálů, oděvních výrobků a oděvní techniky. V malých oděvních firmách najde uplatnění při řízení výroby oděvů a v módním poradenství.


Zpět