Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání

31-57-E/01 Textilní a oděvní výroba

Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 6. května 2009, č. j. 9325/2009-23

PROFIL ABSOLVENTA

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, na úrovni odpovídající jejich schopnostem a učebním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence. Klíčové kompetence navazují na klíčové kompetence osvojované na základní škole a dále se prohlubují.

Klíčové kompetence

a)      Kompetence k učení: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání

b)      Kompetence k řešení problémů: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy

c)      Komunikativní kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích

d)      Personální a sociální kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni podle svých schopností a možností stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů

e)      Občanské kompetence a kulturní povědomí: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali podle svých schopností a možností hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury

f)       Kompetence k pracovnímu uplatnění: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení

g)      Matematické kompetence: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni podle svých schopností a možností funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích

h)      Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi: Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali podle svých schopností a možností s osobním s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi

Odborné kompetence

a)      Provádět pomocné, přípravné, obslužné a manipulační práce v textilní a oděvní výrobě (dle zaměření oboru), tzn. aby absolventi:

-     orientovali se v jednotlivých druzích textilních nebo oděvních materiálů, jejich vlastnostech a použití;

-     kontrolovali technické údaje u textilních materiálů, polotovarů a výrobků a porovnávali je s normou a třídili a značili výrobky dle kvality (pouze v průmyslové výrobě);

-     dodržovali stanovené pracovní postupy pro konkrétní textilní nebo oděvní technologie;

-     organizovali si účelně práci a na pracovišti udržovali pořádek a čistotu;

v textilní výrobě

-     připravovali textilní materiál ke zpracování, připravovali pracoviště a spolupracovali při přípravě a seřízení jednoduchých strojů a výrobních zařízení;

-     vykonávali ručně a strojně ruční práce při výrobě textilií;

-     obsluhovali dílčí části poloautomatických zpracovatelských strojů nebo zařízení pro výrobu textilií;

-     spolupracovali při obsluze strojů a aparaturních zařízení podle příkazů předáka (pouze v průmyslové výrobě);

-     obsluhovali jednoduché textilní stroje a zařízení při výrobě textilií, např. předením nebo tkaním nebo pletením nebo při výrobě textilií jinou technologií;

v oděvní výrobě

-     manipulovali s textilními materiály, připravovali textilní materiály pro střihárenský proces a manipulovali s drobnou přípravou;

-     vykonávali jednoduché operace při zhotovování oděvů nebo jiných šitých výrobků;

-     manipulovali s hotovými oděvními nebo jinými šitými výrobky, prováděli jednoduché žehlířské práce.

b)      Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:

-     chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků);

-     znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;

-     osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;

-     znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);

-     byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a snažili se poskytnout první pomoc.

c)      Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn. aby absolventi:

-     chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;

-     dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;

-     dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).

d)      Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn. aby absolventi:

-     znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;

-     zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;

-     efektivně hospodařili s finančními prostředky;

-     nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Uplatnění absolventa

Absolvent najde uplatnění v povolání dělník v textilní a oděvní výrobě nebo v některých pozicích povolání výrobce textilií (např. tkadlec, pletař, prýmkař) podle profilace přípravy na konkrétní textilní obor (technologickou oblast) a podle výrobního zaměření firmy, pro kterou se připravoval. Při optimálních podmínkách daných výrobním programem firmy/firem v regionu ovládá absolvent komplexně pracovní činnosti v jedné technologické oblasti. Vykonává pomocné, přípravné, obslužné a manipulační práce při výrobě textilií nebo oděvů, může vykonávat pracovní úkoly při předení, tkaní a pletení na jednoduchých strojích a zařízení, při zhotovování textilií jednoduchých vazeb, např. při zhotovování tkanin na ručních tkalcovských stavech a při zhotovování drobných textilních výrobků apod.


Zpět